Hej,
Ska börja riva den öppna spisen i vårt hus från 1937 (egnahem hus i Stockholm).
Jag ska riva den yttre delen bara, inte skorsten/rökkanal.
Funderar nu om det kan finnas asbest i bruket/fixet mellan fogarna? Eller eventuellt invändigt.
Det låg en toppskiva av kalksten/marmor. Den är borttagen.
Jag kan inte se några eternitplattor i vart fall (även om jag tror att det kan finnas inne i skorstenen.
Tacksam för svar
 
  • Vit skadad hylla med sprickor och flagande material, ovanpå tegelgolv vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen spis under renovering, oavslutad, med tegelstenar och byggavfall synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade, svartmålade tegelstenar med synlig spricka och sönderfall, möjligen efter brand eller värmeexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sprucken, ojämn yta, möjligen torkad lera eller betong, med olika texturer och skikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen spis under renovering, skyddad golvyta, avlägsnad putsskikt, exponerade tegelstenar, renoveringsavfall synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom öppen spis med sotiga tegelstenar och ett vitmålat kantstensliknande område runt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Minnie Mesola
Eternitskivor i skorstenen? Synnerligen osannolikt.
För övrigt lär du inte hitta någon asbest överhuvudtaget i spisen.
Asbestskräck har blivit en ny folksjukdom helt i klass med pajasskräck.

Som sagt. Ingen oro för asbest här. Men vill du vara så säker som möjligt får du göda ett labb med några provbitar.

Minnie
 
Det finns en liten risk att det är asbest i fixet. Vad det däremot är en i princip 100%-ig sannolikhet för, är att fixet och teglet ger ifrån sig kvartsdamm vid rivning, och det är inte hälsosamt att andas in. Har du halvmask med P3-filter?

Har du någon bild på "marmorskivan"? En icke föraktlig andel av de skivor som låg uppe på eldstäder eller användes som fönsterbänkar var gjorda av eternit och innehöll asbest, även om de såg ut typ som svart marmor.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns en liten risk att det är asbest i fixet. Vad det däremot är en i princip 100%-ig sannolikhet för, är att fixet och teglet ger ifrån sig kvartsdamm vid rivning, och det är inte hälsosamt att andas in. Har du halvmask med P3-filter?

Har du någon bild på "marmorskivan"? En icke föraktlig andel av de skivor som låg uppe på eldstäder eller användes som fönsterbänkar var gjorda av eternit och innehöll asbest, även om de såg ut typ som svart marmor.
Har du någon bild på en sådan marmorskiva? Jag är drabbad av folksjukdomen asbestskräck nämligen och vill veta om det är sådan jag har och inte marmor som vi tror. (Vissa är sågade/brutna i två delar)
 
Dylika eternitskivor är gjutna och har ju ofta en ganska karakteristisk undersida. Lite skrovlig typ.....Men dylika skivor är ju inte farliga bara för att de har en liten andel asbest. De dammar ju inte direkt utan blir bara bitar av det. Och används de och sitter på plats så är de ju definitivt inte farliga.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1 och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Har du någon bild på en sådan marmorskiva? Jag är drabbad av folksjukdomen asbestskräck nämligen och vill veta om det är sådan jag har och inte marmor som vi tror. (Vissa är sågade/brutna i två delar)
Tror inte jag har någon lättillgänglig bild tyvärr, men du kan lägga ut bilder på dina misstänkta asbestskivor så är det lättare att göra en bedömning. Gärna bild på undersidan samt någon brottyta!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tror inte jag har någon lättillgänglig bild tyvärr, men du kan lägga ut bilder på dina misstänkta asbestskivor så är det lättare att göra en bedömning. Gärna bild på undersidan samt någon brottyta!
Tack! (Förlåt för trådkapning och bildspammande!)
 
  • Gamla märken och repor på svart yta, kontrasterat med vit keramik nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv med spricka och repor; dammig yta med spår av användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trä och rostig metalldetalj, möjligen en gammal bänk eller bord, närbild, textur, åldrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis suddig bild på en vägg och list med antydan till en person till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Marmoryta med skada på kanten, gråtoner, närbild, texturerade mönster, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit bild av marmor- eller stenmönster med olika nyanser och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sned bild på sliten yta, smuts, damm, odefinierade föremål i förgrunden, bruntonad textur, ojämna kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som marmor.
 
  • Gilla
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Ytan ser ut att ha massor av rester av fossila snäckor och annat och då är det inte asbest

för att kolla extra:

har du en liten bit eller liten flisa av det så bör det fräsa om det läggs i vatten med lite löst citronsyra eller ättiksyra - en droppe av dito på dold ställe bör ganska snabbt också fräsa om det är av marmor/kalksten då det är koldioxid som frigörs när syran löser kalket..

kalk/marmor-ytor får snabbt outplånlig märken av kemisk sur saft, vin och annat med lägre pH, det enda sättet att få bort det igen är att slipa och polera om ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.