Har fått lite beslutsångest gällande vilken fog vi skall ha i vårt badrum. Det är ett ganska litet badrum och det skall helkaklas (både golv och vägg) med Höganäs Arkitekt Vit matt i storleken 10*10 cm. Det enda de kunde säga om fog i Höganäs butiken var att "jo men 3 mm fog är ju det vanligaste" och "ljusgrå fog är ju mer praktiskt...."

Jag är nog lite sugen på att ha endast 2 mm vit fog för att få ett lite "fräschare" och modernare intryck. Vet inte om detta är väldigt opraktiskt....? Enligt kakelförsäljaren skulle det också kunna vara lite krångligt med 2 mm fog på golvet eftersom det skulle bli svårt att foga med den lite grövre golvfogen då.

Är lite orolig för att den vita fogen skall se lite "gul" ut och det vill jag inte.

Är det någon som har några åsikter? Någon som har bilder på hur det kan se ut med olika fogalternativ kanske? Kan tillägga att vi har inhandlat en vit badrumsmöbel med oljad ekbänkskiva från Ballingslöv och skall matcha det hela med detaljer i oljad ek.
 
Både vägg och golv kan ha fogar på två millimeter om plattorna tillåter detta. Vissa plattor är för varierande i storlek och form för att klara så tajt läggning, men många går. Det finns fogmassor som klarar smalare fogar även på golv, framför allt så kallad kristallfog. Den är tätare och tåligare mot smuts dessutom, men mer svårjobbad innan man är van.

Däremot skulle jag mycket starkt avråda från vit fog, i alla fall på golvet. Det kommer att se riktigt tråkigt ut efter ett par år. På väggen fungerar bättre, men den kommer också att bli ful, särskilt i duschen. Bättre att välja ljusgrå, den fungerar i längden.
 
Vi har vit fog på väggarna i vårat badrum och nu, efter lite drygt ett år har det börjat bli tendens till missfärgat längst ner mot golvet i duschen.

Vi har använt vanlig Höganäs kakelfog, det finns annan fog som klarar sig bättre från att missfärgas.

När vi köpte vit fog så var vi medvetna om att den fort skulle bli missfärgad men det har hållit längre än vad vi räknade med, vi hade hört att det bara skulle gå några månader innan det blev missfärgat.

Golvet skulle jag dock avråda från att foga med vitt....
 
Mikael_L
Detta är den tråd som kommer närmast (av de träffar jag fick) för de frågor jag har.

I tidigare boende märkte jag att fogen i kaklet ovan köksbänken blev bra mycket mörkare vid spisen. Jag antar att den blir impregnerad med stekfett med tiden och därför mörkare.

Nu har vi satt vitt kakel här i huset och jag är sugen på en vit eller ljust grå fog, jag har också endast 2mm breda fogar.
Så jag undrar om det finns något fabrikat med bättre och tätare fog, som inte missfärgas så lätt.
För väljer jag vitt eller nästan vitt tror jag det kommer se riktigt tråkigt ut ifall fogen över spisen är mycket mörkare.

Jon skriver här om kristallfogar som verkar vara något åt hållet.
jon_h skrev:
Det finns fogmassor som klarar smalare fogar även på golv, framför allt så kallad kristallfog. Den är tätare och tåligare mot smuts dessutom, men mer svårjobbad innan man är van.

Däremot skulle jag mycket starkt avråda från vit fog, i alla fall på golvet. Det kommer att se riktigt tråkigt ut efter ett par år. På väggen fungerar bättre, men den kommer också att bli ful, särskilt i duschen. Bättre att välja ljusgrå, den fungerar i längden.
 
Jag har precis satt vit fog så kan återkomma om 5 år eller så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.