Hur får man isär en sån här koppling? Skruva? Våld?
 
  • Delvis synlig rörledning under ett trägolv med stenunderlag och isolering i mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Dra, Lite silikonsprej först som får krypa kan hjälpa.
 
Minnie Mesola
Våld.
 
Viss varsamhet rekommenderas. Jag lyckades spräcka gamla pvc-rör när jag skulle få isär några skarvar.

/Höghus
 
kapa kan sitta som berg om dom är limade
 
Krilleman
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
T
Kan ju vara så att dom typ "klibbat" ihop och att det då hjälper med att du först vrider på dom så att dom blir lösare. Sen är det väl bara att dra samtidigt som man vickar.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ser ut som helt vanlig PP, och inte limmad PVC.

Muffen är av märket "Pipelife Nordic".

Bara kapa avloppet och "jucka" isär så muffen ger med sig. Är den inte smord med glidex vid montage kan den sitta djävulusiskt hårt!

[länk]

[bild]
[bild]
Ja det ser ut som om det är denna produkt. Rätta mig om jag har fel, men det är väl en skarvmuff, där rören ska bottna mot kanten inuti muffen man ser på bilden du hittade. Det innebär väl tyvärr att muffen inte kan glida. Så OM rören inte kan flytta sig bakåt är väl enda sättet att kapa och sen sätta in en rörsnutt med muff i var ende.
Hade det varit en skjutmuff, som är slät på insidan, kunde dem väl skjutits åt ena eller andra hållet.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Krilleman
F fredand44 skrev:
Ja det ser ut som om det är denna produkt. Rätta mig om jag har fel, men det är väl en skarvmuff, där rören ska bottna mot kanten inuti muffen man ser på bilden du hittade. Det innebär väl tyvärr att muffen inte kan glida. Så OM rören inte kan flytta sig bakåt är väl enda sättet att kapa och sen sätta in en rörsnutt med muff i var ende.
Hade det varit en skjutmuff, som är slät på insidan, kunde dem väl skjutits åt ena eller andra hållet.
Mvh
Fredrik
Helt korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.