P
Har ena huset / stugan i en liten by där det fanns kopparnät.. man tar ner stolpar och luftledningar men där det går ner i marken låter man skiten ligga kvar.. både på privata tomter och i skog och mark då vi hade blandat där ute.
 
Öppanäng Öppanäng skrev:
Telia håller på att släcka telefonnätet i hela landet, så även hos mig. Jag har en stolpe i ena änden av tomten samt en nedgrävd kabel som korsar tomten. Telia skriver att stolpar kommer plockas bort, men jag undrar vad som sker med all den kabel som ligger i marken?

Får dom lagligt deponera hundratals km kabel i marken?

Jag mailade Telia för över en månad sedan men har inte fått något svar. Antar att det hamnar hos nån på Skanova som inte svarar…
Hos mig är kopparkablarna tagits ur bruk för flera år sedan. Stolparna står kvar till och med i trädgården. Det som är verkligen förvånansvärt och irriterande är att skanova flera år efter att kablarna togs ur bruk kom för att fälla träd för att skydda kabeln. Trots att jag påpekade och förbjöd dem att röra mina träd har de röjd. De har inte ens ledningsrätt så.....
 
Redigerat:
P
insåg att mitt inlägg är otydligt

Här har man plockat bort stolpar och ledningar i luften medans dom som ligger nedgrävda får ligga kvar men dom funkar ju såklart inget vidare då dom är klippta både här och var för här var det varierande mellan luftledningar och nedgrävt.

Stolparna ligger och väntar på transport härifrån och man var upp på taket och klippte av kabeln som satt i skorstenen på mitt hus och på gaveln på grannens hus.

Skönt att dom tog bort skiten då en stolpe är ivägen där den alltid stått.. nu är det bara ett runt hål i marken från den , för det struntade man att fylla igen :)
 
  • Gilla
Öppanäng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.