Hej.
Är det någon av er som kollat på att ansluta sitt batteri till en aggregator?
Sedan några veckor tillbaka kan man nu låta en aggregator använda ens batteri för att bland annat upprätthålla frekvensen i elnätet. Det verkar som att man kan tjäna grymma pengar på detta. Verkar nästan för bra för att vara sant. Om ersättningen som nämns i artiklarna stämmer har man ju betalt av ett batteri på några få år.

Jag är i uppstarten av min solcellsinstallation tyvärr utan batteri. Men börjar fundera på att lägga till ett batteri ändå. Vad tror ni, är detta något att satsa på? Trist att alltid va två på bollen..

Bifogar lite länkar:
https://www.elinstallatoren.se/2023/01/sa-spar-familjen-30-000-kronor-per-ar-med-batterier/

https://www.elinstallatoren.se/2023/01/maxad-intjaning-pa-batterilagret/
 
Off-topic: Om jag läser rätt så har familjen i Gnesta fått grönt bidrag på batterierna.
Ändå laddas dom från nätet (och säljs):

laddas batteriet när elpriset är lågt och elen används eller säljs när priset är högt.

Köp av el från nätet sker vintertid och vanligtvis laddar de då upp och ur batterierna en gång per dygn.

Skatteverket om skattereduktion för installation av grön teknik:
Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

Om det är sant så som det står i artikeln så är det ju skattefusk!
 
Knappast. Det står ju kan. De har en solcellsanläggning som kan ladda batteriet. Sen att de väljer att inte göra det är en annan sak.

Men vi skippar OT. Det var inte det som tråden handlade om.
 
S StevieGee skrev:
Knappast. Det står ju kan. De har en solcellsanläggning som kan ladda batteriet. Sen att de väljer att inte göra det är en annan sak.
Reglerna är glasklara:

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras.

Kan man lagra el från nätet i batterierna och har fått grönt bidrag på batterierna är det skattebrott.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
I senaste utgåvan verkar man dock ha ändrat texten lite, från skatteverkets hemsida:

"För att skattereduktion ska kunna medges ska avsikten med systemet för lagring av egenproducerad elenergi ska vara att lagra det aktuella hushållets egenproducerade el för hushållets användning vid ett senare tillfälle."

https://www4.skatteverket.se/rattsl...system-for-lagring-av-egenproducerad-elenergi

Att man skulle vara förbjuden att använda batteriet till att sälja stödtjänster kan ju knappast ha varit avsikten med reglerna.
 
Tack. Men nu handlade ju tråden och just stödtjänster och inte Skatteverkets regler.
Man kan ju dessutom göra både ock.
Det kan ju inte vara meningen att man bara ska använda batteriet under den tiden solcellerna producerar. Ska det stå tomt resten av året då? Känns ju inte så intressant..

Men hur som helst. Starta gärna en tråd själva om ni vill diskutera Skatteverkets regler. Här ser jag gärna att vi diskutera stödtjänster/aggregator.
 
Det har ju ändå bäring på själva grundfrågan. Nu är jag lite osäker på hur man rent tekniskt kan välja att koppla in batterier, men såvitt jag förstått så finns det både likströms- och växelströmsmodeller.

Normalt kopplar du väl in på likströmssidan så att solcellerna laddar batteriet och kan plocka ut detta via växelriktaren. Men kopplar du in en växelströmsmodell som medger laddning från nätet, så kan det ju förvisso vara så att du laddar det via solcellerna (men med viss förlust i omvandlingen) men också direkt via elnätet.

Oavsett så är det senare fallet lite av en gråszon om du söker bidrag för det.
 
Familjen i länken hade förvisso bidrag, men grundfrågan handlade inte främst om bidraget utan om det var något som hade mer info om en sådan här anläggning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.