Hej! Undrar om någon som är lite mer van än jag vid ombyggnader som kanske kan komma med lite tips!
Vi bor i en 3a med två barn. Dom har fått det stora rummet på delning och vi vuxna bor på det lilla. Om några år vill jag gärna att dom får var sitt rum, men om vi ska ha större måste vi flytta från nuvarande område då prisarna är väldigt höga här. Vi trivs väldigt bra och om möjligt vill vi vänta längre innan vi köper större i området.

Planritningen är lite modifierat. Vi renoverade badrum och flyttade väggen så det blev större. Plats med tvättmaskin. Vi byggde vägg istället för inbyggda garderober i vardagsrum. Där är nu en inbyggt bokhylla på 20 cm djup mot vardagsrum och plats till 30 cm djupa köksskåp i köket.

Kan jag få till 3 sovrum på något sätt? Och kanske en liten wc? Hallen är så stor så känns som man borde kunna utnyttja den bättre.

vårat lilla sovrum är 200x320

barnens är ca 360x320, och har bara ett fönster.

Jag va inne på att flytta väggen mellan dom två sovrummen så dom får var sitt ganska lagom stora rum, och hitta en lösning till oss vuxna på ett sätt. Har även varit inne på tanken att göra sovrum på inglasade balkongen (men fönster åt båda håll pga mellan två höghus)
 
  • Ritning av en lägenhet med två sovrum, kök, vardagsrum, matplats, badrum och inglasad balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För liten Lgh tyvärr. Enda möjlighet jag ser är att ta en stor del av vardagsrummet :(
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Hur stora är rummen?
T.ex. skulle det gå att dela det stora sovrummet i två halvor eller dela av den del av vardagsrummet som har det vanliga fönstret?
Har du koll på om det finns bärande väggar som inte kan ändras?
 
hela lägenheten är 67,5, men planlösningen gör på nåt sätt att den känns större.
rummen är ca 6,5 kvm och 11,5 grovt räknat.

Är i nuläget bara i tankarna på hur jag ska göra så hr inte mätt så noggrant

funderar på om man kanske kan ”förlänga” hallen med två meter och täcka igen in till köket så att det bara blir en dörr där istället för en stor öppning, så att soffan och det bara flyttas lite. Evt göra en skrå vägg vid bjurspråket. Försöker rita vad jag menar men har svårt att se framför mig hur det blir. Om det blir bra! Isåfall såna glasväggar om ni förstår vad jag menar. Med skena i taket på insidan med gardiner så man kan dra för

väggen mellan rummen är inte bärande. Men osäker på vilka som faktiskt är det. Annoterad planritning av en bostad med handskrivna mått och noteringar, innehåller två sovrum och en inglasad balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bostadsplanritning med två sovrum, vardagsrum, kök, badrum, balkong och anteckningar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Hur stora är rummen?
T.ex. skulle det gå att dela det stora sovrummet i två halvor eller dela av den del av vardagsrummet som har det vanliga fönstret?
Har du koll på om det finns bärande väggar som inte kan ändras?
 
BirgitS
Oj, det var en liten trea. Det hade ju varit lättare om den hade varit mer normalstor kring 75 kvm.

Jag tror mer på din första ritning, det blir ju visserligen en lång tråkig korridor men matplats och soffa kommer bredvid varandra och gör att den ytan känns större. Snedväggar brukar bara leda till problem med hur man ska möblera för att slippa stora oanvända ytor.

Du skulle kunna pröva hur det blir med soffan mot nya sovrumsväggen och TV på balkongväggen för då skulle du slippa stänga igen mot matplatsen.

Industrivägg brukar man nog ofta kalla den typen av väggar.

Jag har använt datorprogrammet Sweet Home 3D för att komma fram till hur vår ombyggnad skulle göras. Men det finns appar för surfplattor/mobiler också, t.ex. RoomSketcher.

Det finns en risk för att väggen mellan stora sovrummet och vardagsrummet är bärande eftersom ytterväggen har en vinkel där.
 
Tack så jättemycket för svar! Svårt detta ska tänka och fundera lite. Behövs egentligen först om några år och då kanske vi har ändrat oss angående flytt, men vi får se! Kul att klura lite också och se om vi kan få till nåt!
 
Skulle detta kunna vara ett alternativ annars?

Av dina förslag tror jag på det första mest. Men oavsett så kommer det ju bli ett väldigt litet extra rum och svårt att få plats med dubbelsäng, så då får det ju bli ett litet barnrum i så fall.

Beroende på ålder på barnen kan det ju vara bättre att låta dem fortsätta dela det stora och dela av det med en smart möblering.

Planritning av en lägenhet med anteckningar och markeringar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Ja jag tänkte också på att ta den delen av köket som du har ritat. Men nästan så jag tycker det är värt att ta en del av vardagsrummet istället eftersom vi spenderar så mycket tid runt köksbordet och det är ett rum vi verkligen gillar.

barnen är 6 och 7. Tjej och kille. Så dom kan dela ett bra tag till. Funderade på att dela av rummet med en slags rumsdelare på mitten men om vi ska bo kvar längre än 4-5 år så känns det som var sitt rum är bra. Också för att vi vill att dom ska känna sig bekväma med att ta hem kompisar och hänga här, inte bara ute och hos andra. Så ett lite större rum för båda vore då bäst. Vi vuxna är nöjda med bara en säng :)
 
Att dela det stora rummet känns nästan rimligast, OM det funkar med fönstret.

Man kan göra en smart lösning där mellanväggen är en våningssäng, den ena öppnas mot ena rummet och den andra mot andrarummet. mät in höjderna noga så att en vuxen person kan sitta i sängen!.

Ta isåfall bort garderoberna för att maximera ytan och utnyttja hallen till förvaring för barnens kläder. Givetvis en dörr till så att de kan stänga om sig.

Man får vara lite trixig vid fönstret dock. Om det är ett stort fönster och det går inåt blir det svårt att dela, men i annat fall kan det gå att hitta på någon lösning framme vid fönstret.

Hittade en bild som visar hur jag menar med sängen:
95933033_245039016715830_888603906557682426_n.jpg
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hej!
Tack för svar! Har faktiskt ritat exakt en sån lösning, fast använt deras befintliga våningssäng som utgångspunkt. Men detta såg ju sååå snyggt ut!
Tror tyvärr det kan bli krångligt med fönstret men kanske kan få till någon bra lösning. Det är ett stort och ett litet. Kanske går att ta en smal mdf emellan eller nåt. Får känna lite på det. Än så länge funkar det några år till :) Ska försöka komma ihåg att posta hur det blir till slut. Tror på en sån indelning något år iallafall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.