Tjenare!
Vi håller på lägga ett nytt golv i ett gammalt hus från 1932.
Gamla golvet är ett trägolv som är inte det minsta rakt. Då jag ska köra med klick vinyl är det rätt viktig att det blir rakt (3mm på 2m max). På vissa ställen är det just nu en skillnad upp till 3.5 cm mellan högsta och lägsta punkten.

Så jag har nu bestämt mig för att lägga listor/reglar på gamla golvet (riva och bygga nytt är ingen option) och sen på dessa ska jag skruv limma golv spån skivor.

Frågor:
1) Tycker ni det är värt att lägga lite isolering och / eller vindpapp mellan reglerna och gamla golvet?
2) Kan ett tomt mellan rum mellan de två golven skapa problem?
3) Andra förslag idéer?

Tackar för hjälp!
 
Nu har jag själv ingen erfarenhet av det, men det låter ju som att det skulle vara lättare att lägga vanlig matta om det ändå är vinyl du vill ha. Om nuvarande golvet har för mycket mindre ojämnheter borde en tunnare följsammare skiva räcka att lägga under.
 
  • Gilla
MadSystem
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Nu har jag själv ingen erfarenhet av det, men det låter ju som att det skulle vara lättare att lägga vanlig matta om det ändå är vinyl du vill ha. Om nuvarande golvet har för mycket mindre ojämnheter borde en tunnare följsammare skiva räcka att lägga under.
Jo men vi har redan vinyl klicken inköpt (hittade en 50% reducerade på rea) så det är ingen option heller :D
 
M MadSystem skrev:
Jo men vi har redan vinyl klicken inköpt (hittade en 50% reducerade på rea) så det är ingen option heller :D
Haha, aha ok. Finns risk att jag skulle kunna göra något liknande. En variant är förstås att sälja det på Blocket.
Men om du absolut vill gå denna väg, saker som kan vara av intresse för att (möjligen andra) ska kunna svara på frågan är vad det är under? En krypgrund?
Hur högt är det i tak? Ju mer du bygger upp ju lägre blir det ju.
Sedan är min killgissning att det skulle funka i alla fall att lägga klickgolvet fast det inte är så plant, om höjdskillnaderna är över en hyfsat stor yta. Men jag är inte så så bra på golv…
 
  • Gilla
MadSystem
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Haha, aha ok. Finns risk att jag skulle kunna göra något liknande. En variant är förstås att sälja det på Blocket.
Men om du absolut vill gå denna väg, saker som kan vara av intresse för att (möjligen andra) ska kunna svara på frågan är vad det är under? En krypgrund?
Hur högt är det i tak? Ju mer du bygger upp ju lägre blir det ju.
Sedan är min killgissning att det skulle funka i alla fall att lägga klickgolvet fast det inte är så plant, om höjdskillnaderna är över en hyfsat stor yta. Men jag är inte så så bra på golv…
Jo det är en krypgrund och spån isolering. Till taket är det ungefär 2,6 m. Jag hade tänkt evtl. tilläggs isolera med träfiber. Sen kanske det funkar kanske inte men skillnaden är flera cm på 2m. Men jag tänkte att lägga några timmar på reglar + golvspån vs. evtl göra om klick vinylen.
 
M MadSystem skrev:
Jo det är en krypgrund och spån isolering. Till taket är det ungefär 2,6 m. Jag hade tänkt evtl. tilläggs isolera med träfiber. Sen kanske det funkar kanske inte men skillnaden är flera cm på 2m. Men jag tänkte att lägga några timmar på reglar + golvspån vs. evtl göra om klick vinylen.
Hur blir det vid trösklar då? Borde kunna klura till det vid en sådan höjning.
 
L Lilllen skrev:
Hur blir det vid trösklar då? Borde kunna klura till det vid en sådan höjning.
Dörrarna går utåt så det ska nog gå fint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.