Hej!

Jag vet inte om jag placerat frågan i rätt del av forumet eller om jag har formulerat mig korrekt, men jag skall försöka förklara situationen bättre nedan.

Jag och min fru har vår permanenta bostad på västkusten. Hon kommer ifrån östkusten och vi hade förmånen att köpa en stor tomt med VA/el/fiber framdraget till tomten. Byggrätten är rätt väl tilltagen med 270kvm exkl. komplementbyggnad som vi även får uppföra. Det finns ingen tidsbegränsning på byggrätten utan vi kan bygga när vi vill. Allt detta gjorde att vi slog till och köpte tomten för att kunna bygga oss en sommarstuga någon gång i framtiden.

För att dra nytta av det material som finns på andras tomter i närheten (som bygger närmare i tiden) har vi sökt marklov redan nu. Vi planerar att höja delar av tomten och fyllet kommer väl till pass från de som gräver bort istället.

Nu till frågan; Skall vi bygga så kan vi lika gärna bygga något ordentligt, men det ligger som sagt ett antal år bort i tiden då vi redan har ett huslån vi behöver amortera bort i viss utsträckning. Går det sätta upp något mindre under tiden fram tills dess? Min tolkning av nybyggnad är att man inte får bygglov för något annat än den primära bostaden till att börja med. Det går t.ex inte att bygga ett attefallshus om det inte finns ett primärt hus.
Skulle vi isåfall kunna tänkas söka bygglov för ett litet hus vid sidan av för att om några år söka bygglov för att nytt primärt hus och kalla det lilla för attefallshus så länge det ryms inom de ramarna?

Något annan modell som skulle kunna tänkas fungera?

Vi vill helt enkelt kunna utnyttja tomten som sommarstuga innan vi har möjlighet att slå på stora trumman.

Alla idéer uppskattas (vi har funderat kring något på hjul, byggbarack etc.. Men vi vet inte vad som gäller i alla fall).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det låter som du ska bygga ett 30 kvm stort fritidshus. Som du längre fram kallar ”attefallshus”.

det är dock en idé bara, du behöver kolla Detaljplanen och också kanske rådfråga din kommun eller någon expert inom Bygglovsfrågor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ska du bygga själv eller på entreprenad?

börja med att bygga ett stort garage där du kan förvara allt material, ta hand om leveranser och stå och såga och måla etc.

sen behöver du någonstans att bo. Antingen kör du upp ett attefall innan huset, drar dit en husvagn eller hyr något i närheten.

När det är löst är det bara att börja snickra. Man har väl typ 5 år på sig att färdigställa från att bygglov är sökt?
 
Tack för input!

Eftersom vi bor 4 timmar därifrån så kommer vi nog köpa in någon form av entreprenad, lite oklart i vilken omfattning än så länge. Drömmen är att börja bygga garage och en attefallare och sen stora huset när det ryms inom tid/budget etc. Men eftersom vi är lite osäkra på tidsplanen i skrivande stund så hade det varit trevligt att bara ha garage och attefallare i minst 5 år och sen lösa det stora huset. Men första steget är kanske att prata med kommunen för att se hur de ser på det hela.
 
R
Normalt kan man inte bygga komplementbyggnader om det inte finns en huvudbyggnad på fastigheten, men ett fritidshus kan absolut vara huvudbyggnad.
Fritidshus har lägre krav, finns bra information på Boverkets hemsida:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/
"De övergripande kraven på byggnader finns i plan- och bygglagen, PBL. Dessa krav förtydligas i plan- och byggförordningen, PBF, och preciseras ytterligare i bland annat Boverkets byggregler, BBR.

För fritidshus finns vissa undantag från kraven på byggnader i plan- och bygglagstiftningen. Det gäller kraven på

  • tillgänglighet
  • bostadsutformning,
  • rumshöjd,
  • driftutrymmen,
  • energihushållning,
  • hushållning med vatten,
  • och bredbandsanslutning."
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Förändras eller "förverkas" en byggrätt om man väljer att bygga ett litet fritidshus som i framtiden skulle kunna rymmas inom ramarna för ett attefallshus?
 
Nej, inte om ni söker bygglov för det från början.
 
Okej. Påverkas det något om vi skulle söka bygglov för ett fritidshus idag. Och sen söker bygglov för att bygga ett permanentbostadshus om 10 år?

Jag förstår att kommunen kan komma att ändra detaljplan och annat under de åren så det är en rent hypotetisk fråga om alla nuvarande förutsättningar fortsätter gälla. När jag tänker lite på det så antar jag att byggrätten rimligtvis kvarstår om allt annat är oförändrat.
 
Ja, allt styrs ju av DP förutom att du alltid får ha en attefallsbyggnad(förutom i vissa fall pga K-märkning).
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
O
J JonathanFlod skrev:
Okej. Påverkas det något om vi skulle söka bygglov för ett fritidshus idag. Och sen söker bygglov för att bygga ett permanentbostadshus om 10 år?

Jag förstår att kommunen kan komma att ändra detaljplan och annat under de åren så det är en rent hypotetisk fråga om alla nuvarande förutsättningar fortsätter gälla. När jag tänker lite på det så antar jag att byggrätten rimligtvis kvarstår om allt annat är oförändrat.
Det är nog bra att höra sig för med kommunen hur de ser på ditt uppslag så att du inte får lov och bygger 30 kvm nu för att sedan om x år få beskedet att du behöver riva denna byggnad först innan du får startbesked för det "permanenta" bygget. Där vill man inte hamna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag gick i liknande tankar när vi byggde fritidshus, börja med ett attefallshus och sedan bygga på fritidshuset när tid fanns. Kommunen var väldigt hjälpsamma i hela processen (Norrtälje) men fick lära mig att om det finns detaljplan som anger hur stor huvudbyggnaden får vara så kommer den första byggnaden som färdigställs anses vara huvudbyggnad och då har man bara kvar eventuella komplements BOA/BYA och attefallsreglerna till annat bygge på samma fastighet. Om det däremot inte finns detaljplan så kan man teoretiskt sett ha en liten stuga som huvudbyggnad bara de följer tillgänglighetskraven och sen bygga en väldigt stor komplementsbyggnad som hus man bor i permanent.
Slutade med att jag köpte en husvagn och en container för förvaringar verktyg och byggmaterial men det finns säkert fler sätt att komma runt det eller mer flexibla kommuner
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
J JonathanFlod skrev:
Hej!

Jag vet inte om jag placerat frågan i rätt del av forumet eller om jag har formulerat mig korrekt, men jag skall försöka förklara situationen bättre nedan.

Jag och min fru har vår permanenta bostad på västkusten. Hon kommer ifrån östkusten och vi hade förmånen att köpa en stor tomt med VA/el/fiber framdraget till tomten. Byggrätten är rätt väl tilltagen med 270kvm exkl. komplementbyggnad som vi även får uppföra. Det finns ingen tidsbegränsning på byggrätten utan vi kan bygga när vi vill. Allt detta gjorde att vi slog till och köpte tomten för att kunna bygga oss en sommarstuga någon gång i framtiden.

För att dra nytta av det material som finns på andras tomter i närheten (som bygger närmare i tiden) har vi sökt marklov redan nu. Vi planerar att höja delar av tomten och fyllet kommer väl till pass från de som gräver bort istället.

Nu till frågan; Skall vi bygga så kan vi lika gärna bygga något ordentligt, men det ligger som sagt ett antal år bort i tiden då vi redan har ett huslån vi behöver amortera bort i viss utsträckning. Går det sätta upp något mindre under tiden fram tills dess? Min tolkning av nybyggnad är att man inte får bygglov för något annat än den primära bostaden till att börja med. Det går t.ex inte att bygga ett attefallshus om det inte finns ett primärt hus.
Skulle vi isåfall kunna tänkas söka bygglov för ett litet hus vid sidan av för att om några år söka bygglov för att nytt primärt hus och kalla det lilla för attefallshus så länge det ryms inom de ramarna?

Något annan modell som skulle kunna tänkas fungera?

Vi vill helt enkelt kunna utnyttja tomten som sommarstuga innan vi har möjlighet att slå på stora trumman.

Alla idéer uppskattas (vi har funderat kring något på hjul, byggbarack etc.. Men vi vet inte vad som gäller i alla fall).
Sent svar men vi har en jämförbar situation, om än inte exakt lika :) så tänkte dela med mig hur vi löst det...

Vi har ritat ett hus som kan byggas naturligt i flera steg, där vi kan bygga "kärnan" av huset först för att sen kunna bygga till två sektioner till (en på varje sida om "kärnan"). Det vi kallar "kärnan" uppfyller alla byggkrav som finns för en huvudbyggnad men kommer fungera som semester bostad i första åren... När vi sen skall bo där permanent finns redan en plan förberedd för att kunna bygga ut huset, samt förberett i huset med eldragningar, avlopp etc :) Att det finns två utbyggnadsmöjligheter beror på att vi vill vara flexibla om barnen kommer flytta med eller ej när vi tar det steget. (flyttar vi dit när ungarna är stora bygger vi bara ut ena delen, flyttar vi dit tidigare med ungarna så bygger vi ut båda)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.