P Peter787 skrev:
Alltid haft mätaren inne i källare utan tillgång för obehöriga, aldrig fått en mätare utbytt heller.
Någon gång 2007-2009 bytte man din elmätare så det är den maximala tiden sedan det sist var besök i ditt hus, Sedan dess har man lite slumpmässigt bytt dom "nya" elmätarna för kontroll. om din är bytt vet jag inte MEN nu håller man på att byta alla till mätare med möjlighet till timmätning och "export". Det innebär att du inom överskådlig tid kommer att få hembesök.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Någon gång 2007-2009 bytte man din elmätare så det är den maximala tiden sedan det sist var besök i ditt hus, Sedan dess har man lite slumpmässigt bytt dom "nya" elmätarna för kontroll. om din är bytt vet jag inte MEN nu håller man på att byta alla till mätare med möjlighet till timmätning och "export". Det innebär att du inom överskådlig tid kommer att få hembesök.
Nix, det har inte hänt i de husen jag ägt, under den tid jag varit ägare.
Men jag bytte bostad 2012, så ett mätarbyte kan ha skett innan dess i huset jag äger nu.
 
Under dom åren byttes alla elmätarna i landet, och nu är ett nytt mätarbyte på gång.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Under dom åren byttes alla elmätarna i landet, och nu är ett nytt mätarbyte på gång.
Ge dig, du vet inget om mina elmätare.
När jag sålde förra huset 2012 hade inte den mätaren timavläsning och jag hade bott där sedan 1987.
 
P Peter787 skrev:
Ge dig, du vet inget om mina elmätare.
När jag sålde förra huset 2012 hade inte den mätaren timavläsning och jag hade bott där sedan 1987.
Vilken nätägare var det?
 
E elmont skrev:
Och elfirman borde ju få ersättning från dig då du beställde ett jobb som inte ingick i dennes åtagande, har dom fått det? Annars borde du väl skicka dom en slant, en timmes ersättning är väl minimum.
Tänkte du att jag skulle swisha han 500 eller ?
Hade han sagt att det kostar xxx hade det inte varit något problem, det var ingen pengafråga... nu hamnade jag i ingenmansland och var helt beroende av att de skickar in uppgifterna... till följd av att jag fick betala mer i månaden i typ ett år...
 
P
useless useless skrev:
Vilken nätägare var det?
Eon
 
P Peter787 skrev:
Eon
Verkar konstigt att en så stor nätägare bryter mot ellagen? :thinking:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
E Emil_L skrev:
Elektrikern, eller pratade med el-leverantören och försökte resonera att det var "deras el-entreprenör" som utfört jobbet, men de tvärvägrade att göra något innan elektrikern skickade in uppgifterna.

Elektrikern skyllde på sin chef som inte hade skickat in uppgifterna...

bara för att förtydliga lite så var det inte el-leverantörens egna elektriker som utfört det, utan ett företag de anlitat
Du skulle aldrig gett uppdrag till de som gjorde någon typ av seriejobb i ett annat sammanhang åt energiverket. Och när du hamnade i limbo inte försökt via nätägaren öht utan när det inte gick smärtfritt via elfirman bara gett formaliajobbet till en annan firma och en liten slant för det.

Det är ganska ofta trådar här där kunderna tror sig kunna påverka gången vid nyanslutningar, servisändringar och säkringsändringar själva. Så är ju inte fallet normalt och lite obegripligt varför man inte startar via någon registrerad hos nätägaren så det bör löpa lite lättare.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du skulle aldrig gett uppdrag till de som gjorde någon typ av seriejobb i ett annat sammanhang åt energiverket. Och när du hamnade i limbo inte försökt via nätägaren öht utan när det inte gick smärtfritt via elfirman bara gett formaliajobbet till en annan firma och en liten slant för det.

Det är ganska ofta trådar här där kunderna tror sig kunna påverka gången vid nyanslutningar, servisändringar och säkringsändringar själva. Så är ju inte fallet normalt och lite obegripligt varför man inte startar via någon registrerad hos nätägaren så det bör löpa lite lättare.
Lätt att vara eftersmart, har för mig att han nämnde att det ingår nedsäkring när man drar in fjärrvärme och undrade om han skulle göra det, mig veterligen brukar inte folk arbeta gratis, och jag är inte den som är snål om de ville ha betalt för jobbet.
Och jag pratade visst med nätägaren (samma som är el-leverantören).
Och ja absolut hade jag kunnat anlita en annan firma som formalia, men de sa gång på gång att de skulle skicka in uppgifterna.

Det är ganska ofta trådar här där kunderna tror sig kunna påverka gången vid nyanslutningar, servisändringar och säkringsändringar själva. Så är ju inte fallet normalt och lite obegripligt varför man inte startar via någon registrerad hos nätägaren så det bör löpa lite lättare.
Firman som var där är ju dock de som jobbar med nätägaren så... men hade ju kunnat anlita dem igen och hoppas på annat resultat andra gången :)
 
Redigerat:
Och nästa gång du beställer ett jobb så prata med huvudet och inte med handen. Ofta får handen varken ta på sig arbetsuppgifter eller lämna priser.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och nästa gång du beställer ett jobb så prata med huvudet och inte med handen. Ofta får handen varken ta på sig arbetsuppgifter eller lämna priser.
och swisha 500?
 
E Emil_L skrev:
och swisha 500?
Det funkar nog, bara du pratar med "huvudet", då får du troligen både kvitto och ROT avdrag
 
nizzehult nizzehult skrev:
I en vanlig husbesiktning ingår varken besiktning av el eller VVS. Man kollar inte ens att jordfelsbrytaren fungerar eller om värmeanläggningen fungerar. I ett nybygge: ja, men inte vid en överlåtelse. Det går nog att beställa (i vissa städer) men jag har aldrig hört talas om att någon har gjort det.

Vadå själv var bästa dräng, det här var något som mäklaren ordnade och arrangerade. Gillar inte tonen riktigt och - nittiotalist? Då hade jag redan tre barn.

Jag vet att man har en stor undersökningsplikt när man förvärvar en fastighet men...vattenmätare? Hur skulle man kunna kolla den? Postlåda? Om man sen får vissa fakta från mäklaren och säljaren så finns det ju ingen egentlig anledning att kolla detta, säger säljaren att tomten är x kvm enligt Lantmäteriet: inte fasen beställer man en egen mätning för att kontrollera att detta stämmer! Och det var lite det som jag tyckte om säkringen: står det i alla papper och avtal att det är 20A och även säljaren säger det, varför ska man då skruva ur säkringarna för att kolla detta?
Det här kan man driva hur långt som helst; om säljaren säger att det ligger 600m slang nedgrävd till jordvärmepumpen, ska man då verifiera detta genom att gräva upp den och kontrollmäta? Osv.
Är inte med här. Besiktigade ett hus för tre veckor sedan. VVS: kontroll av brunn i badrum, kontroll av ev läckage från radiatorsystem, notering om at termostater satt för nära golvet, panna av äldre modell. Inkommande vatten av järnrörstyp. Noterat att det borde vara plast pga åldern på huset.

El: utanpåliggande kuloledningar, säkringar av 6 A i vissa rum med allt vad det innebär för ev belastning. Jordfelsbrytare saknas osv..

Djupare kontroller krävs för säkerställande och åtgärd. Men det ger ändå en matnyttig information om vad statusen är.

OSV. Vad är det för besiktning som inte kollar upp dessa saker? Det är väl detta som är besiktning?
 
E elmont skrev:
Det funkar nog, bara du pratar med "huvudet", då får du troligen både kvitto och ROT avdrag
Som jag nämnde och kom ihåg såhär i efterhand sa han att det skulle ingå om man önskade det, (eftersom nätägaren/el-leverantören är samma företag som levererar fjärrvärmen)

Men men, nästa gång någon erbjuder sig att göra något de anser ingår i deras arbetsuppgift så ska jag ringa deras chef och kontrollera det så jag inte får problem med att de skickar in uppgifterna som behövs...

Jag förstår vad du säger men det känns inte alls relevant i detta fall, om det handlade om pengar hade de väl skickat en faktura, men att göra det halvgjort och lova skicka in uppgifterna är inte okej i mitt tycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.