Håller på att renovera ett badrum där jag ska montera in en paxfläkt. Som det är nu så är det självdrag (70-talshus).
Det sitter nu ett spirorör på 135mm.
Hade tänkt att montera in en paxfläkt som har 100 i diameter. Hur hade ni gjort?
 
  • Utskuret hål i träplywood, avslöjar del av mörk ventilationsslang, praktisk konstruktion, grov finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering, rör, elledningar, träkonstruktion, otydlig installation, potentiell brandrisk, ventilationsbehov, konstruktionsdetaljer i byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först skulle jag ha kontrollmätt spiro-röret eller bytt mätdon. Är det inte 125 mm? Sedan skulle jag köpt en övergång och en böj plus en liten stump extra rör i vald dimension om inte övergång+böj räcker.

https://ventilation.se/overgang-125-100-muff.htm
 
F fb35523 skrev:
Först skulle jag ha kontrollmätt spiro-röret eller bytt mätdon. Är det inte 125 mm? Sedan skulle jag köpt en övergång och en böj plus en liten stump extra rör i vald dimension om inte övergång+böj räcker.

[länk]
Det är dubbelmätt. Det är 135 utvändig.
Någon gammal standard. Det är dock löst nu. Jag monterade ett Epdm gummi reducering från biltema. Sedan satte jag ihop det med ett flexibelt spirorör. Kan återkomma med bilder.


T tontho78 skrev:
Håller på att renovera ett badrum där jag ska montera in en paxfläkt. Som det är nu så är det självdrag (70-talshus).
Det sitter nu ett spirorör på 135mm.
Hade tänkt att montera in en paxfläkt som har 100 i diameter. Hur hade ni gjort?
Löst nu. Köpte ett epdm reduceringsgummi från biltema.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.