Dudeish Dudeish skrev:
jag har 2 qlima maskiner hemma, en i garaget och en i en stuga. jag har gått från den som kom med den ena maskinen till en som denna(inte den jag har) [länk] . Har sedan flashat den med esphome och kör dom via home assistant. Fungerar superbra.
Den som Qlima har tagit fram brukade koppla ner sig efter någon månad. omstart av maskinen var ett behov då
Perfekt, tack! Köpte också 2.
 
Jag har en qlima-s-ja2519 samt en qlima-sc-ja2519, modellerna fungerar bra. detta är min esphome config:

substitutions:
ssid: !secret wifi__iot2_ssid
ssidpassword: !secret wifi_iot2_password
otapassword: api_password
friendly_name: qlima-sc-ja2519

esphome:
name: qlima-sc-ja2519
platform: ESP8266
board: esp12e


wifi:
ssid: ${ssid}
password: ${ssidpassword}
# use_address: sonoff_rf_bridge.local
# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
ap:
ssid: "qlima stugan"
password: "ett losenord som är sakert"

captive_portal:

# Enable logging
logger:
baud_rate: 0
# Enable Home Assistant API
api:
password: "en skaker tokenish"

ota:
password: "en skaker tokenish"

# UART settings for Midea dongle (required)
uart:
tx_pin: 1 # hardware dependant
rx_pin: 3 # hardware dependant
baud_rate: 9600

# Main settings
climate:
- platform: midea
name: qlima-sc-ja2519 Stugan # Use a unique name.
# transmitter_id: # Optional. Add this option to use IR transmitter.
period: 1s # Optional
timeout: 2s # Optional
num_attempts: 3 # Optional
autoconf: true # Autoconfigure most options.
beeper: true # Beep on commands.
visual: # Optional. Example of visual settings override.
min_temperature: 17 °C # min: 17
max_temperature: 30 °C # max: 30
temperature_step: 1 °C # min: 0.5
supported_modes: # All capabilities in this section detected by autoconf.
- FAN_ONLY # This capability is always used.
- HEAT_COOL
- COOL
- HEAT
- DRY
custom_fan_modes:
- SILENT
- TURBO
supported_presets: # All capabilities in this section detected by autoconf.
- ECO
- BOOST
- SLEEP # This capability is always used.
custom_presets: # All capabilities in this section detected by autoconf.
- FREEZE_PROTECTION
supported_swing_modes:
- VERTICAL # This capability is always used.
- HORIZONTAL
- BOTH
outdoor_temperature: # Optional. Outdoor temperature sensor (may display incorrect values after long inactivity).
name: Temp
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
jag har 2 qlima maskiner hemma, en i garaget och en i en stuga. jag har gått från den som kom med den ena maskinen till en som denna(inte den jag har) [länk] . Har sedan flashat den med esphome och kör dom via home assistant. Fungerar superbra.
Den som Qlima har tagit fram brukade koppla ner sig efter någon månad. omstart av maskinen var ett behov då
Huslighet Huslighet skrev:
Det här var ju ett dunderbra tips! Säljaren är ju från Ukraina också så då stöttar man ju lite iaf. Köpte två stickor, få se om de kommer fram.
Den stickan som jag har gjort är i princip lika som den som säljs via ovanstående länk (det finns ju inte så många olika sätt att designa dem på).

Jag har några till övers så om de som ni beställt från Ukraina inte kommer fram av någon anledning så finns de att få tag i från mig också... Måste bara komma fram till vad som är bäst att flasha dem med, om man inte vill flasha något eget. Är det esphome som gäller?
 
  • Gilla
Huslighet och 2 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Den stickan som jag har gjort är i princip lika som den som säljs via ovanstående länk (det finns ju inte så många olika sätt att designa dem på).

Jag har några till övers så om de som ni beställt från Ukraina inte kommer fram av någon anledning så finns de att få tag i från mig också... Måste bara komma fram till vad som är bäst att flasha dem med, om man inte vill flasha något eget. Är det esphome som gäller?

Ifall du kör home assistant tror jag det är det bästa iom att det är en del av eko-systemet, annars vet jag inte :)
 
Hej,
jag beställde en sticka ifrån Danmark nyss, 650DKK inkl. frakt, lite dyrt men smidigt:
shop@klimabrands.dk

Styr den via Smart Life
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Ifall du kör home assistant tror jag det är det bästa iom att det är en del av eko-systemet, annars vet jag inte :)
Det är lite det som har varit problemet. Jag skapade dessa för min egen del och har mitt eget "ekosystem". Jag har därför ingen koll på vad andra har använder och/eller har behov av. Men om esphome löser de flestas behov så är det ju antagligen det som jag ska flasha dem med.
 
H hakaner skrev:
Hej,
jag beställde en sticka ifrån Danmark nyss, 650DKK inkl. frakt, lite dyrt men smidigt:
shop@klimabrands.dk

Styr den via Smart Life
"...lite dyrt..."? :rolleyes:
 
  • Gilla
Mrgsxr77 och 1 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Den stickan som jag har gjort är i princip lika som den som säljs via ovanstående länk (det finns ju inte så många olika sätt att designa dem på).

Jag har några till övers så om de som ni beställt från Ukraina inte kommer fram av någon anledning så finns de att få tag i från mig också... Måste bara komma fram till vad som är bäst att flasha dem med, om man inte vill flasha något eget. Är det esphome som gäller?
Jättesnällt! Mina kom fram och verkar fungera, men har inte flashat den än (vet inte hur man gör )
 
Dudeish Dudeish skrev:
jag har 2 qlima maskiner hemma, en i garaget och en i en stuga. jag har gått från den som kom med den ena maskinen till en som denna(inte den jag har) [länk] . Har sedan flashat den med esphome och kör dom via home assistant. Fungerar superbra.
Den som Qlima har tagit fram brukade koppla ner sig efter någon månad. omstart av maskinen var ett behov då
Har du någon bra länk till hur man flashar stickan? Har fått hem mina nu, men vet inte hur man gör och google ger mig bara reklam för att köpa och installera wifi stickor
 
Huslighet Huslighet skrev:
Har du någon bra länk till hur man flashar stickan? Har fått hem mina nu, men vet inte hur man gör och google ger mig bara reklam för att köpa och installera wifi stickor
Vart har du köpt stickan?
 
Huslighet Huslighet skrev:
Har du någon bra länk till hur man flashar stickan? Har fått hem mina nu, men vet inte hur man gör och google ger mig bara reklam för att köpa och installera wifi stickor
Min sticka hade esphome på sig så den hade 2 sätta att flasha med, ett med ota flash från esphome och ett via seriell till usb. https://github.com/dudanov/iot-uni-dongle/blob/main/FLASHING.md
 
Hej, väcker denna tråd. Jag har också två Qlima-pumpar och har köpt två donglar från den ukranska tindie-säljaren. Jag hajar dock inte riktigt hur jag ska få det att funka. Har dålig koll på ESPhome.

Eftersom jag har två st. pumpar som jag vill koppla upp mig mot flashade jag in firmwaren härifrån (enligt instruktion från Tindie-säljaren):
https://smartlight.me/smart-home-de...ners-midea-idea-electrolux-for-home-assistant

Hur flashar man in en esp-config på stickorna? Måste man ha en lokal Home Assistant server för att kunna köra detta?

Mitt mål är egentligen bara att kunna lägga scheman på pumparna så jag kan styra att de främst går nattetid nu när elen kostar skjortan dagtid. Finns egentligen inget behov av att kunna styra på distans.
 
Hej

Min Qlima sticka verkar har lagt av och skulle behöva skaffa en ny.
Funderar på att beställa den från Ukraina men hur svårt är det att flasha den sen?
Finns det andra alternativ?, dyrt original från dk känns inte som ett alternativ då de verkar tappa wifi kontakten.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Jag söker en WiFi-sticka som behövs för att fjärrstyra luftvärmepump/AC.

OBS! Bilden är endst för referens, det behöver INTE vara just en QLima (de flesta är märkesoberoende även om de marknadsförs till visst märke och den ska ändå inte vara till en AC som finns på svenska marknaden).

Men det måste vara en som monteras i det interna USB-uttaget i ACn och som då troligtvis använder Nethome Plus-appen i telefonen.

Och ja, jag vet att dessa wifi-stickor och tillhörande Nethome app i grund och botten ganska dåliga men jag vill ändå inte ha "köp en Sensibo eller produkt X-istället" som svar.

[bild]
Har en till salu om du fortfarande är intrsserad.
 
  • Två kartonger med skumskydd, en öppen med etikett, förmodligen en produktförpackning, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mrgsxr77
  • Laddar…
P Perborjr skrev:
Har en till salu om du fortfarande är intrsserad.
Hej.
Vad begär du för den.
Vet inte om jag skriver i rätt fält dock. Finns meddelandefunktion här i forumet?
Mvh Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.