Hej!

Kan ingenting om detta så tacksam för lite guidning!

Har plockat bort en taklampa som var direktinkopplad, dvs. inte inkopplad med hjälp av stickpropp och uttag. Så nu har jag elkablar som hänger fritt där taklampan tidigare sett (se bild).

Jag har läst lite online och köpt Wago kopplingsklämma (bild nr. 2). Stämmer det att jag kan isolera elen genom att stänga av huvudströmbrytaren och sedan sätta på kopplingsklämman på sladdarna (en sladd i varje "box").

Räcker detta och är det en bra lösning (har sett andra förslag som bara innebär att man tejpar med eltejp runt sladdarna men det verkar inte lika vettigt?)?

Tacksam för svar.
 
  • Blottade elektriska kablar och utbränd ljuskälla i takfäste, osäker elinstallation, säkerhetsrisk, reparationsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning med WAGO kopplingsklämmor, flerspråkig etikett, fem stycken, genomskinliga och orange lock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Funkar bra med en wago på varje ledare. Om du inte ska använda sladdarna till ny lampa kan du sätta en dosa för att skydda kablarna
 
Panor82
Eller bara en lampkopp/blindkopp i kroken över ledarna om du sätter en wago på varje.
 
Såhär blev lösningen till slut.
 
  • Tak med oskyddad strömkabel täckt av genomskinlig tejp, ofärdig vägg, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Keos_Bygg skrev:
Såhär blev lösningen till slut.
Struntade du helt i Wago? :confused:
 
Ja, visste inte riktigt hur man skulle göra och ska ändå be en elektriker dra om elen snart så en provisorisk lösning. Borde dock testa och lära mig hur man gör med Wagoklåmmorna…
 
RoTe
K Keos_Bygg skrev:
Ja, visste inte riktigt hur man skulle göra och ska ändå be en elektriker dra om elen snart så en provisorisk lösning. Borde dock testa och lära mig hur man gör med Wagoklåmmorna…
Du viker upp orangea flärpen. Sticker in kabeln. Viker ner flärpen.
 
K Keos_Bygg skrev:
Ja, visste inte riktigt hur man skulle göra och ska ändå be en elektriker dra om elen snart så en provisorisk lösning. Borde dock testa och lära mig hur man gör med Wagoklåmmorna…
RoTe RoTe skrev:
Du viker upp orangea flärpen. Sticker in kabeln. Viker ner flärpen.
Och använd en hel klämma per kabel, inte en för båda. Annars blir det kortslutning om du slår på strömbrytaren.
 
  • Gilla
Keos_Bygg
  • Laddar…
O
T tomasfr skrev:
Och använd en hel klämma per kabel, inte en för båda. Annars blir det kortslutning om du slår på strömbrytaren.
Nej. En klämma per kabel blir tokigt. I en kabel för enfas är det 3 ledare, och i en för trefas är det 5 ledare, så det matchar ju visserligen varianterna som finns för Wago 221 med 3 respektive 5 anslutningar, men att kortsluta en alla ledare i en kabel är en väldigt dålig idé. Jag föreslår istället att sätta en Wago på varje ledare. Särskilt i det här fallet när det bara finns lösa FK-ledare i rör och inga kablar över huvudet taget.
 
  • Haha
tomasfr
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Nej. En klämma per kabel blir tokigt. I en kabel för enfas är det 3 ledare, och i en för trefas är det 5 ledare, så det matchar ju visserligen varianterna som finns för Wago 221 med 3 respektive 5 anslutningar, men att kortsluta en alla ledare i en kabel är en väldigt dålig idé. Jag föreslår istället att sätta en Wago på varje ledare. Särskilt i det här fallet när det bara finns lösa FK-ledare i rör och inga kablar över huvudet taget.
Duktig du är. Spenderade all den tiden på att få märka ord. Vill du ha en kaka nu?
 
  • Gilla
1dersson och 1 till
  • Laddar…
E
P PatrikJo skrev:
Duktig du är. Spenderade all den tiden på att få märka ord. Vill du ha en kaka nu?
En FK/FQ är en kabel på samma sätt som en EKK. Så det går 3 FK-kablar i ett rör exempelvis. Eller en EKK med 3 ledare/parter.
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.