Undrar vilket som är lämpligaste sättet att fästa de två raderna med takpannor( betongpannor) för att enklast kunna ta loss och byta dem om någon går sönder. Spika fast eller skruva? Någon med erfarenhet?
 
A Ann-Christine Lomosse skrev:
Undrar vilket som är lämpligaste sättet att fästa de två raderna med takpannor( betongpannor) för att enklast kunna ta loss och byta dem om någon går sönder. Spika fast eller skruva? Någon med erfarenhet?
de skruvade är lättast att få loss utan att de går sönder
 
Det är förmodligen lättare att montera med skruv, men följ panntillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
Ann-Christine Lomosse
  • Laddar…
Lättast är väl att inte sätta fast de alls.
Detta är ju ett ganska nytt påfund som inte har nån förankring i verkligheten.
Pannor har legat löst, förutom nockpannan, i hundratals år
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Lättast är väl att inte sätta fast de alls.
Detta är ju ett ganska nytt påfund som inte har nån förankring i verkligheten.
Pannor har legat löst, förutom nockpannan, i hundratals år
Åtminstånde i hundra år, innan dess var inte tegel så vanligt och det var väl först med det strängpressade teglet som det kom spikhål i pannorna?
 
  • Gilla
Ann-Christine Lomosse
  • Laddar…
A Ann-Christine Lomosse skrev:
Undrar vilket som är lämpligaste sättet att fästa de två raderna med takpannor( betongpannor) för att enklast kunna ta loss och byta dem om någon går sönder. Spika fast eller skruva? Någon med erfarenhet?
Det är nog lättare att råka spräcka pannan om den spikas samt när den ska bort om den är spikad, jämfört med att skruva och skruva bort.
 
  • Gilla
Ann-Christine Lomosse och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är förmodligen lättare att montera med skruv, men följ panntillverkarens anvisningar.
Tack de säger man kan välja vilket man vill.
 
Isakare Isakare skrev:
Lättast är väl att inte sätta fast de alls.
Detta är ju ett ganska nytt påfund som inte har nån förankring i verkligheten.
Pannor har legat löst, förutom nockpannan, i hundratals år
Sant huset är 40 år och pannor har inte varit fastlåsta och vi har inte haft problem med det utan det har varit lätt att byts pannor men nu säger de att man skall låsa fast dem.
 
A Ann-Christine Lomosse skrev:
Tack de säger man kan välja vilket man vill.
Spik är snabbare och billigare
 
A Ann-Christine Lomosse skrev:
men nu säger de att man skall låsa fast dem
det gällde oxså för 40 år sen
 
A Ann-Christine Lomosse skrev:
Sant huset är 40 år och pannor har inte varit fastlåsta och vi har inte haft problem med det utan det har varit lätt att byts pannor men nu säger de att man skall låsa fast dem.
Jo, min takläggare sa oxå det, men jag sa att de skulle hoppa över det.
Vi besikting nått år senare när huset skulle säljas fick vi anmärkning på den saken.
Jag erbjöd köparen av huset att spika fast pannorna om de ville så de fick enligt regelboken, men de köpte min åsikt att pannorna ska vara lösa så man enkelt kan lyfta på de vid ev problem, och ville inte ha de fastspikade.
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist och 2 till
  • Laddar…
Vad är anledningen att man skulle sätta fast dom egentligen ? alltså vad motiverar den rekommendationen ?
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Vad är anledningen att man skulle sätta fast dom egentligen ? alltså vad motiverar den rekommendationen ?
Väder och vind.
Är det ska lika kvar och hindra andra från att röra sig och hamna ur läge.
Är min spontana gissning/tanke.
 
  • Gilla
Axelit0 och 1 till
  • Laddar…
Rostfri skruv är helt klart lättast att ta bort och går snabbast att montera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.