Elområde 3. Elstöd 50 öre/kWh till och med september 2022. Elstöd 100.8 öre/kWh (0.8*126) november-december 2022. Men inget för oktober 2022? Varför inte för oktober?

Kan man räkna med att få elstöd för januari-mars 2023 också? Finns det någon anledning att befara att man INTE skulle få ett elstöd i samma storleksordning (50-100 öre/kWh) för januari-mars?
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag hoppas dom slutar med elstöd nu. Eller iaf drar ner ordentligt på det. Stödet har generellt varit för högt (för mig med timpris i Se3 så betalade jag efter de tre (överlappande) stöden mindre per kWh helåret -22 än snittet 19-21) och minst hälften av pengarna har gått till hushåll som inte ens fått ökade kostnader då dom har fastpris.

Stötta på andra sätt så det träffar mer rätt. Barnbidrag och pensioner. Kanske sänka momsen på el och differentiera energiskatten över dygnet för att alla skall ha incitament att minska förbrukning när elen är som dyrast.
 
  • Gilla
Pysseltarzan och 44 till
  • Laddar…
Krilleman
Det sk. "elstödet" gynnar endast dom rika som har råd att konsumera el när det är dyrt. Varför skulle denna galenskap få fortsätta?

Slopa avgifterna på elen istället så alla får lite mer likvärdigt avdrag i slutändan.

Som det är utformat nu så får ju den som storkonsumerar mer än den som snålar.

Och inte slår det lika över elområdena heller, så några i norr får "gratis" el konstigt nog.

Den yttersta sanningen är ju att Svea Rike bör (läs skall) sälja el till sina egna innevånare till ett förmånligt pris, innan man säljer resterande överskott till Tyskland som har lagt ner nästa alla av sina (över 100st) kärnkraftverk.

Det faktumet ska inte vi lida för.
Galenskap från de gröna (Tysklands MP) bör ju rimligtvis inte drabba Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
ansgar46 och 32 till
  • Laddar…
Hoppas inte.

Elen har ju aldrig varit så billig med subventioner.
Summerar man 2022 så har Ellevio och E.on allt inkluderat kostat oss totalt 16390kr för det vi förbrukat under 22-01-01 till 22-12-31.
Fick -901 på 3 månader (Ellevio) pga stödet förra gången.

187 kvadrat med FLVP. 21-22 grader inne. Servrar på, belysning hela nätterna. Växtbelysning, motorvärmare mm utan att försökt spara nåt.

45kr om dagen eller 1365kr i månaden utslaget.
Sen kommer det ersättning för november och december som trillar in snart så 2023 blir väl ännu billigare.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det sk. "elstödet" gynnar endast dom rika som har råd att konsumera el när det är dyrt. Varför skulle denna galenskap få fortsätta?

Slopa avgifterna på elen istället så alla får lite mer likvärdigt avdrag i slutändan.

Som det är utformat nu så får ju den som storkonsumerar mer än den som snålar.

Och inte slår det lika över elområdena heller, så några i norr får "gratis" el konstigt nog.

Den yttersta sanningen är ju att Svea Rike bör (läs skall) sälja el till sina egna innevånare till ett förmånligt pris, innan man säljer resterande överskott till Tyskland som har lagt ner nästa alla av sina (över 100st) kärnkraftverk.

Det faktumet ska inte vi lida för.
Galenskap från de gröna (Tysklands MP) bör ju rimligtvis inte drabba Sverige.
Det var inte många rätt i ditt inlägg mer än vi bör sänka elskatter och moms tillfälligt nu när priserna ligger onormalt högt.
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
L LennartMimmi skrev:
Elområde 3. Elstöd 50 öre/kWh till och med september 2022. Elstöd 100.8 öre/kWh (0.8*126) november-december 2022. Men inget för oktober 2022? Varför inte för oktober?

Kan man räkna med att få elstöd för januari-mars 2023 också? Finns det någon anledning att befara att man INTE skulle få ett elstöd i samma storleksordning (50-100 öre/kWh) för januari-mars?
Du har missförstått stöden. Det som kommer nu är inte ett stöd för 21-22. Det är ett stöd för den här vintern. Som kompletterades med ytterligare ett delvis för att norra Sverige drabbades hårdare än beräknat.

För förra åter betalades det ett stöd i våras.

Tanken med att använda förra årets förbrukning var delvis för att man inte skulle gynnas av en hög förbrukning nu. Något som delvis motverkades av det nya stödet. Men det kom ju också när perioden var över. Så kan man dock inte fortsätta.

Dessutom har prisskillnaden inom Sverige minskat, och därmed även kapacitetsavgifterna. SVK har således inte tillgång till så stora belopp framöver.

Jag tror inte att man ska räkna med ytterligare elstöd.
 
  • Gilla
deetee och 11 till
  • Laddar…
Krilleman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var inte många rätt i ditt inlägg mer än vi bör sänka elskatter och moms tillfälligt nu när priserna ligger onormalt högt.
Det beror ju på hur du ser saken.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har missförstått stöden. Det som kommer nu är inte ett stöd för 21-22. Det är ett stöd för den här vintern. Som kompletterades med ytterligare ett delvis för att norra Sverige drabbades hårdare än beräknat.

För förra åter betalades det ett stöd i våras.

Tanken med att använda förra årets förbrukning var delvis för att man inte skulle gynnas av en hög förbrukning nu. Något som delvis motverkades av det nya stödet. Men det kom ju också när perioden var över. Så kan man dock inte fortsätta.

Dessutom har prisskillnaden inom Sverige minskat, och därmed även kapacitetsavgifterna. SVK har således inte tillgång till så stora belopp framöver.

Jag tror inte att man ska räkna med ytterligare elstöd.
Tack för svar. Men det är ju bara ord. Faktum är att man får betalt för att konsumera el (eller egentligen en återbetalning av skatt i någon form). Sedan att betalningen för att göra av med el kommer i efterskott och kallas något annat spelar ingen roll för matematiken. Det gör att det de facto många timmar i veckan (nästan varje natt och många helger) lönar sig att stänga av fjärrvärmen och istället använda den gamla elpannan som jag har kvar. Och då gör jag ju naturligtvis det.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Som det är utformat nu så får ju den som storkonsumerar mer än den som snålar.
De får väl exakt lika mycket? 50 eller 79 öre per kWh beroende på elområde. Ja, förutom riktiga storkonsumenter då som får mindre på grund av att dom slår i taket.
Eller finns det något hemligt elstöd som ger mer till vissa?
 
  • Gilla
Littlefeat och 5 till
  • Laddar…
Det hoppas jag inte vore otroligt korkat att sprida pengar på sånt
 
L LennartMimmi skrev:
Tack för svar. Men det är ju bara ord. Faktum är att man får betalt för att konsumera el (eller egentligen en återbetalning av skatt i någon form). Sedan att betalningen för att göra av med el kommer i efterskott och kallas något annat spelar ingen roll för matematiken. Det gör att det de facto många timmar i veckan (nästan varje natt och många helger) lönar sig att stänga av fjärrvärmen och istället använda den gamla elpannan som jag har kvar. Och då gör jag ju naturligtvis det.
Jo det är stor skillnad. Dels det faktum att det redan finns ett stöd för perioden du indrar om det ska bli ett stöd för. Dels det faktum att stöden baserats på förbrukningsperioder där man under perioden inte vetat om att det skulle bli ett stöd. Om de fortsätter med liknande stöd försvinner den effekten.

Så nej, det är mer än svammel.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Attitudeswe
L LennartMimmi skrev:
Tack för svar. Men det är ju bara ord. Faktum är att man får betalt för att konsumera el (eller egentligen en återbetalning av skatt i någon form). Sedan att betalningen för att göra av med el kommer i efterskott och kallas något annat spelar ingen roll för matematiken. Det gör att det de facto många timmar i veckan (nästan varje natt och många helger) lönar sig att stänga av fjärrvärmen och istället använda den gamla elpannan som jag har kvar. Och då gör jag ju naturligtvis det.
Med stödet S gav förra vintern så visste du att elpannan kunde generera vinst om du hade fastpris/bodde i norr.

Med nya utformningen där du får stöd efter förbrukningsperioden är slut så hade du ingen chanse att undvika frysa/vaska el. För mig fick det effekten att jag köpte+eldade mer ved än vad som i efterhand visade sig lönsamt. Om dom fortsätter portionera ut stöd i efterhand så försvinner incitamenten att hushålla.

Jag tycker stödet borde riktas mot mer precist mot dom som behöver. Skicka stödet för exeptionell inflation via barnbidraget, bostadsbidrag och allmänpension istället så hamnar det nog mer rätt...
 
  • Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Med stödet S gav förra vintern så visste du att elpannan kunde generera vinst om du hade fastpris/bodde i norr.

Med nya utformningen där du får stöd efter förbrukningsperioden är slut så hade du ingen chanse att undvika frysa/vaska el. För mig fick det effekten att jag köpte+eldade mer ved än vad som i efterhand visade sig lönsamt. Om dom fortsätter portionera ut stöd i efterhand så försvinner incitamenten att hushålla.

Jag tycker stödet borde riktas mot mer precist mot dom som behöver. Skicka stödet för exeptionell inflation via barnbidraget, bostadsbidrag och allmänpension istället så hamnar det nog mer rätt...
Detta är elstöd inte socialbidrag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta är elstöd inte socialbidrag.
Fast det finns ju av en anledning som ligger nära socialbidragets. Att man skall mäkta med månadens räkningsskörd utan att förfrysa. Det finns ju inte för att man skall fortsätta kunna konsumera t.ex. 2 charterresor per år.

Då dom som åker charter antagligen har hög levnadsstandard / elförbrukning så tycker jag att man borde skicka bidraget via omvägar så det träffar mer rätt...
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Då dom som åker charter antagligen har hög levnadsstandard / elförbrukning så tycker jag att man borde man skicka bidraget via omvägar så det träffar mer rätt...
Fast då hade det dröjt ytterligare ett år innan pengarna kommit.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.