Vad låg eran elräkning på för januari månad?
Trodde elen skulle vara billigare än dec men skiljer inte alls mycket. Betalade 236 öre kwh exklusiv moms.

allt totalt gick på 3100 för 695 kwh. Dec gick på 3500 och 715 kwh.

inga jätte summor men blev ändå förvånad över att de var mer än jag hade räknat med för januari.

hur många kwh och kostnad har ni? Vad har ni som har eon per kwh exkl moms?

kanske skulle jag inte bytt. Bytte till något som skulle undvika höga toppar..
 
Var stor skillnad för mig 9250kr (förbrukning 1900kwh)för dec mot 3700kr (1500kwh) i januari (nätavgift ingår i detta) .Har du bundet elpris?
 
S Shylst skrev:
Var stor skillnad för mig 9250kr (förbrukning 1900kwh)för dec mot 3700kr (1500kwh) i januari (nätavgift ingår i detta) .Har du bundet elpris?

Nej jag har rörligt med en liten del fast som jag förstått de som. Den fasta delen för att undvika höga toppar. Södra trygg heter avtalet men tycker 400 billigare jämför med dec låter lite skumt då det pratats mycket om att elpriset är mycket lägre nu. Även förbrukat lite mindre
 
Du får nog kolla på hur de räknar fram ditt pris, vi gick från 13k -> 5k så var ju en rätt markant skillnad.

Eller så kom Eon på att de räknat in grannens hönshus i vårt pris och tog bort det och gjorde avdrag för det. Vet inte alls hur det kunde bli så gigantisk skillnad men tror priset låg typ på halva i snitt och det har kanske varit lite varmare också.
 
Skelefteå kraft rörligt SE4
Elhandel 2022-01-01 - 2022-01-31
Rörligt elpris 1286 kWh 1,25739 SEK/kWh 1 617,00 SEK
Rabatt elpris 1286 kWh -0,100 SEK/kWh -128,60 SEK

1,15739/kWh efter rabatt

Moms 25,00 % 372,11 SEK
Totalt elkostnad; 1 860,51 SEK, December kostade 3159 kronor


Överföring EON
1 475,00
kr inkl energiskatt

Totalt el & överföring inl allt
3335,5 kronor
 
Redigerat:
1380:- för 410kWh, rörligt avtal. Betalade 2150:- förra månaden, då var förbrukning lägre.
 
SE3, timpris.

Köpte 1517 kWh husel för 94,16 öre/kWh exkl moms.

Totalt förbrukade jag 1764 kWh med elbilsladdning och solproduktion. Fakturan hamnade på 1903kr inkl moms. Elnätsavgifter tillkommer.

Januari har inte varit orimligt dyrt för en vintermånad. Men det har varit väldigt milt väder.
 
Redigerat:
H Hammarspik skrev:
Nej jag har rörligt med en liten del fast som jag förstått de som. Den fasta delen för att undvika höga toppar. Södra trygg heter avtalet men tycker 400 billigare jämför med dec låter lite skumt då det pratats mycket om att elpriset är mycket lägre nu. Även förbrukat lite mindre
Om det är det här avtalet du menar så är det inte så förvånande: https://www.sodra.com/sv/se/energi/el/sodra-trygg/

"Långsiktigheten i dessa avtal gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer man alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden."
En stor del av prissäkringen för januari skedde förmodligen under perioden när det inte alls var säkert att det skulle bli milt med relativt billig el. Så då får du lite dyrare el än vi andra i just januari, men i gengäld kanske du fick lite billigare el t.ex. i början på december när det var snordyrt.
 
  • Gilla
Peter4
  • Laddar…
SE3
1012kwh - 2400kr totalt...92,70 öre/kWh

Laddar även bilen nu då jag gick över till timpris under mitten av Januari.

Finns pengar att spara inte mycket men lite grann med timpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.