Funkade det bra?

Är penseln av bra kvalite, och finns det olika varianter/storlekar?

Ska starta nymålning av fasad inom några veckor och tycker det låter som en god ide att bära färgen på ryggen och slippa spill och slafs från hinkarna, men det är ju alltid bra att kolla vad ni har för erfarenheter. Jag kommer måla Visir/Demidekk Optimal, det ska väl funka (rengörs i vatten)?

/Gunnar
 
Precis det undrar även jag!
Så... Ingen som testat??
 
Chips skrev:
Någon som sett den i butik? Hittar ingen på nätet som säljer den...
Säljs i Colorama och Beckersbutiker.

/Patrik
 
Hej

Får väl svara mig själv...

Jag köpte en QuickBrush på Colorama (895:- ) samtidigt med grundfärgen (Visir Extra).

Det har funkat mycket bra för att grunda det rena virket, jag slipper böja mig för att fylla färg i penseln och jag har hela tiden rejält med färg i penseln vilket ger ett flödigt lager. Man slipper balansera en burk på stegen då slangen har lång räkvidd, och man kan ha den hängande på axeln om man vill. (Jag har dock haft den stående på mark/ställning hela tiden). Penseln känns som att den är av bra kvalite, har grundat 200kvm utan att den verkar sliten eller släpper strån.
På den plana fasaden går det RIKTIGT fort att stryka, när det blir mer detaljer och mer finlir är den inte riktigt lika lättanvänd, så då använder jag traditionell pensel. Penseln fanns i 'min' butik enbart i en storlek (120mm), kostnad för extrapensel har jag inte kollat upp.

Negativt då... Den spiller en del, man får lära sig tekniken. (dvs inte släppa fram färg när man 'vänder' i strykningen), lite svår i småutrymmen. Sen får jag se hur den håller i längden, när den börjar bli nedkletad med färg i mekanismen, men den verkar gå att plocka isär i smådelar så att det går att rengöra den grundligt.

Kommer börja använda den för täckfärg (Demidekk Optimal) närmast veckan (måste göra slutgiltigt kulörval först...), återkommer med kompletterande info.

/G
 
Hmm...vattenburen färg. Fungerar den med slamfärg, tro?
 
Och nu är jag igång med täckfärg, Demidekk Optimal, och det funkar fortfarande bra. Men nu märks det att det är trögare konsistens och det blir tyngre att måla och trögare att få fram färg.

Jag köpte dessutom en extra quickbrush eftersom jag var så nöjd med den till grundfärgen, och vi oftast är två som jobbar och dessutom i olika kulörer. Men den ena apparaten, som jag har vit färg i, är märkbart trögare än den som jag har gul färg i, nästan så att det inte är någon fördel att jobba med den vita. Om det beror på att den ena apparaten är sämre i funktionen eller om det beror på att den vita basen är ytterligare lite trögare i konsistensen vet jag inte.

Kontentan är iallafall att det som funkade strålande med grundfärgen nu fortfarande funkar bra, men att jag med Demidekk Optimal närmar mig gränsen för vad Quickbrush klarar av i trög konsistens. Nu när det går trögare upplevs också handtaget lite hårt och oergonomiskt. Till finliret behövs det en kompletterande pensel, men planstrykningen går undan riktigt fort.

/Gunnar
 
Visst har du spolat igenom slangen med bara vatten innan du började med målningen? Sen kan man späda färgen med en lite skvätt vatten för att få lite bättre konsitens. Hade en på jobbet som testade den när han målade huset och han tyckte den var skitbra. Jag har bara provat på en mindre yta men ideen verkar klokren.
 
Hej

Jag konstaterade att jag efter lite kontroll av tätningar och åtskruvande av muttrar fick bättre funktion på den sprutan, så det var den sprutan som inte fungerade optimalt när jag skrev förra inlägget.

Vad gäller rengöring så hade jag isär sprutan i sina beståndsdelar mellan grundfärg och täckfärg, och det kändes ganska enkelt att få rent på alla kritiska ställen.

Nu är jag klar med målningen för året, och jag tycker att QuickBrush definitivt var värd pengarna. Dock kan den fungera ännu bättre med en något mer rinnig färg än Demidekk Optimal. Att späda med lite vatten var inget som säljaren rekommenderade, så jag provade inte det.

/G
 
Det behövdes så lite vatten när vi spädde....var kanske 2-3%...så det borde inte påverka färg negativt. Det som händer är att färgen täcker sämre.
 
Hur länge eller hur mycket kan man måla innan man måste pumpa upp trycket igen?
 
Jag har för mig att en fyllning av färg räckte ung 1,5 timme. På denna tid så gjorde jag en första rejäl uppumpning, och sedan 2-3 kompletteringspumpningar, då endast några tag. Det märks skillnad mellan en nypumpad flaska och en flaska som börjar tappa trycket, i början behöver man bara släppa fram färg i duttar, till slut håller man knappen intryckt hela tiden, och då är det dags att pumpa upp nytt tryck. Men som sagt det behövs bara 5-10 pumpningar för att få upp bra arbetstryck igen, går på 30 sek.

/G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.