Hej!
Skulle vilja få hjälp av någon kunnig om ett utlåtande angående HEB balk 160 mm. Tyvärr får man inga svar av leverantörerna angående vilka belastningar balkarna tål.
Jag har idag en utbyggnad från huskroppen med platt tak. I dagsläget bärs det platta taket upp av 170 mm takreglar med en spännvidd på 4700 mm, vilket är en väldigt klen konstruktion.
Jag bifogar en dimensioneringsberäkning som är gjord med korrekta mått.
Vi har låg takhöjd och skulle därför vilja använda oss av en stålbalk.
Ovanpå pulpettaket vill vi bygga en uteplats med tralledäck och räckverk, där jag beräknar den fördelade lasten till 70 kg/m2 (1750 kg).
Spännvidden på balken kommer att bli 5300 mm och vilar på två stolpar monterade i väggen. Där kommer jag kapa de befintliga takbjälkarna (2350 mm) och fästa i balken.
Kommer en HEB 160 mm balk klara lasterna och vad kommer nedböjning att bli?
Tar tacksamt emot hjälp
Mvh
Christian
 
När det blir en uteplats/balkong säger normen att man även skall räkna med en nyttiglast på 3,5 kN/m2 (ca. 350 kg/m2) utöver den egentyngd av byggnadsmaterial som du angav i ditt inlägg. Jag kan kolla lite snabbt på måndag när jag är på jobbet, men misstänker att nedböjningen kan bli ett problem med den spännvidden och den dimensionen på stålbalk.
 
Aron Roger Aron Roger skrev:
När det blir en uteplats/balkong säger normen att man även skall räkna med en nyttiglast på 3,5 kN/m2 (ca. 350 kg/m2) utöver den egentyngd av byggnadsmaterial som du angav i ditt inlägg. Jag kan kolla lite snabbt på måndag när jag är på jobbet, men misstänker att nedböjningen kan bli ett problem med den spännvidden och den dimensionen på stålbalk.

Hej!
Jo jag känner till att jag kommer att få svårt att nå upp till bygg normen.
Tanken är att familjen på fyra pers kommer vistas på balkongen några gånger på sommaren. Tänker att snölast beräkningen tar ut våran familj på sommaren.
Tidigare var där en balkong som nyttjades med den nuvarande bristfälliga takbjälklag.
Så tanken är att hitta en lösning som kan fungera och mycket bättre än nuvarande.
Med vänlig hälsning,
Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.