Centano Centano skrev:
Du kan skruva loss lövsilen och lysa ner i det orange röret och se hur det ser ut.
Tack båda två, ska ta och göra det. Återkommer.
 
Kontrollerade precis och röret leder ut mot gräsmattan och där är inga hål eller skarvar i vattenavledaren. En annan fråga, ser det inte lite lustigt ut med dessa cirklar på innerväggen? Ser nästan ut som att man dragit på nytt murbruk där tidigare? Eller att det historisk gått några rör där. Sedan vet jag med mig att lövsilen va helt igentjockad i höstas, men inte borde väl det orsaka det här?
 
  • Trasig glödlampa i rund armatur, fokus på trasiga filament. Skuggor och damm synliga. Mörk, otydlig omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om lövsilen var täppt så kan stora mängder vatten rinna utanför, jag gissar det mycket väl kan blöta upp väggen, även på ganska kort tid
 
Jag försöker kolla mina lövsilar typ en gång i veckan.
 
M Mapet890 skrev:
Jag försöker kolla mina lövsilar typ en gång i veckan.
Nej jag ska ärligt säga att den troligtvis varit igentäppt ända från Jan-Feb förra året till i Oktober förra året då jag kom på att jag inte rensar silarna. Ska ta för vana att rensa upp en gång i veckan då vi har ganska mycket träd på tomten. Tack för tipset.

Har ställt avfuktaren precis bredvid väggen och ska låta det torka upp för att sedan se hur det beter sig.
 
N Nick.W skrev:
Nej jag ska ärligt säga att den troligtvis varit igentäppt ända från Jan-Feb förra året till i Oktober förra året då jag kom på att jag inte rensar silarna. Ska ta för vana att rensa upp en gång i veckan då vi har ganska mycket träd på tomten. Tack för tipset.

Har ställt avfuktaren precis bredvid väggen och ska låta det torka upp för att sedan se hur det beter sig.
Kontrollerade precis antalet stuprör också (vi flyttade hit i Mars förra året) så har inte noterat mängden stuprör tidigare, men det är bara ett stuprör på hela den sidan av huset och om det har varit igentäppt där så kan det precis som ni säger varit extrema mängder vatten som överflödat över en lång tid.
 
har svårt att bedöma om dom fläckarna är fuktfläckar? Satt väggfärgen löst på dom missfärgade områden? Om det är så så kan jag gissa att ditt hus är av den äldre sorten som är penslat med kalasfalt på utsidan under mark. Om det är så då kan det vara håll i asfalten och fukten vandrar långsamt genom och orsakar missfärgningar. Det skadades kanske vid byte av ett stuprör eller borttagning av ett oljepåfyllningsrör?

Då är det bara att vänta till våren och gräva och låta utsidan torka och sen pensla på kallasfalt i ett par omgångar och fukten slutar vandra..... Tycker inte du behöver avfukta din källare.
jag menar att du ska bara gräva där du har skadan och ej runt hela huset :)
 
  • Tyvärr ser jag ingen bild att beskriva. Kan du ladda upp en bild så kan jag hjälpa till.
G gaia skrev:
har svårt att bedöma om dom fläckarna är fuktfläckar? Satt väggfärgen löst på dom missfärgade områden? Om det är så så kan jag gissa att ditt hus är av den äldre sorten som är penslat med kalasfalt på utsidan under mark. Om det är så då kan det vara håll i asfalten och fukten vandrar långsamt genom och orsakar missfärgningar. Det skadades kanske vid byte av ett stuprör eller borttagning av ett oljepåfyllningsrör?

Då är det bara att vänta till våren och gräva och låta utsidan torka och sen pensla på kallasfalt i ett par omgångar och fukten slutar vandra....:). Tycker inte du behöver avfukta din källare.
Nej jag har sällan hanterat fukt i väggar, lekman på det området det va därför jag chansade och vände mig hit då det finns bättre lämpade än mig. Tanken är trots det att ta hit en hantverkare för att kontrollera i slutändan, men tanken med avfuktaren va att om det blir torrt och inte blir fuktigt igen på dessa cirklar, så är det inget större problem.

Huset är byggt 1964 om det hjälper dig att bedöma? Nej det är som du säger, svårt att veta om det varit ett gammalt oljerör som gått där, men på baksidan under trappen så är det gamla påfyllningsröret till den gamla pannan som fanns på den tiden, så har svårt att se att man dragit oljerör en sån lång omväg då pannan stod två rum bort från denna och på andra sidan huset.

Där detta skett så va det först väv, sedan under den någon brun väg till. Misstänker att någon av förra ägarna bara lagt ny väg rakt på den gamla. Färgen satt inte löst men väven buktade utåt på flera ställen och jag hade haft en plastpåse lutandes mot den väggen, när jag tog bort denna så såg jag mögel på framsidan av väven. Har även kört med min fukttestare (två metallpinnar man sticker i väggen) på de olika platserna där det är fukt och det varierar allt mellan 15-35% fukt och på ett ställe va där 44%+ (mätaren visar inte högre).

När det är torrt på väggen så va tanken att putsa upp det och sedan måla igen (diffuionsöppet). Tror du/ni det är något problem? Jag tänkte som så, att om fukten återkommer så kommer jag ändå behöva åtgärda problemet utifrån :)

Tack även för tipset om kalasfat och åtgärd :)
 
jag skulle vänta med målning tills utsidan är fixat. Finns det fuktvandring så kan det bli missfärgat igen och du får måla en gång till.
Jag har varit med om detta i min gamla källare. Bättringsmålat små gulaktiga fuktfläckar och färgsläp i omgångar tills vi grävde upp och penslade utsidan med kalasfalten. Fläckar satt precis på ställen där vi hakat hål i kalasfalten med spaden vid utgrävningen av några förvuxna buskar. Man lär sej av egna fel men du sparar tid och pengar om du lär av mina :)
 
G gaia skrev:
jag skulle vänta med målning tills utsidan är fixat. Finns det fuktvandring så kan det bli missfärgat igen och du får måla en gång till.
Jag har varit med om detta i min gamla källare. Bättringsmålat små gulaktiga fuktfläckar och färgsläp i omgångar tills vi grävde upp och penslade utsidan med kalasfalten. Fläckar satt precis på ställen där vi hakat hål i kalasfalten med spaden vid utgrävningen av några förvuxna buskar. Man lär sej av egna fel men du sparar tid och pengar om du lär av mina :)
Tackar för tipset och svaret :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.