Hej!

Det är min förstå år/vinter med pool. Jag har teknikrumet nedgrävt under markyta.
Jag monterade dräneringspump för att få bort vatten som samlas i rummet för att det avloppssystem saknas. Rummet blir fylld med vattn som rinner från yta och även underifrån.

Inför vinterstängning plockade jag bort cirkulationspumpen, autodoseringsmaskinet samt dräneringspumpen. Sandfilteret blev kvar, det vägen ju minst 100 kg. Jag var orolig för frysskador. Nu fylls rummet helt med vatten och undrar om hur lång tid kommer den att hållas. Det är byggt av tryckimpregnerat trä och formplywoodskivan.
Då och då plockar jag fram dräneringspumpen för att pumpen ut vattnet. Finns det ett annat sätt för att lösa problemet?
Jag funderar på att göra om rummet och bygga det över mark. Hur blir det med vattenflödet då? Kommer cirkulationspump klara av det?

Tacksam för tips!

Träram med öppen lucka till vatten, rör, mekanisk utrustning, snö, personens sko i förgrunden, vintermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplattform med en vattenanslutning, kablar, stenblock och fuktig jord. Konstruktionsdetaljer och installation utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
M
Jag har alla mina grejor i ett separat poolhus där pumpen och filtret står på golvet som ligger ganska precis på samma nivå som vattenytan i poolen. Så inkommande vatten från skimmern i poolen till pumpen ligger ca. 20cm över poolytan. Fyller jag bara pumpens hus med vatten innan igångstart på våren så skapas vaccum i pumpen som gör att den kommer igång. Så det ska inte vara några problem.

Resten av mina prylar, saltklorinator, bypass till värmepumpen osv. sitter 1m upp på väggen i poolrummet. Det viktiga i sammanhanget är att just poolpumpens inlopp inte sitter så väldigt mycket ovan poolens vattenyta. Som sagt 20cm ovanför är inget problem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tack för svaret!
Jag tänkte på din lösning till framtiden. Jag undrar om det finns några som har möt samma problem och hur dem har löst det!
 
wildeside
Demian.Shammo Demian.Shammo skrev:
Tack för svaret!
Jag tänkte på din lösning till framtiden. Jag undrar om det finns några som har möt samma problem och hur dem har löst det!
Man brukar bygga ett teknikrum så att det inte kan rinna in vatten från något håll och man brukar ha någon form av golvbrunn/avrinning för att bli av med eventuellt vatten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Man brukar bygga ett teknikrum så att det inte kan rinna in vatten från något håll och man brukar ha någon form av golvbrunn/avrinning för att bli av med eventuellt vatten.
Ja, går det inte att ordna en brunn i botten?
 
Det går säkert att fixa brunn. Då krävs det stort arbete med grävmaskin och sådant. I sånt fall överväger jag att bygga rummet på nytt men denna gång över mark.
 
Demian.Shammo Demian.Shammo skrev:
Det går säkert att fixa brunn. Då krävs det stort arbete med grävmaskin och sådant. I sånt fall överväger jag att bygga rummet på nytt men denna gång över mark.
Eller låt dräneringspumpen sitta där hela tiden.
 
K karlmb skrev:
Eller låt dräneringspumpen sitta där hela tiden.
Om jag låter pumpen så kanske blir det risk för frysskador. Eller tänker jag fel?
 
Ovan mark så är valet, ha värme där och allt vara kvar över vintern eller ingen värme, plocka in pumpen i varmt rum och öppna avtappningen på filtret så det inte fryser sönder.

Edit , på en del pumpar går det att öppna en plugg för tappa ut vatten
 
Demian.Shammo Demian.Shammo skrev:
Om jag låter pumpen så kanske blir det risk för frysskador. Eller tänker jag fel?
Behåll pumpen på plats. Om du kan bryta strömmen, utan att ta bort pumpen, så kan du stäng av den när det kommer en riktig köldknäpp för att sedan slå på den igen när det är vatten i rummet.
 

Bästa svaret

Demian.Shammo Demian.Shammo skrev:
Om jag låter pumpen så kanske blir det risk för frysskador. Eller tänker jag fel?
Den bör väl hamna på frostfritt djup i den gropen? Iaf om du täcker med en frigolitskiva.
 
Stort tack till all tips jag har fått :D(y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Demian.Shammo Demian.Shammo skrev:
Stort tack till all tips jag har fått :D(y)
Ser fram emot uppdatering.
 
Biltemas dränkpump Artnr. 17-567 funkat perfekt hos mig.
Den sitter där året runt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ser fram emot uppdatering.
Hej igen! Jag vill uppdatera.. Jag lät pumpen igång på autoläge och det fungerade.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.