Just det! Som rubriken säger — det ”omöjliga” uppdraget. Tips på hur man göra för att pinnsvetsa plåt runt 1mm tunn?

Obs: För resonemangets skull struntar vi i att det finns bättre alternativ än MMA. Nu handlar det om hur man kan få just pinnsvetsning i tunnplåt bra.
 
Lättända pinnar typ 48,00 vet inte om det finns tunnare än 1mm ,låg ström.... mycket tålamod:crysmile:
 
Tunna E6013, DCEN, dab-dab-teknik. 6013 bränner inte in så djupt, speciellt inte med DCEN. Jag har svetsat 0,7mm hörn på det viset. Men det kräver lätt hand!
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Lättända pinnar typ 48,00 vet inte om det finns tunnare än 1mm ,låg ström.... mycket tålamod:crysmile:
Är basiska pinnar lättänada?
Nej rutila är nog bättre
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
1,6mm stickor. Rutila om det finns annars basiska. Svetsa en punkt i gången. Sätt om möjligt en kopparskena från en skrotad transformator bakom så den leder bort värme.

1mm är i tunnaste laget för sticksvetsning men i yttersta nödfall går det..... om man inte är Violina det vill säga. Hon svetsar väl 0,7mm med stickor antar jag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F
plåtrickard plåtrickard skrev:
Lättända pinnar typ 48,00 vet inte om det finns tunnare än 1mm ,låg ström.... mycket tålamod:crysmile:
48.00 är verkligen inte lättända på något sätt. I princip varenda kinesisk lågprismaskin har påtagliga problem att tända 48.00.


46.00 och horisontell svetsning. Och som Heimlaga skrev, in med en kopparbit bakom.

Sen skulle jag tro att en remote skulle vara bra att ha i vänsterhanden så man kan dra ner effekten lite under svetsningen. Eller en kompis på ratten.
 
Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
F fsn skrev:
48.00 är verkligen inte lättända på något sätt. I princip varenda kinesisk lågprismaskin har påtagliga problem att tända 48.00.


46.00 och horisontell svetsning. Och som Heimlaga skrev, in med en kopparbit bakom.
Typ den enda jag har på hyllan....
Men vad är en bra "allroundpinne "då?
 
Ok 48 eller dess motsvarighet P48 eller andra basiska motsvarigheter är såvitt jag vet de enda bra allroundstickorna.
Inte särskilt lättänd men med en svets av fungerande kvalitet är det inget problem. Största problemet där är att det tillverkas en massa svetsar av sådan usel kvalitet som egentligen inte går att svetsa med.
OK48 ger ett svetsgods med relativt hög hållfasthet och relativt god seghet och god slagseghet. Vid alla vanligt förekommande temperaturer. Den går att svetsa i olika lägen med. Den fungerar väl ihop med de flesta vanliga svetsbara stålsorterna.

OK 46 och dess motsvarighet P45 är en sur elektrod med ett rinnande slagg som gör att man bara kan svetsa nedåt. Den tenderar att bränna mer på djupet än 48 och jag tycker smältan är svårare att kontrollera. Framför allt blir svetsfogen skör i synnerhet vid minusgrader. Med den skall man inte svetsa någonting som kan komma att utsättas för slag eller stötar eller kan komma att belastas på något vis vid minusgrader. Den är extremt lättänd och därför populär bland hubbypulare med billiga usla kinasvetsar men resultatet blir värdelöst.

OK43.32 är en rutil elektrod som ger mjukt och segt svetsgods. Den är nästan lika lättänd som OK 46. Den är lättsvetsad. Den verkar inte bränna på djupet lika bra som OK 48. Svetsfogen är så mjuk att hållfastheten inte blir den bästa men om man till exempel svetsar golvplåtar eller någon större plåtlåda av något slag är den mjuka fogen en fördel för det blir mindre att rikta efter svetsning när den mjuka fogen töjs så krympspänningarna blir små. På sådana ställen brukar inte hållfastheten vara kritisk.

Utöver de här tre finns det massor av olika specialstickor för olika specialändamål men de där tre och deras motsvarigheter av andra fabrikat är det som folk vanligen svetsar med.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
F
plåtrickard plåtrickard skrev:
Typ den enda jag har på hyllan....
Men vad är en bra "allroundpinne "då?
Det är en jätterbra alroundpinne men det finns många som är betydligt lättare att tända och det är ett faktum att effekten är låg i starten på lågprismaskiner.

Många av de mest lättända kan inte svetsas vertikalt..... åtmistone inte när jag håller i handtaget.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Ok 48 eller dess motsvarighet P48 eller andra basiska motsvarigheter är såvitt jag vet de enda bra allroundstickorna.
Inte särskilt lättänd men med en svets av fungerande kvalitet är det inget problem. Största problemet där är att det tillverkas en massa svetsar av sådan usel kvalitet som egentligen inte går att svetsa med.
OK48 ger ett svetsgods med relativt hög hållfasthet och relativt god seghet och god slagseghet. Vid alla vanligt förekommande temperaturer. Den går att svetsa i olika lägen med. Den fungerar väl ihop med de flesta vanliga svetsbara stålsorterna.

OK 46 och dess motsvarighet P45 är en sur elektrod med ett rinnande slagg som gör att man bara kan svetsa nedåt. Den tenderar att bränna mer på djupet än 48 och jag tycker smältan är svårare att kontrollera. Framför allt blir svetsfogen skör i synnerhet vid minusgrader. Med den skall man inte svetsa någonting som kan komma att utsättas för slag eller stötar eller kan komma att belastas på något vis vid minusgrader. Den är extremt lättänd och därför populär bland hubbypulare med billiga usla kinasvetsar men resultatet blir värdelöst.

OK43.32 är en rutil elektrod som ger mjukt och segt svetsgods. Den är nästan lika lättänd som OK 46. Den är lättsvetsad. Den verkar inte bränna på djupet lika bra som OK 48. Svetsfogen är så mjuk att hållfastheten inte blir den bästa men om man till exempel svetsar golvplåtar eller någon större plåtlåda av något slag är den mjuka fogen en fördel för det blir mindre att rikta efter svetsning när den mjuka fogen töjs så krympspänningarna blir små. På sådana ställen brukar inte hållfastheten vara kritisk.

Utöver de här tre finns det massor av olika specialstickor för olika specialändamål men de där tre och deras motsvarigheter av andra fabrikat är det som folk vanligen svetsar med.
Om en ren amatör får en 43.32 i händerna, svetsen är skapligt inställd och har en kälfog så det finns ett styrande hörn så set det ut som ett proffsjobb direkt så det är klart det är ett populärt val.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Lite konsumentupplysning: OK 43.32 = E6013 om man inte köper ESAB.
 
F
Ellagård Ellagård skrev:
Lite konsumentupplysning: OK 43.32 = E6013 om man inte köper ESAB.
japp. Och OK46.00 är väl E6013 det med om jag inte minns fel. Men varför skulle man inte köpa ESAB?
 
F fsn skrev:
Men varför skulle man inte köpa ESAB?
De är dyrare…
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
De är dyrare…
Än vadå?
 
F fsn skrev:
Än vadå?
Än dem som är billigare :rofl::crysmile::cool: Stanley t ex.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.