Hej. jag har en frånluftsvärmepump som jag kör manuell shunt på då den automatiska inte riktigt fungerar som den ska.

hur fungerar egentligen shunten? Jag har haft den i samma läge nu hela vintern men ut i elementen så skickas det ut olika temperatur ändå. Emellan 37-42° som standard och upp emot 50-55° vid varmvattenspetsar.
Är det rimligt eller är shunten sönder?
 
Det beror ju i vilket läge shunten är inställd. Normala temperaturer. Vilken modell av FLVP har du? Brukar inte vara så svårt att byta shuntmotorn (om den är trasig) om man är lite händig.
 
J Josth skrev:
Det beror ju i vilket läge shunten är inställd. Normala temperaturer. Vilken modell av FLVP har du? Brukar inte vara så svårt att byta shuntmotorn (om den är trasig) om man är lite händig.
Ja okej, jag har en autoterm 190f. Hur vet man vilket läge shunten är inställd på förutom automatisk/manuell? Värmesystem, cirkulationspump, kopparledningar, ventiler, rörinstallation, underhåll, handfinger pekar, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

shunten ser ut såhär men är vriden så den är iprincip i mitten mellan blått och rött. (Detta är inte en bild från min men ser likadan ut)

jag tycker att jag sett ett mönster baserat på temp ute/inne men nu när det varit 10 grader ute och 24 inne så skickar den ändå ut 37 när jag dessutom vridit shunten så den ska skicka ut lite lite kallare vatten…

J Josth skrev:
Det beror ju i vilket läge shunten är inställd. Normala temperaturer. Vilken modell av FLVP har du? Brukar inte vara så svårt att byta shuntmotorn (om den är trasig) om man är lite händig.
J Josth skrev:
Det beror ju i vilket läge shunten är inställd. Normala temperaturer. Vilken modell av FLVP har du? Brukar inte vara så svårt att byta shuntmotorn (om den är trasig) om man är lite händig.
 
Eftersom varmvattnet varierar i temperatur så kommer ju även elementen att variera i temperatur. Men med manuellt läge så får du en fast blandning mellan cirkulerat vatten och ditt nyvärmda vatten.

Men med manuellt inställd shunt så kommer aldrig elementvattnet att få optimal temperatur. Dock styrs ju temperaturen av termostaterna i elementen (om de fungerar bra och är korrekt inställda). Detta gör att energiåtgången i huset troligen blir en aning högre än vad den hade behövt vara då värmesystemet inte arbetar på sina optimala temperaturer..

BTW, jag tycker mig se en viss likhet med en IVT490...
 
Ok. På den modellen trycker man in ratten några mm för att kunna vrida den för hand. Men den brukar vara rysligt trög att vrida. Svårt att ställa in shunten manuellt. En liten vridning ger stor effekt på temperaturen. Om det är shuntmotorn som är trasig så finns ny shuntmotor t.ex. här: https://jsenergi.com/ivt-reservdela.../shuntventil-esbe-komplett-ara671-vrg133.html

Edit: Ser att det finns att köpa betydligt billigare med enbart motorn: https://billigtvvs.se/vvs/varme/vridande-stalldon/esbe-stalldon-ara600-3-punkt-230-v/?option=14254
 
Redigerat:
Ja, i princip hela temperaturskillnaden sker på några få grader när man vrider på shunten. Fullt logiskt om man tittar på hur denna typ av brytare fungerar rent mekaniskt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom varmvattnet varierar i temperatur så kommer ju även elementen att variera i temperatur. Men med manuellt läge så får du en fast blandning mellan cirkulerat vatten och ditt nyvärmda vatten.

Men med manuellt inställd shunt så kommer aldrig elementvattnet att få optimal temperatur. Dock styrs ju temperaturen av termostaterna i elementen (om de fungerar bra och är korrekt inställda). Detta gör att energiåtgången i huset troligen blir en aning högre än vad den hade behövt vara då värmesystemet inte arbetar på sina optimala temperaturer..

BTW, jag tycker mig se en viss likhet med en IVT490...
tack! Då var det som jag hoppades, antagligen inget fel på det manuella läget då! Har sparat 10-15% med manuellt läge detta året jämfört med förra då jag håller nere temperaturen i elementen lite och istället eldat i kamin/ljus och en ny luftvärmepump! Detta kan man såklart styra med inställningar i flvp också men är inte så kunnig runt det och den är gammal och ganska kass
 
J Josth skrev:
Ok. På den modellen trycker man in ratten några mm för att kunna vrida den för hand. Men den brukar vara rysligt trög att vrida. Svårt att ställa in shunten manuellt. En liten vridning ger stor effekt på temperaturen. Om det är shuntmotorn som är trasig så finns ny shuntmotor t.ex. här: [länk]

Edit: Ser att det finns att köpa betydligt billigare med enbart motorn: [länk]
ja den är intryckt i manuellt läge och den är ganska trög som du säger. Vred den som sagt för att få lite kallare vatten ut nu när det är lite varmare ute men det gav ingen direkt effekt tycker jag, får väl testa vrida lite till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.