Attitudeswe
useless useless skrev:
Fast då hade det dröjt ytterligare ett år innan pengarna kommit.
Om det är flaskhalsavgifterna som skall betala bidraget - ja.

Nu är ju den skattkistan hårt plundrad.

När statskassan frammöver behöver stå för bidraget går det minst lika snabbt att ändra garantipensionerna eller höja barnbidraget.
 
L LennartMimmi skrev:
Det gör att det de facto många timmar i veckan (nästan varje natt och många helger) lönar sig att stänga av fjärrvärmen och istället använda den gamla elpannan som jag har kvar. Och då gör jag ju naturligtvis det.
Nu vet jag inte vad fjärrvärme kostar
Men bara att få hem elen kostar Energiskatt (49 öre), överförings avgift, elhandelsbolagets påslag detta blir runt 1kr beroende på nätbolag
 
G GA Anderson skrev:
Nu vet jag inte vad fjärrvärme kostar
Men bara att få hem elen kostar Energiskatt (49 öre), överförings avgift, elhandelsbolagets påslag detta blir runt 1kr beroende på nätbolag
Lågpristid kostar elnät 12 öre/kWh. Elskatt 49 öre/kWh. Det blir 61 öre/kWh som grundpris för elen, eller med andra ord att man som utgångspunkt får betalt 39 öre/kWh för att bränna el, vid ett elstöd på 100 öre/kWh, vilket är nivån som de överlappande elstöden legat på det senaste året.

Fjärrvärme här kostar 62 öre/kWh oktober-mars.

Så länge priset på elhandeln understiger 62+39=101 öre/kWh så lönar det sig att använda den gamla elpannan istället för fjärrvärmen.

Samtliga priser ovan inklusive moms. Det motsvarar ca 70 öre/kWh nordpools spotpris innan olika påslag, elcertifikat , balanskostnader, moms med mera. Det är mer regel än undantag att timpriset på nordpool understiger 70 öre/kWh nätter och helger.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det sk. "elstödet" gynnar endast dom rika som har råd att konsumera el när det är dyrt. Varför skulle denna galenskap få fortsätta?

Slopa avgifterna på elen istället så alla får lite mer likvärdigt avdrag i slutändan.

Som det är utformat nu så får ju den som storkonsumerar mer än den som snålar.

Och inte slår det lika över elområdena heller, så några i norr får "gratis" el konstigt nog.

Den yttersta sanningen är ju att Svea Rike bör (läs skall) sälja el till sina egna innevånare till ett förmånligt pris, innan man säljer resterande överskott till Tyskland som har lagt ner nästa alla av sina (över 100st) kärnkraftverk.

Det faktumet ska inte vi lida för.
Galenskap från de gröna (Tysklands MP) bör ju rimligtvis inte drabba Sverige.

Sådant tänk "endast dom rika" är klassisk långt åt vänster logik.

När det var som dyrast så hjälper det garanterat de fattigare med. Sen att folk här på forumet som kör spa, värme på uppfarten och hönshus till grannskapet tjänar på det med är en bieffekt av allt.

Men nej för januari i år så tycker jag inte det ska ges ut något stöd då det var så lågt. Istället ska det göra det rätta, justera priserna innan och inte efter.

Betala ut kontanter till folk måste vara bland det mest efterblivna som finns då det inte kommer gå till elen som det var tänkt. Känner ett antal människor som inte kommer lägga det på elräkningarna som nu är hos kronofogden.
 
  • Gilla
Coffey och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Då dom som åker charter antagligen har hög levnadsstandard / elförbrukning så tycker jag att man borde skicka bidraget via omvägar så det träffar mer rätt...
Jag tror att 'omvägarna' och byte av sätt för återbetalning/utbetalning är rätt kostsamt i sig.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Betala ut kontanter till folk måste vara bland det mest efterblivna som finns då det inte kommer gå till elen som det var tänkt.
Jag skickar penningarna till Ukraina, elen har jag redan betalt.
 
  • Gilla
reez och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skickar penningarna till Ukraina, elen har jag redan betalt.
Jag skickar in mina på sparkontot. Skickar inget där jag inte kan med 100% vara säker på att det inte går till vapen.

Ett vettigt funtat elstöd skulle dras av på räkningen.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag skickar in mina på sparkontot. Skickar inget där jag inte kan med 100% vara säker på att det inte går till vapen.

Ett vettigt funtat elstöd skulle dras av på räkningen.
Det är inte svårt att hitta hjälporganisationer som håller sig långt ifrån vapen.
 
  • Gilla
Martin317 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte svårt att hitta hjälporganisationer som håller sig långt ifrån vapen.
Säkerligen. Men då kan man lika gärna betala tillbaka pengarna till Sverige om man nu tycker stödet var fel. Som sagt, idioter som betalar ut det i kontanter.
 
R Rkarlsson skrev:
Säkerligen. Men då kan man lika gärna betala tillbaka pengarna till Sverige om man nu tycker stödet var fel. Som sagt, idioter som betalar ut det i kontanter.
Men kontanter är det väl inte när det är pengar in på kontot som är avsikten?

Tror för min del att man tillfälligt kunde slopat momsen om det är privatpersoner som är målet för stödet
 
  • Gilla
Grossman
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men kontanter är det väl inte när det är pengar in på kontot som är avsikten?

Tror för min del att man tillfälligt kunde slopat momsen om det är privatpersoner som är målet för stödet
Privatpersoner är det inte synd om. Alla har ett aktivt val att få ner förbrukningen på sitt boende och med marginaler som en villaägare ska ha har svenska hushåll aldrig haft en kris. De som har problem är naiva människor utan koll och buffert med energikrävande hem.

Värre med företag som är elintensiva som bageri för ett exempel. Blir svårt att grädda en limpa i 50c
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Privatpersoner är det inte synd om. Alla har ett aktivt val att få ner förbrukningen på sitt boende och med marginaler som en villaägare ska ha har svenska hushåll aldrig haft en kris. De som har problem är naiva människor utan koll och buffert med energikrävande hem.

Värre med företag som är elintensiva som bageri för ett exempel. Blir svårt att grädda en limpa i 50c
Ja, men stöden är väl främst avsedda för privatpersoner och inte för att rädda företag?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men kontanter är det väl inte när det är pengar in på kontot som är avsikten?

Tror för min del att man tillfälligt kunde slopat momsen om det är privatpersoner som är målet för stödet
Kontanter som i likvider. Enda rätta med elstöd är att kvitta elräkningen. Människor med ekonomiska svårigheter behöver inte pengarna så de kan leka upp pengarna på annat än elen.
 
  • Gilla
Aa Håå och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja, men stöden är väl främst avsedda för privatpersoner och inte för att rädda företag?
Kanske har något med att privatpersoner bara ser till sitt eget bästa och dessutom innehar en rösträtt till 2026.
 
P Pligg85 skrev:
Kanske har något med att privatpersoner bara ser till sitt eget bästa och dessutom innehar en rösträtt till 2026.
Javisst, det är ju hellikopterpengar utan urskiljning precis som (s) regeringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.