Hej forumet!
Om jag vill koppla in växelriktaren till Interwebzen för att läsa av produktionen så behöver jag ett instickskort. Finns det till vettiga priser att köpa eller är man hänvisad till sol-månglare?

Om man får tag på ett, går det då att koppla in utan extra tillbehör, eller blir det också dyrt?
 
K
Om din växelriktare inte har kortet så borde det inte vara några problem att stänga ner anläggningen och trycka dit det själv. Det är på svagströmssidan det sitter. Verkar kosta 6500 när jag googlar. Sedan följa en guide för hur man programmerar. Om du är tekniskt lagd.

Det känns snålt att inte leverera en anläggning med kortet från början. Fått för mig att kortet är dyrare löst än att beställa växelriktaren med det från början. Anledningen till att kortet är en lös komponent är om man har flera växelriktare. Då behöver bara mastern ha kortet.
 
K knightjocke skrev:
Om din växelriktare inte har kortet så borde det inte vara några problem att stänga ner anläggningen och trycka dit det själv. Det är på svagströmssidan det sitter. Verkar kosta 6500 när jag googlar. Sedan följa en guide för hur man programmerar. Om du är tekniskt lagd.

Det känns snålt att inte leverera en anläggning med kortet från början. Fått för mig att kortet är dyrare löst än att beställa växelriktaren med det från början. Anledningen till att kortet är en lös komponent är om man har flera växelriktare. Då behöver bara mastern ha kortet.
Jag ska, när jag får tummen ur, skruva av huven och se om det rentav sitter ett kort där. Det kan vara så att det gör det, men eftersom vi inte hade fått fiber när panelerna kom upp blev det liksom inte så mycket med det då...

Har frågat vår leverantör, får se om de har något på lager :)
 
K knightjocke skrev:
Om din växelriktare inte har kortet så borde det inte vara några problem att stänga ner anläggningen och trycka dit det själv. Det är på svagströmssidan det sitter. Verkar kosta 6500 när jag googlar. Sedan följa en guide för hur man programmerar. Om du är tekniskt lagd.

Det känns snålt att inte leverera en anläggning med kortet från början. Fått för mig att kortet är dyrare löst än att beställa växelriktaren med det från början. Anledningen till att kortet är en lös komponent är om man har flera växelriktare. Då behöver bara mastern ha kortet.

Svagströmsidan? :thinking:
 
K
G GoGetLost skrev:
Svagströmsidan? :thinking:
Under den första/yttre luckan på Fronius symo (den med display) är det bara svagström. Nätverket, kommunikationskort, Modbus, i/o osv. Så där kan man vara som lekman.

Lossar man ytterligare kåpor så sitter det anslutningar och komponenter för dc 800v och ac 230v. Där ska man inte vara under drift och om man inte är behörig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fotade under nedre luckan:
Elapparat med öppet lock visar anslutningar, kablar, säkringar och inställningsknappar. Verktyg och delar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I menyn kan jag slå på Wifi AP, men jag hittar inte något om att slå på / ställa in nätverk.
 
Det verkar ju sitta ett kort i växelriktaren WiFi-antennen syns bl.a.

Man slår på WiFit med knapparna under displayen på växelriktaren och det är aktivt 1 h. Sedan med en bärbardator väljer man trådlösa nätverket FRONIUS_240.XXXXX och loggar man in på datamanagern med webläsaren och slår 192.168.250.182 eller http://datamanager
ev. lösenord 123456.
Allt detta står i bruksanvisningen. Har du inte tittat där?
 
  • Energihanteringssystem, Fronius Datamanager 2.0, elektrisk komponenter, anslutningar, beskrivet i bildtext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K
kashieda kashieda skrev:
Fotade under nedre luckan:
[bild]

I menyn kan jag slå på Wifi AP, men jag hittar inte något om att slå på / ställa in nätverk.
Då har du kortet. Bara att slå på wifi AP och köra igång med deras Fronius solar start app.
 
Men jag vill inte köra wifi mot Symon, jag vill låta den ladda upp sina värden till Något Bra Ställe På Interwebzen...
 
kashieda,
Om du inte vill att Fronius växelriktare kommunicerar trådlöst via WiFi med din internetroutter då får du väl dra en nätsverkskabel från växelriktaren till din internetroutter så att växelriktaren når ut på internet och Froniusportalen och kan ladda upp data där.
 
Det är vad jag tänkt :)

Är det vänstra eller högra av uttagen till vänster om det inringade (eller är det ett uttag i det inringade) som ska användas?

Hur ställer jag in IPnummer (eller DHCP) på växelriktaren?
 
Jag tror att det skulle underlätta att läsa installationsanvisningen och bruksanvisningen för Fronius Symo, då behövs nog inga ytterligare frågor ställas.

Man får uppfattningen att din växelriktaren inte ännu är igångkörd?
 
Redigerat:
Den producerar, men eftersom vi inte hade stabilt nät i ladan när den sattes upp har den delen inte aktiverats ännu.

Attvta hit elektriker bara för att koppla upp känns lite dyrt (nu behöver vi visserligen sätta upp ett trefasuttag också, men ändå).
 
K
kashieda kashieda skrev:
Men jag vill inte köra wifi mot Symon, jag vill låta den ladda upp sina värden till Något Bra Ställe På Interwebzen...
Du programmerar den via det wifi den sänder ut och appen som jag skrev innan. Där ställer du in ditt eget wifi eller om du vill köra kabel. Sedan "slocknar" accesspunkten och den går på ditt vanliga nätverk.

Du kommer till ett steg där du kopplar den till solarweb. Som är Fronius molntjänst.

Om du inte har konto på solarweb är jag tveksam till om installatören registrerat förstärkt garanti. Som man får gratis. Men det borde du kunna göra själv om det är under två år sedan den installerades
 
Aha, då förstår jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.