Ja ström har jag fram i alla fall. Pumpen som sitter nu är en Wilo rs 26/6-3p så får se vad den är ersätt med nu. Runt 3200kr verka dom kosta tyvärr...
 
Snurrade lite på axeln innanför den stora skruven med skruvmejsel och den gick lite trögt bara men verkar som den fungerar igen. Läckte ut olika mycket vatten när jag hade öppet och ändrade hastighet på pumpen så de borde funka. Hade även isär el kåpan där kodningen sitter och luktar de väldigt knallpulver.....men de kanske är normalt. Tänder en brasa o kollar om de fungerar igen då
 
Det kan nog vara kondensatorn som är kass då.
 
Ja går de att mäta om den är dålig? Vart hittar man ny kondensator? Och måste de va helt lika?
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Saken är ju den att pumphuset är integrerat i laddomaten. Det är bara drivsidan och impellern man byter. Således kan man inte köpa en liknande cirkulationspump.
Klart det går!

Jag har kört en Grundfos-pump på min laddomat i massor med år när originalet gett upp.

Skruvad helt sonika loss drivsidan på en Grundfos jag hade liggandes.

Fungerade svinbra! Men det kanske var en lyckoträff på just den pumpen jag hade...
 
Vilken modell av grundfors va detta? I fall man kan hitta nån beg billigt.
Ska pröva att byta kondensator i alla fall men hur nog är det att de är helt lika? Står ju MD MKP 2.6uf på min. Har hittat en likvärdig men den stod de 2.5uf på
 
Får pröva byta pumpen har hittat en Wilo rs 26/6-3p pump men är inte samma nummer på dom vet inte om de har betydelse?
Kommer de mycket vatten när man lossar pumpen? Behöver man stänga de 3 skruvarna på laddomaten? Dom med mejsel spår alltså?
 
Ja, tar du bort pumpen är det ju helt öppet. Så då behöver du stänga kranarna.
 
Till nyare laddomat 21-30 finns pumpen som reservdel. Kanske även till äldre. Jag köpte den på ahlsells. Lärde mig att de är märkt max 105°c, tyckte inte om typ 125°c.
 
A abel48 skrev:
Får pröva byta pumpen har hittat en Wilo rs 26/6-3p pump men är inte samma nummer på dom vet inte om de har betydelse?
Kommer de mycket vatten när man lossar pumpen? Behöver man stänga de 3 skruvarna på laddomaten? Dom med mejsel spår alltså?
Gick det bra att använda den pumpen?
 
Ja de gick fint 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.