Jag funderar över hur jag skall förbättra energianvändning och luftkvalitet i ett hus jag tar över till sommaren. Hoppas på hjälp från mer erfarna.

Förutsättningar: 50-tals tegelvilla i tre plan med självdrag, IVT bergvärmepump och vattenburna radiatorer. Villan har något förhöjda radonvärden. Hela villan behöver totalrenoveras på sikt. Fönster, dränering, tak, fasad, bad och kök. Det är dock fullt beboligt i nuläget.

Jag tänker så här
- Tilläggsisolera taket och plasta insidan. Huset har inredd vind med sovrum och kattvindar.
- Lägg komprimerad cellplast på befintlig platta och gjut in golvvärmeslingor.
- Placera sugande ventiler i toalett och badrum på bottenplan och mellanplan. Koppla till en FTX i bottenplan och få rörelse på luften från plan tre och neråt.

Är det några konstigheter att koppla in så att FTX hjälper befintlig IVT bergvärmepump? Vad skall man tänka på?

Andra tankar kring ovan upplägg? Några uppenbara tankevurpor?

Tack!
Värmepump i källare med rörsystem overhead och strykbräda i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jannekjuyckken
  • Laddar…
Ska man ha golvvärme ska man bila bort den gamla betongen, gräva ur, byta stammar, lägga 30 cm isolering och gjuta ny platta med golvvärmeslingor. Radonet bör utredas med expert så man gör rätt typ av åtgärder i huset.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
jannekjuyckken
R Rullholk skrev:
Jag funderar över hur jag skall förbättra energianvändning och luftkvalitet i ett hus jag tar över till sommaren. Hoppas på hjälp från mer erfarna.

Förutsättningar: 50-tals tegelvilla i tre plan med självdrag, IVT bergvärmepump och vattenburna radiatorer. Villan har något förhöjda radonvärden. Hela villan behöver totalrenoveras på sikt. Fönster, dränering, tak, fasad, bad och kök. Det är dock fullt beboligt i nuläget.

Jag tänker så här
- Tilläggsisolera taket och plasta insidan. Huset har inredd vind med sovrum och kattvindar.
- Lägg komprimerad cellplast på befintlig platta och gjut in golvvärmeslingor.
- Placera sugande ventiler i toalett och badrum på bottenplan och mellanplan. Koppla till en FTX i bottenplan och få rörelse på luften från plan tre och neråt.

Är det några konstigheter att koppla in så att FTX hjälper befintlig IVT bergvärmepump? Vad skall man tänka på?

Andra tankar kring ovan upplägg? Några uppenbara tankevurpor?

Tack!
[bild]
Luftkvaliteten är sannolikt bäst av självdrag . Generös tilluft och övervärme.
Jag kör tex fjv sen vattenmantlad kamin. Skulle tro att jag eldar så mycket att jag minskar fjv med ca 35%. Men tillför ca 50%.
Dvs 15% övervärme. Huset mår mycket bättre och luften är alltid frisk

Elvär
 
FTX svara för luftväxling och har lite med uppvärmning att göra annat än att den minskar uppvärmningsbehovet för ventilation jämfört med självdrag/ frånluft för samma luftväxling. Svårighet och kostnader för FTX i befintligt hus kan vara att nå rummen med kanaler på ett snyggt sätt. Det kräver eftertanke och planering. Regel är tilluft till borum och frånluft från våtrum.
Jag byggde 2024 med FTX med tillsats av jonisering. Utmärkt luft utan damm så inga solstrålar syns inne. Å andra sidan lägger sig dammat på golv och på borden som får dammas ofta.
Jag valde ett REC Temovex 400. Det ser ut som ett 400 mm brett kylskåp som står i tvättstugan.
 
J Josth skrev:
Ska man ha golvvärme ska man bila bort den gamla betongen, gräva ur, byta stammar, lägga 30 cm isolering och gjuta ny platta med golvvärmeslingor. Radonet bör utredas med expert så man gör rätt typ av åtgärder i huset.
Tack för ditt svar.

Ja det är den gängse metoden, att gräva ur och isolera underifrån.
Men man kan även använda material såsom Jackofoam XPS som är avsedda för just applicering ovan platta på mark för att slippa bila ur plattan. Det bygger då förstås ett par cm. Jag har dock inte pratat med någon som testat detta utan endast varit i kontakt med leverantören.

Gällande radonet så är det utrett att förbättrad ventilation avhjälper problemet då värdena endast ligger strax över rekommenderade nivåer.
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Luftkvaliteten är sannolikt bäst av självdrag . Generös tilluft och övervärme.
Jag kör tex fjv sen vattenmantlad kamin. Skulle tro att jag eldar så mycket att jag minskar fjv med ca 35%. Men tillför ca 50%.
Dvs 15% övervärme. Huset mår mycket bättre och luften är alltid frisk

Elvär
Tack för input!
Jag har en gammal eldstad i huset och har för avsikt att sätta in en kassett. Det hade ju varit ett fint alternativ att få den vattenmantlad, men jag har inte alls tittat närmare på hur det är möjligt att ansluta även denna till systemet.
 
R Rullholk skrev:
Tack för ditt svar.

Ja det är den gängse metoden, att gräva ur och isolera underifrån.
Men man kan även använda material såsom Jackofoam XPS som är avsedda för just applicering ovan platta på mark för att slippa bila ur plattan. Det bygger då förstås ett par cm. Jag har dock inte pratat med någon som testat detta utan endast varit i kontakt med leverantören.

Gällande radonet så är det utrett att förbättrad ventilation avhjälper problemet då värdena endast ligger strax över rekommenderade nivåer.
Om man inte väljer att gräva ur så bör man välja att lägga ett så kallt NIvell-golv eller motsvarande. Då ligger det en platonmatta i botten som skapar ett litet utrymme mellan undergolvet och betongplattan som kan ventileras med speciella fläktar vid golvsockeln. Då får man bort markfukten. Golvvärme behöver likväl rejält med isolering under om man vill ha låg energiförbrukning, annars är det bättre att värma med radiatorer.
 
  • Gilla
Rullholk och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
Det kan vara svårt att gräva ut ändre hus med källare. Utgående avlopp osv kan då behöva pumpas ut
 
Låt säga att man skulle överväga att gräva ur och isolera under plattan.

Det är ju lite osäkert vad man kan förvänta sig under huset. Det är ändå från 50-talet och står på en kulle. Risken är att man har 5cm betongplatta och sedan berg nästan direkt under. Att då komma djupare kan bli väldigt kostsamt. Kan man komma runt det här om man stöter på det? Kan man provborra för att finna förutsättningarna?
 
J Josth skrev:
Om man inte väljer att gräva ur så bör man välja att lägga ett så kallt NIvell-golv eller motsvarande. Då ligger det en platonmatta i botten som skapar ett litet utrymme mellan undergolvet och betongplattan som kan ventileras med speciella fläktar vid golvsockeln. Då får man bort markfukten. Golvvärme behöver likväl rejält med isolering under om man vill ha låg energiförbrukning, annars är det bättre att värma med radiatorer.

Golvvärme bör undvikas då isoleringen inte kan göras tillräckligt tjock. Bättre att öka radiatorerna så att de klarar sig med lägre temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.