Hej,

Har i helgen satt upp en Tv-bänk i gipsvägg. Tv-bänken består av 2 st Ikea bestå på 120cm styck. Bänkarna hänger var för sig, men sitter kant i kant och väger cirka 15 kg styck.

I installationen sätter man en metall-skena på väggen och häktar sedan fast hyllorna i skenan. Skenorna har jag förankrat med 12 st Molly essve 5E samt 2 st skruv på cm 5 cm i de två reglarna som fanns. För att förstärka upp detta ytterligare har jag satt två vinkeljärn vid reglarna i nederkant som skåpet hänger på som jag fäst vardera med 2 st skruvar i regeln. Har satt Molly-pluggen med cirka 20 cm avstånd för att ej försvaga gipsets bärighet.

För den som kan sin sak är detta troligtvis ganska solklart ja eller nej men bör detta räcka? Varje skåp väger som sagt 15 kg och i mitten vid skarven mellan skåpen står en tv som väger cirka 15 kg. I övrigt spelkonsol samt småsaker som ska förvaras i skåpet, så säg 7 kg.


Kan någon erfaren försöka ge mig en fingervisning om detta kommer hålla eller om jag bör ändra på något? Hur tänker man kring bärighet när man fördelar lasten över flera punkter? En Molly klarar förenklat 40kg rakt ner, men så är såklart inte fallet till 100%.

Tacksam för svar så att jag slipper grubbla vidare!
 
Redigerat:
K
Jag tror absolut det håller så länge ingen sitter/ställer sig på bänken. Men tycker du borde haft mer än 2 reglar att fästa i. Brukar ju vara 45 el 60cm mellan varje regel. Om du är orolig att det inte håller kan du alltid sätta ben i framkant av bänken, men gissar att du ville undvika ben.

Jag har 3M bredd och det sitter med skruv i 4 reglar + 4 Molly.
 
Unikt namn
Det blir ca 3,7kg belastning per skruv, så du har ju ganska stor marginal till 40kg.

Det kommer hålla.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det blir ca 3,7kg belastning per skruv, så du har ju ganska stor marginal till 40kg.

Det kommer hålla.
Tack, är det alltså så enkelt fördelat per antal fästpunkter?
 
K Kirre2021 skrev:
Jag tror absolut det håller så länge ingen sitter/ställer sig på bänken. Men tycker du borde haft mer än 2 reglar att fästa i. Brukar ju vara 45 el 60cm mellan varje regel. Om du är orolig att det inte håller kan du alltid sätta ben i framkant av bänken, men gissar att du ville undvika ben.

Jag har 3M bredd och det sitter med skruv i 4 reglar + 4 Molly.
Ja, ville helst undvika detta och förstärkte som sagt med 4 extra skruvar i de reglarna jag fann i underkant av skåpet med vinkeljärn.
 
Unikt namn
N Niss1 skrev:
Tack, är det alltså så enkelt fördelat per antal fästpunkter?
Japp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.