S
Jag ska slå ner en rostfri stålkula i en 6mm insexskruvskalle som stöldskydd. När jag använder en insexnyckel så känns det som det finns 1-2 tiondelars spelrum mellan verktyget och skruvens hål. Nu har jag inte mina fina digitala skjutmått hemma, men jag gissar på att antingen skruven är lite större som standard eller att verktygen är något smalare som standard.

Jag kan beställa 6.0mm, 6.2mm och 6.35mm. Det skulle varit fint om man enkelt kunde slå ner dem och de satt fast. Jag vill undvika limma då det är utomhus och inget ställe där jag vill kladda med lim.

Jag lägger tråden här eftersom vi möbelsnickare oftast har koll på tiondelar och använde skjutmått.
 
  • Solpaneler monterade på en struktur, närbild av fästelement och yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad gör du om du i framtiden behöver lossa på din skruv/bult?
 
S
BiFuel BiFuel skrev:
Och vad gör du om du i framtiden behöver lossa på din skruv/bult?
Det går ju att ta en tång på utsidan av bulten, men det är mer tidskrävande. Vilket är bra, då jag kan stå ut med det, men jag skulle inte stå ut med en stöld. Det är en markanläggning.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Och vad gör du om du i framtiden behöver lossa på din skruv/bult?
Då det ser lätt ut att komma åt skruven så tar han den bara med en tång(y)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Kruxet är väl att kulan eg bara passar åt ena hållet eftersom insexhålet inte är "symmetriskt"? Det blir glapp åt ena hållet.
Redigerade mitt inlägg eftersom det ju är symmetriskt, men det är lite konvext.
 
  • Teknisk ritning, detaljer och mått, mekanisk komponent, svartvit, ingenjörsskisser, måtttoleranser, 2D-vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att borra ur så det blir runt hål.
Sedan har väl tjuven med sig en batteridriven flex som fixar att ta bort fästet på några sekunder...
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
S
Någon som har möjlighet att mäta innermåttet med ett skjutmått på en 6mm insexskruv och mäta tjockleken på en 6mm insexnyckel?
 
6.02 till 6.14 enligt standarden (DIN 912). Men sen vet vi ju inte om dina skruvar följer standarden.
Håller med ovanstående: Ta en borr på omkring 6.5 mm och borra sönder skallen.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säkrat med svetsloppor på alla skruvar och fästen.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Är det inte krångligt och stor risk för skador att svetsa uppe på taket så där nära glaspaneler och tätskikt?
Profilerna är väl dessutom av aluminium, vilket försvårar svetsning för de flesta.
 
useless useless skrev:
Är det inte krångligt och stor risk för skador att svetsa uppe på taket så där nära glaspaneler och tätskikt?
Profilerna är väl dessutom av aluminium, vilket försvårar svetsning för de flesta.
Det är en markanläggning.
 
J
Det enklaste och fruktansvärt hållbart utan att skada glas och aluminium är nog att köra med superlim och bikarbonat. Bildar en solid förening som kräver borrmaskin för att lossa. Går ju bygga upp en klump över hela skruven.
Vill man ha hängslen och livrem kan man ju även lägga detta längs med skarvarna. Då får man slå sönder hela anläggningen för att komma in
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
6.02 till 6.14 enligt standarden (DIN 912). Men sen vet vi ju inte om dina skruvar följer standarden.
Håller med ovanstående: Ta en borr på omkring 6.5 mm och borra sönder skallen.

Att borra är nog både smidigast och det snabbaste sättet lösa det på.

Risken med att stå där och banka är att skruven tappar sin anspänning och att gängorna tar lite skadad av slagen, sen den uppenbara risken att man slinter och träffar en panel.
 
R
Loctite 270 på gängorna och borra sönder insexskallen.
Då har eventuella tjuvar att göra en stund
 
byta till envägsskruv är oxså en möjlighet
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.