Hej,

Jag hade en hantverkare hos mig förra året vars arbete var under all kritik. Bland annat byttes ett parti takfotspanel som var skadat (cirka 6 m). Han intygade att det inte skulle gå att se någon skillnad, men hur det blev ser ni på bilden (övergång mellan gammal och ny panel). Frågan är nu om det går att hitta en panel som stämmer bättre med den gamla? Huset byggdes 83/84 så jag skulle inte bli förvånad om denna paneltyp utgått? Eller måste allting bytas för att man ska få det snyggt, och hur gör man då med den innersta inputsade brädan? Hantverkaren lämnade kvar den, men den är tyvärr skadad på flera ställen (syns inte i bild).
 
  • Vitmålad källartakstruktur med synliga rör, kablar och spindelväv. Tecken på korrosion och slitage syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara täcka skarven med en tunn diskret list?
 
F fribygg skrev:
Kan du inte bara täcka skarven med en tunn diskret list?
En enkel lösning som skulle kunna funka. Men det skulle i så fall bli två lister, framför och bakom den gamla panelen. Jag är ute efter något mer estetiskt. Har du någon aning om vad det är för paneltyp? Är det någon gammal z-panel?
 
S skanfals skrev:
En enkel lösning som skulle kunna funka. Men det skulle i så fall bli två lister, framför och bakom den gamla panelen. Jag är ute efter något mer estetiskt. Har du någon aning om vad det är för paneltyp? Är det någon gammal z-panel?
Det är väl för sent att göra nått mer än lister och kompletterande målning nu?
 
F fribygg skrev:
Det är väl för sent att göra nått mer än lister och kompletterande målning nu?
Jag är inte nöjd med resultatet. Därför är planen att hitta en panel som är lik den gamla, eller byta ut längs hela väggen.
 
S skanfals skrev:
Jag är inte nöjd med resultatet. Därför är planen att hitta en panel som är lik den gamla, eller byta ut längs hela väggen.
Kanske passa på att dra elen dolt i rör samtidigt också, det är ju snyggare än klamra på det där viset?
 
F fribygg skrev:
Kanske passa på att dra elen dolt i rör samtidigt också, det är ju snyggare än klamra på det där viset?
Det är en mycket bra idé!
 
S skanfals skrev:
Det är en mycket bra idé!
Men hur gör man med den innersta brädan (eftersom den är inputsad). Måste den avlägsnas eller kan det funka att kapa i kanten?
 
S skanfals skrev:
Men hur gör man med den innersta brädan (eftersom den är inputsad). Måste den avlägsnas eller kan det funka att kapa i kanten?
Finns inte höjd så du kan sätta en ny panel direkt under den gamla om utseendet är så viktigt?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.