Pannan går varmt 100g och stänger av. Försöker höra laddomat pumpen men hör inget hur jag än ändrar på lägen 1-3 helt tyst. Svårt att höra å men borde ju känna lite vibrationer? Det känner jag på cirkulationspumpen i alla fall.
Och har kontrollerat att den har ström.
Är en laddomat21 kanske 25år gamma. Och pannan är en nibe vedex 3300.

Mvh Anders
 
Att kolla termometrarna samt känna på rören kan också ge vägledning hur varmvattnet rör sig när man felsöker.
 
Vad visar termometrarna på laddomaten?
 
Så ser de ut
 
  • Termometrar på en Laddomat värmesystemladdningsenhet, grov yta, rörkopplingar, en pump i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk komponent, etikett med tekniska specifikationer, grön cirkulär del, svart plast, kablar anslutna, industriell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det där är med varmpanna så går inte pumpen.
 
Skruva ur den där jättestora skruven mitt på pumpen och försök få det innanför att rotera. De kan fastna ibland.
 
Ja pannan var i 95-100 när jag tog bilden. Då är pumpen alltså död? Läste nått om kondensator vid pumpen som kunde gå sönder....vad gör den? Går de o koppla förbi den?
 
Rinner det inte ur massa vatten då? Kom en del när jag testade om de va luft i
 
A abel48 skrev:
Rinner det inte ur massa vatten då? Kom en del när jag testade om de va luft i
Lite vatten brukar rinna ut, men du behöver ju inte ha den öppen så länge att det blir några större mängder.
 
Får testa bara väntar till den svalnar av lite först.
 
Kondensatorn behövs för pumpens drift. Speciellt vid start. Så om den är dålig kan den hoppa igång när du vrider på den och gå tills den stängs av.
 
Går inte att koppla direktström på pumpen och testa? Om de visar sig att pumpen är skrot går de att sätta din vilken pump som helst? Såg biltema har pumpar till bra pris och öppet under helg. Eller måste de va pump speciellt till laddomat?
 
Mät om du har spänning fram.
Pumpen måste ju passa på laddomaten. Om du eventuellt kan dela på en vanlig av rätt modell vet jag inte. Jag skulle inte testa om det inte var så att det låg en fungerande i skrotlådan.
 
A abel48 skrev:
Går inte att koppla direktström på pumpen och testa? Om de visar sig att pumpen är skrot går de att sätta din vilken pump som helst? Såg biltema har pumpar till bra pris och öppet under helg. Eller måste de va pump speciellt till laddomat?
Du ska ha en pump som har ungefär samma kapacitet som den du har. Så ska du köpa ny så kan du ju ta med den gamla (eller bra foto på den där man ser värdena) så borde du kunna få hjälp att hitta en likvärdig.
 
Saken är ju den att pumphuset är integrerat i laddomaten. Det är bara drivsidan och impellern man byter. Således kan man inte köpa en liknande cirkulationspump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.