Man säger väl att man inte måste använda silkatfärg, utan att det under normala förhållanden funkar med vanlig väggfärg?
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Alcro har ett lustigt resonemang - man ska måla med tät färg så att ev fuktproblem upptäcks lättare iom att färgen släpper.

Silikatfärg bidrar snarare till att förhindra fuktproblemen genom att släppa igenom fukten så att väggen kan torka ut.
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
Fast till viss del håller jag med Alcro. Vanlig väggfärg är inte helt tät och har man ett större fuktpåslag än den färgen kan hantera så har man förmodligen något problem som behöver lösas.
Har man koll på fukttillskottet och vet att det inte är skadligt så kan man måla med silikatfärg.
 
Är inte det samma konstiga resonemang som Arid och likande skojare sålt sina produkter med, dvs att normal fuktvandring skulle vara skadlig för källaren även om den får chansen att ventileras ut. Sedan att förlänga det argumentet med att man ska måla med en tät färg för att kunna upptäcka de skador som man därmed skapar genom att stoppa upp fuktvandringen är ju bara hål i huvudet.
 
N Nikorasu skrev:
Alcro har ett lustigt resonemang - man ska måla med tät färg så att ev fuktproblem upptäcks lättare iom att färgen släpper.

Silikatfärg bidrar snarare till att förhindra fuktproblemen genom att släppa igenom fukten så att väggen kan torka ut.
useless useless skrev:
Man säger väl att man inte måste använda silkatfärg, utan att det under normala förhållanden funkar med vanlig väggfärg?
Min Colorama rekommenderade Mill Tex
 
S scim skrev:
Sedan att förlänga det argumentet med att man ska måla med en tät färg för att kunna upptäcka de skador som man därmed skapar genom att stoppa upp fuktvandringen är ju bara hål i huvudet.
Väggfärg är inte helt tät.
 
Ok, jag reviderar: ”en tätare färg”.
 
Eftersom Alcro skriver om "källare i bostadsmiljö" så utgår jag ifrån att dom menar en uppvärmd och inredd källare som används som normalt bostadsutrymme. Då vidhåller jag att dom har rätt i sitt resonemang - I den typen av utrymme ska det inte vara så fuktiga väggar att speciella färger krävs.

Läget är såklart annorlunda i en annan typ av källare med andra förutsättningar.
 
Och man har aldrig något längs väggarna. Så man kommer såklart att upptäcka detta så fort det uppstår och inte är för sent….

Med en silikatfärg ser du ju också fläckarna men slipper ju isf att hela kakor lossnar från väggen. Blir snarare en färgskiftning lokalt. En vanlig färg är ingen ångspärr/broms..

Hade aldrig fått för mig att använda något annat.
 
useless useless skrev:
Eftersom Alcro skriver om "källare i bostadsmiljö" så utgår jag ifrån att dom menar en uppvärmd och inredd källare som används som normalt bostadsutrymme. Då vidhåller jag att dom har rätt i sitt resonemang - I den typen av utrymme ska det inte vara så fuktiga väggar att speciella färger krävs.

Läget är såklart annorlunda i en annan typ av källare med andra förutsättningar.
Jag skulle säga att de flesta källare har liknande förutsättningar, och det är mycket svårt att bli helt fri från fuktvandring i väggarna. Det finns dock ingen motsättning mellan fuktvandring och att klassa källaren som inomhusmiljö, fuktvandring innebär ju inte att väggen är blöt.

Och självklart anpassar man färgvalet efter förutsättningarna, det anser nog även Alcro. Själv har jag målat mina källarväggar med kalkfärg, lite mer tidskrävande men i princip gratis.

Att använda källaren som bostadsutrymme brukar väl snarare stupa i utrymningsvägar etc
 
Skulle aldrig måla källaren med tät färg, känns som att be om problem
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Min källare är inredd och vi har sovrum där. Så nu när vi ska riva ut de reglade väggarna och dränera om tänker jag isolera utsidan (ovan mark) och då kvarstår frågan, slipa all puts som finns bakom de reglade väggarna och måla med silikat eller bara måla med vanlig väggfärg.
 
Mycket värme på i källaren och väggar som kan andas, det tror jag på.
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
S
K Kris1 skrev:
Min källare är inredd och vi har sovrum där. Så nu när vi ska riva ut de reglade väggarna och dränera om tänker jag isolera utsidan (ovan mark) och då kvarstår frågan, slipa all puts som finns bakom de reglade väggarna och måla med silikat eller bara måla med vanlig väggfärg.

Har du isolering och kapillärbrytande material under plattan och grundväggarna?
Om inte så har du fuktvandring i väggarna även om det dränerat och isolerat på utsidan.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.