Tommty
Dags att införskaffa en grovdammsugare, främst till att koppla på verktyg för att minimera damm från excenterslipen men även att använda vid renovering och vanlig dammsugning i verkstaden.

Har fastnat lite på Nilfisk multi II 30T Inox som har fått bra betyg.
https://www.clasohlson.com/se/Nilfisk-Multi-II-30T-Inox-VSC-grovdammsugare-/p/Pr411294000

Men det som jag inte riktigt blir klok på är: hur ser själva slanginkopplingen ut när den ska kopplas på verktyget? Måste själva plastböjen på slangen sitta kvar för att sedan koppla på adaptern till verktyget? Isåfall känns det som den kommer bli väldigt klumpig och skapa obalans.

Det som jag vill åt är att rörligheten med excenterslipen.

Nilfisk verkar ha en adapter för detta ändamål, men verkar inte passa multi serien? Dock när jag googlar bilder så verkar folk köra med den ändå?
https://www.clasohlson.com/se/Slangadapter-för-verktyg-Nilfisk/p/50-7986

Någon med kunskap eller som har denna dammsugare, hur ser inkopplingen ut när den är inkopplad till ett verktyg?
 
Det böjda plaströret går att ta bort och sätta på den medföljande verktygsadaptern istället. Adaptern passar tyvärr dåligt på de flesta verktyg. Det är en prisvärd dammsugare men risken är stor att du tröttnar då har sådana nyckelord som verkstad och renovering i ditt inlägg. Min Multi står numera som reserv i fritidshuset. Har ersatts av (begagnade) Dustcontrol. En sådan får också följa med till fritidshusen när jag ska göra något mer omfattande.
 
Tommty
nanowire nanowire skrev:
Det böjda plaströret går att ta bort och sätta på den medföljande verktygsadaptern istället. Adaptern passar tyvärr dåligt på de flesta verktyg. Det är en prisvärd dammsugare men risken är stor att du tröttnar då har sådana nyckelord som verkstad och renovering i ditt inlägg. Min Multi står numera som reserv i fritidshuset. Har ersatts av (begagnade) Dustcontrol. En sådan får också följa med till fritidshusen när jag ska göra något mer omfattande.
Jasså det följer med något munstycke?
För när jag läser på olika butiker verkar endast detta följa med:
  • 4 meter sugslang
  • Golvmunstycke för våt- och torrsugning (36 mm i diameter)
  • Fogmunstycke (36 mm i diameter, längd: 200 mm)
  • 1 filterkit
  • 1 dammpåse
 
Tommty Tommty skrev:
Jasså det följer med något munstycke?
För när jag läser på olika butiker verkar endast detta följa med:
  • 4 meter sugslang
  • Golvmunstycke för våt- och torrsugning (36 mm i diameter)
  • Fogmunstycke (36 mm i diameter, längd: 200 mm)
  • 1 filterkit
  • 1 dammpåse
Jag köpte min får många år sedan, kan ju ha ändrats. Jag har ett iaf, kanske köpte separat :thinking:
 
  • Dammsugarslang och munstycken på ett smutsigt trägolv med spånskivor. Renoveringsarbete verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.