Snailman
ytterväggarna blir 45+195+45 på båda våningarna, men övervåningen är mindre, och då blir det så att en del övervåningsväggar kommer att stå på bärande innerväggar, så vilken regeldimension bör jag ta här? En av väggarna har även ett garage på andra sidan.

Alla reglarna kapas vid överkant av bottenvåning och sedan mellanbjälklag uppepå och sedan övervåningsväggens regelverk.

(Lösvirkeshus)
 
I
Det beror på höjden, hur tätt du sätter dem och hur de avstyvas i sidled på höjden. Det är belastningen/knäckkraften och längden som bestämmer arean på dem. Det är åt det veka hållet de knäcker ut i första hand (parallellt väggen). Därför avsträvning med kortlingar i sidled. (Räkna inte med att skivbeklädnaden klarar det. Det blir avskärningskrafter på varje spik längs regeln, men spiken sitter sällan där de mest behövs (ungefär halva höjden)).

Du får tala med din konstruktör för det kräver en del räknande med herrarna Euler och von Tetmajer.
__________________
Byggaren
 
Snailman
Jo jag ska nog prata med min konstruktör såsmåningom, men läget är att jag försöker rita allting i 3D cad óch då vill jag göra allt så riktigt som möjligt från början, och då gör det ju inte så mycket om jag måste sätta kortlingar senare, det är ju mer problem om jag ändrar väggens tjocklek tex jag tänkte ha 2,70 i takhöjd på båda våningarna. Jag räknar väl med 45x95 för de bärande innerväggarna (som befinner sig under en yttervägg alltså) om ingen har något annat förslag.

Jag tänkte göra såhär, att jag först ritar ett hus, sedan väljer jag en tomt som jag får bygga detta på (förhoppningsvis), alltså att bygglovshandläggaren är positiv till det hus jag vill bygga (jag bygger ju ett hus som ska passa mig inte honom...) i det här skedet eller senare? lär jag koppla in en konstruktör oxå, men jag vill inte denne ska göra några ritningar (dem gör jag) (jag har läst hållfasthetslära men det var länge sen..)

Väntar jag med att rita tills jag fått tomt, förlorar jag en massa dyrbar tid tyvärr (tiden är dyrbar tills jag fått tomt och bygglov, efter det är den inte dyrbar längre:D då har jag gott om tid... men tar denna resa för lång tid kan jag eventuellt tappa en säsong och det vill jag helst inte (jag vill inte börja med grunden på vintern alltså)
 
I
Du skriver: "Jag räknar väl med 45x95 för de bärande innerväggarna (som befinner sig under en yttervägg alltså) om ingen har något annat förslag."

Jag får inte ihop det riktigt. Antingen är det en bärande yttervägg eller en bärande innervägg. Inte både ock. Eller menar du att du har insidan på ytterväggen som bärande?

Om det är bärande i yttervägg brukar man oxå ta hänsyn till hur tjock isolering man ska ha i väggen och hur den ska vara uppbyggd. 45x95 på en knäcklängd av 2,7 m kan hålla med kortlingar, men det är bättre att fläska på med 45x120 eller rent av 45x145 eller 45x170 så att du slipper köldbryggor. I en yttervägg brukar det finnas gott om avstyvningar parallellt väggen genom spikreglar på utsidan och OBS-skivor på insidan under gipsen. Knäckrisken vinkelrätt väggen klarar du med större regeldimension som samtidigt ger bättre plats för ett lager rejäl isolering även om du siktar på att ha korsande reglar och två, tre lager totalt.

Om det är en bärande innervägg, spelar kortlingar ingen roll, eftersom väggen inte brukar isoleras för värmeförluster (däremot för luftljud). Men knäckkraften blir kanske inte mindre för det, vinkelrätt väggen, så en hjärtvägg med 45x120 är inte fel om du vill vara på den säkra sidan.

Yttermåtten på huset kanske blir några centimeter större för samma inv. bostadsyta p.g.a ökad regeldimension, med de spelar i regel ingen större roll, varken utförandemässigt eller ekonomiskt.

Du skriver: "...jag först ritar ett hus, sedan väljer jag en tomt..." Hm... det är att gå bort sig. Hur vet du t.ex. väderstrecken och utsikten från huset när du inte har tomten? Man brukar ta mycket stor hänsyn till det och även läget på tomten för entré och garageinfart i förhållande till gata och grannhus m.m. Det är inte så kul att få grannens garagevägg mitt emot panoramafönstret i vardagsrummet t.ex. Och att få köket att ligga direkt i söder är heller ingen höjdare. Och finns det önskemål om terrass i söder-västerläge eller österläge, kan ju ett färdigritat hus få den där du har norr, osv.

I så fall får du rita ett hus som är spegelvändbart både horisontellt och vertikalt och kan ändå hamna i den situationen att för att du ska få huset att stämma med tomten, får du ingången på baksidan. (Det brukar ibland bli så med kataloghus. Ett av dem ligger mindre än 200 meter från platsen jag bor på.) Då är hela vitsen borta med att specialrita ett hus från grunden (dvs. tomten och förhållandena på plats) borta.
______________
Byggaren
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Snailman
Planslösningen ser ut ungefär såhär http://forum.byggahus.se/planloesningar/69837-en-delvis-2-plans-denna-gang.html så kanske det klarnar lite?

När jag ska välja tomt finns det nog 1/3 kvar att välja på, jag har även en version av huset som jag vridit garaget 90grader på, så med denna variant oxå så räknar jag med att klara drygt hälften av tomterna med rätt väderstreck, de resterande har jag tyvärr svårt att klara, om inte en massa rum ska bli felplacerade.

Om jag ritar ett hus helt färdigt nu, så blir jag nog så van vid verktygen, att jag klarar att ändra det tillräckligt snabbt, när det blir allvar av.

Ok, då räknar jag med 45x120 istället. Takstolarna för övervåningen räknar jag med ska hamna på de väggar som har ytterväggar på båda våningarna.
 
Snailman
Ska jag räkna med 45x120 för de innerväggar som bär upp mellanbjälklaget oxå?
 
I
Vad jag kan se av planritningen på Bv har du bara en bärande innervägg/hjärtvägg. Den står parallellt trappan och är tillräckligt avstyvad vinkelrät mot väggen genom anslutande väggar och du borde då klara dig med 45x95 i den.
_________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.