I IngvorSabina skrev:
Tack för svar. Undrar om det är det de gör då och då? Ska fråga dock igen.
De kommer in med en lång slang eller hur?
 
Igen Igen skrev:
Det är inte säkert att luftreglagen på fönstren drar in uteluft.
De kanske inte har förbindelse hela vägen genom konstruktionen och ut till ”friska luften”.
Då drar de in luft från själva konstruktionen, mellan fönsterrutorna, istället. Det är vanligt, men inte maximala friskluftsventiler i så fall. Prova att ha fönstret lite öppet istället. Man kan tejpa för de där som sitter horisontellt i fönsterkarmen eller vertikalt mellan fönstren.
Kanske du redan testat.

Djur ska inte lukta så mycket. Katterna kanske är okastrerade hanar som pinkat högt och lågt. Det stinker.
Undrar om det luktar utanför grannens dörr, eller om det bara är otätheter de tar sig in via. Och som någon skrev så kan folk installera fel sorts spisfläkt så de sabbar ventilationen i hela hus.

Och så kan det ju ligga döda möss och stinka om någon lagt ut medel de tvärdör av så de inte hinner ut…
Det här känns på flera sätt som en fråga för hyresvärden.
Ok, ska testa med fönstret./ Det är mer stanken av kattspray med olika dofter som irriterar, inte själva katten.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
I IngvorSabina skrev:
Ok, ska testa med fönstret./ Det är mer stanken av kattspray med olika dofter som irriterar, inte själva katten.
Jag har nu slagit för "slån"- en för vädringsluckorna horisontellt över varje fönster samt satt ett fönster på svag öppning. Får avvakta med detta. Jag har faktiskt tyckt att det är konstigt att det samlats "luktbubbla" upp vid dem..när man ställer sig på en stege för att reglera. Det är ganska höga fönster. man tänker att eventuell lukt där skulle försvunnit ut..
 
I IngvorSabina skrev:
Ok, ska testa med fönstret./ Det är mer stanken av kattspray med olika dofter som irriterar, inte själva katten.
Med kattspray menar du urindoft från okastrerade hanar förutsätter jag?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Med kattspray menar du urindoft från okastrerade hanar förutsätter jag?
Nej, själva doften av kattsprayflaskan.
 
RoTe
I IngvorSabina skrev:
Nej, själva doften av kattsprayflaskan.
Vad är det?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I IngvorSabina skrev:
Alltså jag kan inte så noga men du kan spraya så katten inte vill kissa där. t ex [länk]
Fast de luktar inte. Bara katter som känner det.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast de luktar inte. Bara katter som känner det.
Ok! Då är det något annat rengöringsmedel som sprejas. Olika dofter. Så här står det på sidan jag skicka "Flera av sprayerna har dubbelverkande effekt där de både kan neutralisera lukten om katten har kissat någonstans, och så lämnar de kvar en fräsch doft av citrus"
 
  • Gilla
dankje
  • Laddar…
S jkswe87 skrev:
Har du friskluftsventiler på yttervägg?

Foga alla lister/springor längs väggar.

Köp en luftrenare, gör skillnad får fart på luften och tar bort damm och lukt. Köp en ozongenerator eller vad det heter. Ioförsig mest din granne som skulle behöva köra med en sådan.
Nej för fasen. Ingen ozongenerator! När jag hyr ut min är jag noga med att säga att människor och djur absolut skall vara ute när den används.
 
I IngvorSabina skrev:
"Flera av sprayerna har dubbelverkande effekt där de både kan neutralisera lukten om katten har kissat någonstans, och så lämnar de kvar en fräsch doft av citrus"
Fast det är ju inget som kan kännas hos dig.
Men, om det är så att katterna kissar lite här och där och det luktar är det läge att anmäla till länsstyrelsens djurskyddsinspektörer, för det låter inte som om hon tar hand om dem som hon ska. Friska, välskötta, kastrerade katter använder kattlådan och luktar inte.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Är detta en hyresfastighet så ska du ta detta med din hyresvärd och inte själv experimentera med ventilationen. Löser de inte problemet kan du vända dig till kommunens miljöförvaltning.
 
  • Gilla
EllinorLag och 6 till
  • Laddar…
I IngvorSabina skrev:
Hej, jag bor i ett gammalt vattentorn ombyggt först 1916 till nödbostäder i all hast under tre månader. 1982 moderniserades huset och fick kök och badrum. Sedan dess har inget speciellt gjorts förutom nya fönster häromåret.
För några år sedan flyttade en 60 årig kvinna in över mig. Hon har konstintresse, målar och pysslar, har både hund och katt. Hon verkar använda sprayer och starka lösningsmedel men förnekar det vid fråga. Husvärden har rent allmänt lagt info i våra lådor med uppmaning att tänka på spridningsrisk av lukter och dofter i ett gammalt hus.
Jag undrar, hur kan jag med hjälp av yrkesman , som ska komma hit, stoppa luftvägar. Jag har själv hittat en öppet hål där lufttrumman går ut i väggen Jag stoppade in ett halvt lakan och tejpade över så länge. Det hjälpte något men inte helt. Hennes starka parfym dyker plötsligt upp. Det är som att bo tillsammans med henne, hunddiarre, kattspray, konstnärliga lukter.
Hej. Sitter det en fläktmotor i din fläkt eller sitter det en takfläkt som suger ut luften från ett gemensamt ventilationsrör? Har man en gemensam fläkt kan ingen ha en egen fläkt i sitt kök.Då finns risk för att luft kan tryckas in i någon annans lägenhet genom det röret.Har alla en egen fläktmotor i sin köksfläkt måste alla ha ett eget rör ut till utsida fastighet. Har man dålig tilluft kan man få in luft från andra lägenheter genom otätheter däremellan. Prata med värden om vilken typ av ventilation ni har.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K kentauren skrev:
Hej. Sitter det en fläktmotor i din fläkt eller sitter det en takfläkt som suger ut luften från ett gemensamt ventilationsrör? Har man en gemensam fläkt kan ingen ha en egen fläkt i sitt kök.Då finns risk för att luft kan tryckas in i någon annans lägenhet genom det röret.Har alla en egen fläktmotor i sin köksfläkt måste alla ha ett eget rör ut till utsida fastighet. Har man dålig tilluft kan man få in luft från andra lägenheter genom otätheter däremellan. Prata med värden om vilken typ av ventilation ni har.
För att förtydliga, lägenheter med gemensam ventilationskanal, så MÅSTE man ha en kolfilterfläkt vars luft går ut en bit under ett frånluftsdon.
En fläkt på taket ser till att det finns ett jämt självdrag.

Är konstnärens katter innekatter?
Pinkas det nedanför huset, så lukt kommer in via fönsterventilerna?
Har konstnären en felaktig fläkt dom trycker ner dofter till dig?

Som nämnts tidigare, kontakta fastighetsvärd/förvaltare, som kollar upp.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I IngvorSabina skrev:
Nej, själva doften av kattsprayflaskan.
Hur mår djuren som lever i denna förorenade luft? Be Länsstyrelsen om en kontroll?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.