Efter att frugan klagat på att ugnen tar tid att bli varm så valde jag att öppna och se baksidan då jag läste att det kunde vara elementen.

När jag öppnar ser jag detta som ni ser på bilderna? Ser ut att ha brunnit. Där övre elementet är samt där överhettningssäkringen är? Om det nu är det?

Är det bara den som gått tror ni eller har elementet fått problem?

Ugnen funkar men värmer för sent.

Modell:
Whirlpool AKZM 784/IX
 
  • Öppen, urfunktion spis med synliga ledningar, komponenter och isolering. Behöver rengöring och kanske reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar med isolering och ledningar i en öppen vägg, rost och någon typ av byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldstad med defekt isolering, korroderad metalldel och elektriska anslutningar. Brandsäkerhetsrisk. Behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elapparat med kablar, korrosion och isolering. Reparationsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade elektriska anslutningar, rost, smuts, och isoleringsmaterial i en apparatens inre delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen ugn med exponerad isolering och elanslutningar, rost, behöver underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en rostig del av en elektrisk komponent framför isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En korroderad värmeelementanslutning i en apparat, med synlig isolering och trådar, omgiven av smuts och stoft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är väl över 5 år och Whirlpool så räkna inte med mer.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Den är väl över 5 år och Whirlpool så räkna inte med mer.
Nu var inte det där min fråga. Min förra Whirlpool hade jag i över 10 år :)
 
  • Gilla
Hedin81
  • Laddar…
Y Yad skrev:
Nu var inte det där min fråga. Min förra Whirlpool hade jag i över 10 år :)
Jag förstår om du är glad över det. Men det var då..
 
P pompakumla skrev:
Den har nog gjort sitt men @electroluxaren har nog bäst svar här.
Den funkar ju? Men värmer dåligt. Enligt vad jag läst borde det gå att fixa om ma byter element. På bilderna ser man att det är övre element som är felet men sedan ser man ju även att överhettningssäkringen verkar ha problem

Så frågan är om man ska byta båda.
 
Ett element är antingen helt eller inte helt. Mät för att kontrollera. Tycker du att den värmer dåligt så är det mer sannolikt dålig ugnslist, tempmätaren eller elektronik. Om denna modell har en sådan
 
De svarta som syns är normalt, det pyser lite inifrån ugnen och då missfärgas baksidan vid genomgångarna för elementen. Som sägs så får du mäta upp elementen för att veta säkert. ÖHS tror jag inte det är fel på.
 
A
tycker nog att allt ser ut som det ska i en använd ugn.
whirlpools svaga länk är ju undervärmens element
bara att lägga handen i ugnen på botten så känner man det under uppvärmning med bara undervärme
sen kollar man överelementen var för sig på samma sätt, med vatten om man är en fegis. men ingen kommer ihåg en fegis så det är uteslutet
 
A
Y Yad skrev:
Den funkar ju? Men värmer dåligt. Enligt vad jag läst borde det gå att fixa om ma byter element. På bilderna ser man att det är övre element som är felet men sedan ser man ju även att överhettningssäkringen verkar ha problem

Så frågan är om man ska byta båda.
antingen så funkar den eller så inte, värmer den dåligt funkar den inte.
Det finns inget på dina bilder som man kan se att det är fel på något.
plockar du ut elementet kan man om man har tur se någon defekt
 
Ugnen är nu fixad. Köpte nedre värmeelement och bytte. Funkar perfekt

tack för alla tips och svar.

En fråga. När jag tog ut gamla elementet så följde det med ut lite isolering. Jag lyckades inte stoppa in allt igen men försökte stoppa in så mkt det gick.

hur stor betydelse har det? Är det farligt eller någon kunnig som kanske kan svara?
 
A
Y Yad skrev:
Ugnen är nu fixad. Köpte nedre värmeelement och bytte. Funkar perfekt

tack för alla tips och svar.

En fråga. När jag tog ut gamla elementet så följde det med ut lite isolering. Jag lyckades inte stoppa in allt igen men försökte stoppa in så mkt det gick.

hur stor betydelse har det? Är det farligt eller någon kunnig som kanske kan svara?
ingen betydelse, se bara till att isoleringen ligger under elementet och inte mellan detta och ugnen
 
electroluxaren skrev:
ingen betydelse, se bara till att isoleringen ligger under elementet och inte mellan detta och ugnen

Tack för svar! Jag testade ugnen en snabbis och självklart funkar den. Dock vet jag inte om värmen stiger ner för mkt nu när det försvann lite isolering. Men kanske inte har betydelse som du säger.

jag återkommer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.