skoge skoge skrev:
på en halv.. jag filar varje tank..
Men vad har det med saken att göra?
TS ville lära sig och veta hur man gör för att få det vasst... Så då ska vi som kan väl lära ut eller..?
Filar du efter varje tank!? Brände 6-7 tankar bara igår.
 
Osc9 Osc9 skrev:
Filar du efter varje tank!? Brände 6-7 tankar bara igår.
Japp 2 lätta drag på varje tand.
 
  • Gilla
trcjesa och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Japp 2 lätta drag på varje tand.
Då filar du när kedjan sitter kvar på svärdet?
 
Osc9 Osc9 skrev:
Då filar du när kedjan sitter kvar på svärdet?
japp det är lättast.
När jag kommer hem sätter jag sågen i skruvstädet och filar kedjan, så är den vass tills nästa gång.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Osc9 Osc9 skrev:
Då filar du när kedjan sitter kvar på svärdet?
Enda gången det i mina ögon är rimligt att ta av kedjan för att skärpa den är när man istället sätter den i en kedjeslip (dvs. En maskin för just den uppgiften). Om man kör med handfil, oavsett om det är frihand eller med en mall ska kedjan sitta monterad på sågen.

Måste erkänna att jag förvisso aldrig provat med den löst men det måste ju vara totalt hopplöst att göra det så…
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag vill hävda att handfila är enkelt om du följer instruktionerna.

Min första egenköpta motorsåg är en Husqvarna 137 som det nu väl är 15-17 år sedan jag köpte. Fällt allt möjligt med den, även så grova saker att jag fått såga runt stammen. När originalkedjan blivit slö så gick jag till handlaren som sålde ett Stihl-kit med mall, rundfil och någon ytterligare pryl som jag främst mäter ryttarna med. Mallen är för 325-kedja som sågen har. Läste på lite innan, och började sedan fila. Efter 10-15 minuter testade jag såga och se, kedjan var som ny igen!

Fortfarande inte köpt ny kedja efter alla år och har väl säkert 10-tal filningar kvar innan tänderna är för korta. Filkittet kostade 200 när jag köpte det, så det har betalat sig flera gånger om. Dock börjar tänderna på kopplingstrumman bli lite slita, så då blir det ny kedja samtidigt. Motorn och sågen går som tåget fortfarande, så den tänker jag köra vidare med. Imponerande för en såg jag gav 1700kr som ny. Monterad i USA, kanske därför? :p

Edit: Nu senast så råkade jag såga lite i en sten och fick improvisera ute på fältet, så då höll jag kedjan med grova läderhandskar samtidigt som jag filade. Blev inte lika bra som i skruvstäd, men tillräckligt för att göra klart jobbet.
 
Redigerat:
  • Haha
skoge
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
glöm..
lär dig av ett proffs eller maila till skogsbestand@gmail.com så kommer Maskintok att visa och tala om på en film hur du ska göra..

Har du filat ryttarna?
dvs de taggar som sitter framför tanden.
är de för höga så kan du fila bäst du vill... kedjan är slö ändå..
Inte slö dock, men nedfilade skärtänder når inte tillräckligt djup ned.
Blir inga spån, bara damm.
 
Om man filar rätt är kedjan som bäst när den är dags att kassera. Din beskrivning känner jag dock inte igen.
 
H Hybro skrev:
Inte slö dock, men nedfilade skärtänder når inte tillräckligt djup ned.
Blir inga spån, bara damm.
Ta och fila på ryttarna, köp en mall och fila tills du blir nöjd. Tar du ner ryttarna får långt, då blir det tungt för såg och rent av läskigt att såga. Så en mall är en billig och god investering.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.