Det är mycket snack i flera trådar om hur vi hantverkare tar ut enorma summor i timmen. Samt att vi tar ut pengar för bilar och material.
Fråga 1: Hur mycket tar du som hantverkare ut netto, varje månad?
Fråga 2: Hur mycket anser du att en hantverkare bör kunna ta ut varje månad?
(Frågorna är givetvis ställda till två skilda grupper)

Jag personligen tar ut 10.000 netto varje månad.
 
Som anställd i mitt eget AB tar jag ut en nettolön på 27 259 kr.
 
Vad ska man kunna säga av detta? Många egenföretagare har ofta litet intresse att ta ut hög lön om man kan ta ut det på annan väg eller spara i ftg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Skysodan skrev:
Vad ska man kunna säga av detta? Många egenföretagare har ofta litet intresse att ta ut hög lön om man kan ta ut det på annan väg eller spara i ftg.
De flesta egenföretagare verkar vara medvetna om att lönen de tar ut kommer avspegla sig i pensionen och sjukersättningsnivåer m.m.
Så det brukar finnas en vilja att åtminstone ta ut en lön motsvarande som anställd. Men sällan är det intressant att ta ut lön över gränsen för statlig inkomstskatt.
Vad man gör med mellanrummet skiljer nog, en del kör på aktieutdelning, en del på pensionssparande osv.
 
Skysodan skrev:
Vad ska man kunna säga av detta? Många egenföretagare har ofta litet intresse att ta ut hög lön om man kan ta ut det på annan väg eller spara i ftg.
Okej: Frågan bör snarast vara, hur mycket man som hantverkare KAN ta ut varje månad, utan att gå minus i företaget. Samt hur mycket du anser att en hantverkare, bör kunna ta ut, utan att företaget går minus?
 
E
Jag har budgeterat för en lön på 25 000:- i månaden. För att inte gå back måste jag arbeta (fakturerbar tid) 120 timmar i månaden, med en timdebitering på 420:-. Jag avsätter inte något till pension den här första tiden.

Fler timmar, materialförsäljning, bättre avtal m.m gör att jag kan investera i företaget. För det är där majoriteten av överskottet kommer hamna den första tiden.
 
harry73
Emil_K skrev:
Jag har budgeterat för en lön på 25 000:- i månaden.
netto eller bruto?
 
E
Netto, det var det som efterfrågades. Kostnaden för företaget blir ungefär 33 000:- för att jag ska kunna betala ut en lön på 25 000:- vilket resulterar i 19 495:- på kontot. Kvar på kontot en helt vanlig månad blir då ungefär 1900:- som ska räcka till att handla kläder och roa sig, för en vuxen och ett barn på halvtid.
 
Nu som anställd har jag en lön på 29500 före skatt. Ger 22400ca på kontot. Tidigare som egen varierade det stort beroende på vilka uppdrag jag haft. 360kkr i årsinkomst som mest. Betydligt mindre vissa år.
Stora uppdrag ger högre inkomst det året. Men man försvinner från marknaden vilket leder till mycket kringtid för att få i gång verksamhet efteråt.
Bra kontakter med andra hantverkare och byggkonsulter för det lättare.
Mvh Findus
 
Emil_K skrev:
Netto, det var det som efterfrågades. Kostnaden för företaget blir ungefär 33 000:- för att jag ska kunna betala ut en lön på 25 000:- vilket resulterar i 19 495:- på kontot. Kvar på kontot en helt vanlig månad blir då ungefär 1900:- som ska räcka till att handla kläder och roa sig, för en vuxen och ett barn på halvtid.
Fast med din beräkning skulle jag vilja kalla det bruttolön. Om du räknar med en kostnad för firman på 33 000, så blir det ungefär 25000 efter avdrag för egenavgifter. Dvs. du har en bruttolön på 25 000, det är den lön man som anställd brukar kalla bruttolön, egenavgifterna/arbetsgivaravgifterna är inget som syns för vanliga löntagare, bara en kostnad för arbetsgivaren. Från din bruttolön drar du då preliminär inkomstskatt, vilket i ditt fall ger en nettolön på 19 495.

Jag blir lite nyfiken på hur du räknar 120h / månad?

Tar du hänsyn då även till semester och annan ledighet?

Jag som arbetar som teknikkonsult i egen firma brukar räkna med en debiterbar årsarbetstid på 1600h (160h / månad, men semester + annan frånvaro = 2 månader). Och då har jag oftast uppdrag som löper på minst ett år, även om avtalen bara löper på 3 mån. i taget.

Sedan blir det i praktiken en del övertid osv. Så jag debiterar snarare 2000h/år.

Jag kan tänka mig att i hantverksyrken så ligger det betydligt mer dödtid, många relativt korta uppdrag, några timmar icke debiterabar tid mellan, mycket tid som går bort på att titta på uppdrag som inte blir affär osv.
 
Redigerat:
Man skulle varit konsult i stället, jag var glad om jag kunde debitera 140-145 timmar/gubbe i månaden. Trots att gubbarna skulle ha lön i 174 timmar + semester :confused:
 
Jo jag inser det, jag har som jämförelse andra änden av skalan. I min ungdom under gymnasietiden arbetade jag extra och på sommaren på en TV verkstad. Där kunde ett uppdrag gå på mindre än 10 minuter, plus restid.

Vi var 5 som arbetade på verkstaden, jag fick inte arbeta ute hos kund för min ungdom, utan var inne på verkstaden, där jag dels höll på med längre felsökningar, på de apparater som inte kunde lagas (på 10 minuter) ute hos kunden, dels dirigerade jag de övriga via com radio (före mobiltelefonerna), det var inte ovanligt att vi kunde ha en reparatör på plats inom 20 minuter efter felanmälan.

En extrem dag hade vi över 200 reparationer på en dag. Andra dagar kunde det vara långa dödtider mellan uppdragen.

Men vårt debiteringssystem byggde på fasta priser, så det spelade inte så stor roll om en reparation tog 10 minuter eller 20 timmar, blev ungefär samma kostnad för kunden. Och de som tog 20h blev ofta läropengar, nästa gång det felet dök upp så gick det kanske på mindre än 10 minuter att diagnostisera.
 
A AG A skrev:
Det är mycket snack i flera trådar om hur vi hantverkare tar ut enorma summor i timmen. Samt att vi tar ut pengar för bilar och material.
Fråga 1: Hur mycket tar du som hantverkare ut netto, varje månad?
Fråga 2: Hur mycket anser du att en hantverkare bör kunna ta ut varje månad?
(Frågorna är givetvis ställda till två skilda grupper)

Jag personligen tar ut 10.000 netto varje månad.
Du tar definitivt ut för lite lön när Du inte kan betala din granne för snöslungan som Du köpte av honom.
Att Du dessutom knappt verkar vilja att betala för snöslungan gör dig verkligen till dålig granne.
Är Du så himla usel hantverkare att Du inte får några uppdrag?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
20000 netto plus bilförmån ligger ungefär på vad en anställning i branchen skulle ge
 
Nått som många måste lära sig är att dom allra flesta hantverkarna INTE är företagare Och det som företaget tar ut i timkostnad på intet vis är knutet till hantverkarens löner, UTOM i dom fall där det trots allt är samma person som är företagare och hantverkaren eller hantverkaren gör jobbet på accord.
 
  • Gilla
Grumsaren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.