M Mapet890 skrev:
Skulle aldrig måla källaren med tät färg, känns som att be om problem
Varje källare är unik utifrån konstruktion och utvändiga markförhållande.
Behöver inte vara några problem med vanlig väggfärg, under rätt förutsättningar.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Min källare är inredd och vi har sovrum där. Så nu när vi ska riva ut de reglade väggarna och dränera om tänker jag isolera utsidan (ovan mark) och då kvarstår frågan, slipa all puts som finns bakom de reglade väggarna och måla med silikat eller bara måla med vanlig väggfärg.
Varför inte isolera under mark med dränerande material, det är ju bästa lösningen.
 
S sinuslinus skrev:
Har du isolering och kapillärbrytande material under plattan och grundväggarna?
Om inte så har du fuktvandring i väggarna även om det dränerat och isolerat på utsidan.
golvvärme men troligtvis oisolerad platta, ska provborra på lämpligt ställe.
 
A AndersS skrev:
Varför inte isolera under mark med dränerande material, det är ju bästa lösningen.
Lite för stort projekt just nu :(
 
K Kris1 skrev:
Lite för stort projekt just nu :(
Men du ska ju dränera om och då ned under sulan, det är ju grävningen som är jobbet och förstör runt huset. Isolering är det lätta
 
A AndersS skrev:
Men du ska ju dränera om och då ned under sulan, det är ju grävningen som är jobbet och förstör runt huset. Isolering är det lätta
Ja självklart ska vi isolera under mark, läste snabbt och tänkte under plattan.
 
K Kris1 skrev:
golvvärme men troligtvis oisolerad platta, ska provborra på lämpligt ställe.
Golvvärme på oisolerad platta låter dyrt :seenoevil:
 
S scim skrev:
Golvvärme på oisolerad platta låter dyrt :seenoevil:
Ja det sägs så men jag upplever inte kostnaden så hög, vattenburet bergvärme (och solceller med batteri som tar en elkostnaden på sommaren). Allt detta installerat av föregående ägare.golvvärmen installerat tidigare.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Ja det sägs så men jag upplever inte kostnaden så hög, vattenburet bergvärme (och solceller med batteri som tar en elkostnaden på sommaren). Allt detta installerat av föregående ägare.golvvärmen installerat tidigare.
Varför vill du inte använda silikatfärg? Det känns ändå som det är den färg som har bäst möjlighet att hålla sig snygg över tid i din källare.
 
D Dublin skrev:
Varför vill du inte använda silikatfärg? Det känns ändå som det är den färg som har bäst möjlighet att hålla sig snygg över tid i din källare.
Jag har inget emot det, bara försöker förstå varför Alcro skriver som de gör.
 
K Kris1 skrev:
Jag har inget emot det, bara försöker förstå varför Alcro skriver som de gör.
Jag tycker Alcro uttrycker sig slarvig. En källarvägg utan organiskt material tål en viss fuktvandring och då är silikatfärg ett ypperilgt alternativ för behandling av insidan av ytterväggen. Ska du ha organiskt material i väggen eller det finns en fungerande dränering och väggarna är torra under alla väderförhållanden kan du använda vanliga inomhusfärger. Men jag tycker inte du har nåt att förlora på att använda silikatfärg.
Kan tipsa om att Hornbach har en bra silikatfärg och silikatbinder (kolla noga beskrivningen på förpackningarna för hur bindern och färgen ska användas).
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.