P Pligg85 skrev:
Privatpersoner är det inte synd om. Alla har ett aktivt val att få ner förbrukningen på sitt boende och med marginaler som en villaägare ska ha har svenska hushåll aldrig haft en kris. De som har problem är naiva människor utan koll och buffert med energikrävande hem.

Värre med företag som är elintensiva som bageri för ett exempel. Blir svårt att grädda en limpa i 50c
Förhoppningsvis har de flesta privatpersoner sätt över sin elförbrukning inför nästa vinter. Jag har minskat min elförbrukning med 40% och ser elstödet som ett bidrag till min energiomställning.

Som du skriver är det företag som sannolikt kommer att behöva stöd framöver. Stöd till privatpersoner driver dessutom inflationen medan stöd till företag i princip borde ha motsatt effekt då det motverkar prishöjningar
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Excel
Hoppas de slutar med otyget. Sänk nätavgifterna istället eftersom man inte använder pengarna till syftet, att bygga bort flaskhalsarna.
 
  • Gilla
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
Elstödet är ju som att skriva ut värktabletter mot cancer. Det ordnar ju inte grundproblemet. Varje suverän stat bör ju se till att mat, vatten, energiförsörjning etc. är tryggat för den egna befolkningen innan man skickar iväg ett eventuellt överskott på den internationella marknaden.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
L LennartMimmi skrev:
vid ett elstöd på 100 öre/kWh, vilket är nivån som de överlappande elstöden legat på det senaste året.
Överlappande elstöd?
Det som betalas ut i närtid baseras på oktober 2021-september 2022
Nästa stöd baseras på tiden november 2022-december 2022.

Hur jag än försöker så kan jag inte se något överlapp där, så hur du kan räkna på 1 kr när du avgör om du ska låta elpannan eller fjärrvärmen värma ditt hus en specifik dag förstår jag inte.
Visst, det kan vara ekonomiskt lönsamt att värma huset med el, nattetid och med fjärrvärme dagtid, om man har timtaxa, men frågan är hur mycket man tjänar totalt. Det fanns iofs ett fåtal idioter som slog på element och öppnade fönster för att tjäna en 500-lapp totalt förra vintern... Sådant beteende lär inte öka sannolikheten för fortsatt elstöd, något som jag inte tror kommer ändå, men vem vet!?
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Det gör man. Om det krisar internt så exporterar man inte.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det sk. "elstödet" gynnar endast dom rika som har råd att konsumera el när det är dyrt. Varför skulle denna galenskap få fortsätta?

Slopa avgifterna på elen istället så alla får lite mer likvärdigt avdrag i slutändan.

Som det är utformat nu så får ju den som storkonsumerar mer än den som snålar.

Och inte slår det lika över elområdena heller, så några i norr får "gratis" el konstigt nog.

Den yttersta sanningen är ju att Svea Rike bör (läs skall) sälja el till sina egna innevånare till ett förmånligt pris, innan man säljer resterande överskott till Tyskland som har lagt ner nästa alla av sina (över 100st) kärnkraftverk.

Det faktumet ska inte vi lida för.
Galenskap från de gröna (Tysklands MP) bör ju rimligtvis inte drabba Sverige.
Två saker att ta fasta på här:

1 - du har fel. Kasta inte ur dig saker som fakta när det är känslor från din sida. (Du måste skilja på att saker känns rätt, och faktiskt är rätt)

2 - sluta gnäll, ingenting blir bättre av att propagera på det där sättet.
 
  • Gilla
Henkan-
  • Laddar…
Excel
M Maledictus skrev:
Elstödet är ju som att skriva ut värktabletter mot cancer. Det ordnar ju inte grundproblemet. Varje suverän stat bör ju se till att mat, vatten, energiförsörjning etc. är tryggat för den egna befolkningen innan man skickar iväg ett eventuellt överskott på den internationella marknaden.
Fri rörlighet av varor och tjänster in EU. Föreslår du att varor/tjänster ska erbjudas inom Sverige först och därefter när varan/tjänsten inte behövs i Sverige får säljas på den inre marknaden?
 
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Överlappande elstöd?
Det som betalas ut i närtid baseras på oktober 2021-september 2022
Nästa stöd baseras på tiden november 2022-december 2022.

Hur jag än försöker så kan jag inte se något överlapp där, så hur du kan räkna på 1 kr när du avgör om du ska låta elpannan eller fjärrvärmen värma ditt hus en specifik dag förstår jag inte.
Visst, det kan vara ekonomiskt lönsamt att värma huset med el, nattetid och med fjärrvärme dagtid, om man har timtaxa, men frågan är hur mycket man tjänar totalt. Det fanns iofs ett fåtal idioter som slog på element och öppnade fönster för att tjäna en 500-lapp totalt förra vintern... Sådant beteende lär inte öka sannolikheten för fortsatt elstöd, något som jag inte tror kommer ändå, men vem vet!?
Elstöd 3 drygt 100 öre, nov-dec22
Elstöd 2 50 öre okt 21- sept 22
Elstöd 1 50 öre vintern 2022

Elstöd 1 och Elstöd 2 överlappar delvis, fram till mars 2022 tror jag. Där blev det 100 öre totalt.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Elstöd 2 är för vintern 22-23 även om det är baserat på förbrukningen en annan period.
 
  • Gilla
Aa Håå och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elstöd 2 är för vintern 22-23 även om det är baserat på förbrukningen en annan period.
Igen, det där är bara ord som inte betyder något. Vad man faktiskt får är betalt för att man bränt el tidigare i livet. Ju mer el man har bränt, desto mer betalt får man. Alltså bör man försöka bränna så mycket el som möjligt, så länge som man tjänar pengar på det. Alla människor svarar på prismekanismer. Annat är bara önsketänkande.

(Förstår man ovanstående, förstår man även hur skadliga skatter och bidrag är. Men det är inte ämnet för denna tråden.)
 
Nu var ju inte stöd 2 känt under perioden.
Dessutom finns det ju inget stöd nu, om man resonerar som du gör. Så att bränna el lönar sig dåligt.

Jag håller visserligen med om att man ska vara restriktiv med elstöd. Men jag håller inte med om dina resonemang.
 
  • Gilla
J Vos och 4 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Fri rörlighet av varor och tjänster in EU. Föreslår du att varor/tjänster ska erbjudas inom Sverige först och därefter när varan/tjänsten inte behövs i Sverige får säljas på den inre marknaden?
Japp. När det gäller vissa kritiska varor.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
L LennartMimmi skrev:
Elstöd 2 50 öre okt 21- sept 22
När man tog fram elstöd 2 i höstas så var det tänkt som en klumpsumma som skulle täcka höga räkningar den kommande vintern (man hade räknat med att pengarna skulle vara ute lite tidigare än feb/mars). Att man baserar summan på förbrukningen under de gångna 12 månaderna är helt enkelt för att ha någon siffra att utgå ifrån. Alternativet hade varit att ge varje medborgare en check på 10 000:- eller vänta till efter vintern för att se vad kostnaden hamnade på i verkligheten.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Man ville inte basera det på den kommande vintern av det skäl du nämner. Men ett viktigare skäl var att man inte ville ta bort incitament att spara på el.
 
  • Gilla
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gör man. Om det krisar internt så exporterar man inte.
Hur går det till rent praktiskt?
Anta att en tysk/dansk/polack... köpt el på börsen, ska han inte få det köpta om det krisar internt och vem bestämmer vem som får vad då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.