Har en tvättstuga i en utbyggnad uppförd kring 1950/60-talet som står inför renovering. Golvet är gjuten betongplatta, sannolikt oisolerad och okänt djup, väggarna är brädväggar där det tidigare suttit eternit på som nu sanerats. Vår ambition är att skapa en trevlig tvättstuga utan extravaganta material samt för stora utgifter och där vi utför momenten själva så mycket som möjligt. I dagsläget ser den förfärlig ut, så minsta lyft kommer göra stor skillnad!

I det scenariot vi vill följa alla regler för att nå upp till försäkringsbolagen krav så har jag några funderingar:

Då det är oisolerad platta har jag förstått att krav på tätskikt inte finns (?) utan enbart tätskikt 1m kring golvbrunn. Stämmer detta? Isåfall, vad skulle man kunna göra då? Bara måla med diff öppen färg? Kakla direkt på?

Då det finns en massa el- och rördragningar fäst i väggarna (som vi inte vill röra) så går det ju inte att smälla upp skivor/plastmattor. Kan man bara putsa/spackla på brädväggen och måla med vattenavvisande färg?
 
BirgitS
B bullemedbulle skrev:
I det scenariot vi vill följa alla regler för att nå upp till försäkringsbolagen krav så har jag några funderingar:
Då är det bra att läsa branschreglerna från BKR, GVK, MKR och Säker vatten.
B bullemedbulle skrev:
Då det är oisolerad platta har jag förstått att krav på tätskikt inte finns (?) utan enbart tätskikt 1m kring golvbrunn. Stämmer detta?
Så vitt jag minns gäller det undantaget källare. Sen kan man ju tänka lite själv om det finns något i rummet eller i angränsande rum som kan ta skada om det blir blött. När det gäller källare så ska man ju inte använda organiska material (trä, gips, tapet etc.) och då finns det inget som tar skada om det läcker vatten genom väggarna. Men det låter ju som att ni har plankväggar och de tål ju inte vatten.
B bullemedbulle skrev:
Bara måla med diff öppen färg? Kakla direkt på?
Ja
När det gäller kakel så gäller små plattor med breda fogar för att fukten ska kunna avdunsta.
 
Jag har själv gjort liknande renovering uttav tvättstuga, oisolerad betongplatta.
Med de jag pratade med kom vi fram till att tätskikt ca 1 m runt brunn med brunnsmanchett. Sen gjorde jag ett uppvik med tätskikt på väggarna ca 15cm i hela rummet.
Rätt eller inte vet jag inte då de jag pratade med så var de ganska luddigt allting.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det bra att läsa branschreglerna från BKR, GVK, MKR och Säker vatten.
MVK ska det vara, Måleribranschens våtrumskontroll.
 
Redigerat:
Tätskikt med brunsmachett har jag också hört men inte kollat upp i säker vatten. Själv köpte jag tätskikt som man rollade ut på hornbach och la i hela rummet plus 1 dm upp på väggarna men det var i ett mindre rum. Väldigt enkelt och smidigt och då är man säker på att inget vatten kan ta sig vidare någonstans. Vill minnas att det inte var farligt dyrt heller.
 
BirgitS
O OscarFC skrev:
Tätskikt med brunsmachett har jag också hört men inte kollat upp i säker vatten. Själv köpte jag tätskikt som man rollade ut på hornbach och la i hela rummet plus 1 dm upp på väggarna men det var i ett mindre rum. Väldigt enkelt och smidigt och då är man säker på att inget vatten kan ta sig vidare någonstans. Vill minnas att det inte var farligt dyrt heller.
Jag tror inte att det går så bra med rollat tätskikt i det här fallet eftersom det är brädväggar och rollat tätskikt får bara användas på betong och andra massiva orörliga material.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att det går så bra med rollat tätskikt i det här fallet eftersom det är brädväggar och rollat tätskikt får bara användas på betong och andra massiva orörliga material.
Om det är en tvättstuga behöver man inte ha tätskikt på väggarna vad jag vet utan det är precis som en toalett utan dusch, att det räcker på golvet och ett litet uppvik på väggen. Om det är brädvägg så går det ju att sätta en liten bit gips längst ner på väggen innan man gör uppviket med tätskikt så är fortfarande resten av väggen orörd för tillgängligheten.
 
BirgitS
O OscarFC skrev:
Om det är en tvättstuga behöver man inte ha tätskikt på väggarna vad jag vet utan det är precis som en toalett utan dusch, att det räcker på golvet och ett litet uppvik på väggen. Om det är brädvägg så går det ju att sätta en liten bit gips längst ner på väggen innan man gör uppviket med tätskikt så är fortfarande resten av väggen orörd för tillgängligheten.
Precis golvets tätskikt ska fortsätta minst 5 cm upp på väggen. När det är gips på träkonstruktion får man inte heller ha rollat tätskikt. Om inte annat så riskerar det att bli rörelser i golv-vägg-vinkeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.