Noterade en liten fläck svart bakom en garderob som jag drog fram. Luskade lite och under strukturtapeten var det rejält mögligt.
Dessa garderober platsbyggdes av tidigare ägare och inget vi flyttade på under besiktningen. Frågan är har vi ett case för dolda fel försäkringen?
Det är troligtvis mer bakom de andra garderoberna och ca från tak och 30-40 cm. Ingenting längre ner på väggen.
Bild av skadad interiör med mögelskador och trasig väv vid taket i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand öppnar en sönderriven vägg med synligt mörkt mögel och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter dom mot en yttervägg förstår jag problemet, det luftar inte bakom, kan bli så med en större tät bokhylla mot en yttervägg med, bara att riva ut och se till att det finns luftspalt på min 5 cm bakom
 
Om kan se att garderoberna att de är dikt mot väggen så kan det naturligtvis inte bli dolt fel. Det är inte dolt. Sen kan ma. fundera var den fuktiga luft kommer ifrån?
Det är troligtvis som togs upp ovan. Väldigt enkel åtgärd. Vilket innebär att även om det skulle vara dolt fel skulle det troligtvis inte bli någonting.
Sen undrar jag varför man funderar på dolt fel? Varifrån kommer eget ansvar? Själv skulle jag inte valt en process för annat en ett flertal hundratusen lappar. Nej, jag är verkligen inte gjord av pengar. Men risken är förstor och stressen däremellan är alldeles för stor. Visst är det surt om det börjar regna in i köket Men med hus kommer roliga hyss... Med roliga prislappar. Det är mitt egna ansvar.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Sitter dom mot en yttervägg förstår jag problemet, det luftar inte bakom, kan bli så med en större tät bokhylla mot en yttervägg med, bara att riva ut och se till att det finns luftspalt på min 5 cm bakom
Inte en yttervägg
 
Vad är det för rum bakom fläcken?
 
Då är det fukt från något som gör det, kan inte bli mögel utan fukt, vill inte skriva gubben på väggen, har du vind ovanför, så kolla upp så det inte är en liten läcka på taket.
 
S
Varför måste vi dra ur informationen ur dig?

Kollat vinden / utrymmet ovan?
Vad har du för utrymme bakom?
Vad har du för ventilation?

All den informationen är ett minimikrav för att ens kunna fundera över dolt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är det fukt från något som gör det, kan inte bli mögel utan fukt, vill inte skriva gubben på väggen, har du vind ovanför, så kolla upp så det inte är en liten läcka på taket.
Ja det har absolut kommit från fukt någonstans, inte vind ovanför,
Tror det är en liten toa får mäta.
Men kommer ju bli tvungen att ta bort innertaket när jag river väggen.
Verkar dock vara en gammal skada.

Centano Centano skrev:
Vad är det för rum bakom fläcken?
Badrum.
 
Redigerat:
S SueCia skrev:
Varför måste vi dra ur informationen ur dig?

Kollat vinden / utrymmet ovan?
Vad har du för utrymme bakom?
Vad har du för ventilation?

All den informationen är ett minimikrav för att ens kunna fundera över dolt fel.
Ska riva taket och kolla.
Toa ovan
Mekanisk frånluft på två ställen på denna våning som är en källare.
 
S
K Kris1 skrev:
Ska riva taket och kolla.
Toa ovan
Mekanisk frånluft på två ställen på denna våning som är en källare.
Skulle kunna vara läckage från Toan ovanifrån då eventuellt.
Det borde isåfall kunna gå på försäkring eller kanske t.o.m som dolt fel för en gångs skull.

Om du ska driva det som dolt fel får du inte börja åtgärda någonting alls utan att ha gett säljaren möjligheten att åtgärda och du måste anmäla det till säljaren så snart som möjligt efter felet upptäckts.
 
S SueCia skrev:
Skulle kunna vara läckage från Toan ovanifrån då eventuellt.
Det borde isåfall kunna gå på försäkring eller kanske t.o.m som dolt fel för en gångs skull.

Om du ska driva det som dolt fel får du inte börja åtgärda någonting alls utan att ha gett säljaren möjligheten att åtgärda och du måste anmäla det till säljaren så snart som möjligt efter felet upptäckts.
Ja frågan är om man orkar och om det är värt det när jag funderar på det. Säljarna har en dolda fel försäkring hos ett bolag som verkar vara jobbiga och troligtvis kommer kräva en utredning som kostar x-antal tusen. Ska ringa bolaget imorgon och höra.
 
EddieHansson
Är det fuktigt nu? Kan ju vara nått gammal som är åtgärdat sen länge.
 
S SueCia skrev:
Skulle kunna vara läckage från Toan ovanifrån då eventuellt.
Det borde isåfall kunna gå på försäkring eller kanske t.o.m som dolt fel för en gångs skull.

Om du ska driva det som dolt fel får du inte börja åtgärda någonting alls utan att ha gett säljaren möjligheten att åtgärda och du måste anmäla det till säljaren så snart som möjligt efter felet upptäckts.
Fast det är klart, är det från toan över kan man ju undra hur golv och bjälklag ser ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Är det fuktigt nu? Kan ju vara nått gammal som är åtgärdat sen länge.
Nej inte fuktigt nu vad jag se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.