Hej!

har lite fuktgenomtränging på en mindre vägg i källaren, till höger om vår ytterdörr. Utanför där fuktgenomträngningen är, så är där ett träd och jord. Stuprör har en kista längre bort men röret är ungefär där fukten är, dock så ser det lite konstigt ut, precis som att man varit här förr och gjort något. Det gamla pannrummet är inte i närheten av denna väggen heller så inga gamla rör ska ha gått här historiskt.

Vad bör jag göra? Ställa en avfuktare som torkar upp väggen, ta dit en professionell som tittar på det? I så fall vad för hantverkare? Huset är inte historiskt dränerat, men det är sandbotten och ingen påverkan finns överhuvudtaget i övriga delar av källare, enbart här.

Tar tacksamt emot förslag på åtgärd/tips.

Ber om ursäkt om tråden är felplacerad.

Vänligen,
Nick
 
  • Ett hörn av ett rum med fuktskada och mögel på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggsektion med mögel och fukt, skador synliga, behöver renovering. Inomhusmiljö, delvis målad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftfuktigheten i källaren är i övrigt exemplarisk. Ligger mellan 25-50 året om.
 
Hur nära väggen står trädet?
 
M Mapet890 skrev:
Hur nära väggen står trädet?
i princip direkt utanför. Bifogar samma bild utanför huset. Fukten är då till vänster om ytterdörren här.
 
  • Nattbild, belysning, träd, fönstertittare, tegelhus, staket, gångväg, markbelysning, arkitektoniska detaljer, privat bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är stupröret (grön markering) och röret (blå markering) ihopkopplade? Nattbild, uthus med belysning, tecknade linjer framhäver konturer, frodig växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Är stupröret (grön markering) och röret (blå markering) ihopkopplade? [bild]
Ja men det beror på hur du menar med ihopkopplade, den går till min luft/vatten, dock så sitter den inte i samma rör som till stupröret, utan i det orangea röret precis under, se bild. Bifogar även bild på källarväggen efter den tvättats med klorin/vatten.

Tack för hjälpen så här långt :)
 
  • Ett hörn av ett rum med mögel och fuktskador på väggarna, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart stuprör mot tegelvägg, vitt fundament, mörk kvällsbakgrund, döda växter på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan röret ha åkt isär i backen?
 
M Mapet890 skrev:
Kan röret ha åkt isär i backen?
Kollade precis och det satt där det skulle :)
 
Har du grävt upp eller hur kollade du om det åkt isär? Jag skulle också misstänka att det är något med röret i backen.
 
Värt att tillägga är att det aldrig funnits en friskluftsventil i detta rummet tidigare, jag monterade dock ett i somras. Uppmärksammade det här problemet redan vid husvisningen men då besiktningsmannen inte anmärkte på det så såg jag förbi det då alla andra tester gav bra resultat och ingenting annat va påverkat. Inte heller någon typisk källardoft någonstans. Nu när jag va i farten att renovera källaren, så valde jag att lämna denna väggen till sist :)
 
Centano Centano skrev:
Har du grävt upp eller hur kollade du om det åkt isär? Jag skulle också misstänka att det är något med röret i backen.
Nej, inte grävt upp, jag misstolkade kanske frågan? Jag va bara ute och kollade så att det vita röret inte åkt ur ’sjunkbrunnen’. Ni menar alltså att det kan vara så att det orangea röret i marken lossnat från det den sitter ihop med?
 
En annan tanke, hur ser det ut med regnvatten ovanför det stället, kan det droppa från något ner där så det blir extra mycket vatten mot väggen?
 
N Nick.W skrev:
Nej, inte grävt upp, jag misstolkade kanske frågan? Jag va bara ute och kollade så att det vita röret inte åkt ur ’sjunkbrunnen’. Ni menar alltså att det kan vara så att det orangea röret i marken lossnat från det den sitter ihop med?
Ja det skulle kunna ha åkt isär nere i marken någonstans
 
M Mapet890 skrev:
En annan tanke, hur ser det ut med regnvatten ovanför det stället, kan det droppa från något ner där så det blir extra mycket vatten mot väggen?
Nej, det är bara husväggen ovanför som möts av stuprännan, förutom trädet som står precis intill då.
 
Du kan skruva loss lövsilen och lysa ner i det orange röret och se hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.