TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå teknisk livslängd. Vi köpte ett hus 1994 med orginaltak från 1968 (betongpannor). Vi sålde det 2019 med oförändrat tak. Ingen speciell anmärkning i besiktningen (förutom åldern förstås). Har fungerat utan problem.
Ja men eller hur. Tekniska livslängderna är i många fall orimliga tycker jag. Lättare med tak som går att inspektera, dock. Vatten i golvet tar ju ett tag innan man upptäcker, för det mesta. Men som sagt rivs verkligen alla badrum upp vart 20:e år, är det normen? Tveksam till det…
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rademan skrev:
Åldersavdraget blir högst 10 000 kr, i vår försäkring (Folksam villaförsäkring stor).

Besiktningsman gjorde besiktning i samband med inflyttning (ingick i vår försäkring) men det är ju inte på den detaljnivån, mer om de kunde se några problem. Brunnen var under badkaret så kunde ej kollas, typ. Men jag tror att det krävs något mer ingående, och undrar om någon vet hur man skulle kunna ordna något sådant.
Varför gjorde ni inte en ordentlig besiktning av huset? Då brukar golvbrunnar kontrolleras.
 
pellefant pellefant skrev:
Varför gjorde ni inte en ordentlig besiktning av huset? Då brukar golvbrunnar kontrolleras.
Det gjorde vi! Detta gick dock inte att upptäcka, eftersom att det är i tätskiktet mellan golv och brunn. Fanns ingen mätbar fukt heller.
 
Uppdatering för den som är intresserad. Så vi är alltså uppe i fyra-fem månader, och har kommit så långt som till att badrummet är rivet

Det har varit en långdragen process med olika personer som ska kontrollera och inspektera. Hela tiden går det några veckor och så får man höra av sig och påminna. Nåväl.

Det gick inte att få något besked om vad som skulle gå på försäkring eller ej, vi valde till sluta att säga ja till rivning och allt, och hålla tummarna för att det inte skulle bli dyrt.

Badrummet är någon sorts modul som lyfts på plats när man byggde huset. Väggarna är täckta av ca 5 mm plåt, som en stor metallåda. Golvet är en betongplatta som vilar direkt på bjälklaget. Denna platta var bara ca 5 cm tjock, och hade inte tillräckligt stöd, vilket har lett till en spricka. Det är detta som orsakat läckaget. En av de som var här, sade iallafall att det nog inte var fel enligt dåtidens sätt att bygga.

Nu har vi till slut fått ett förslag från byggföretaget som försäkringsbolaget använder. Vår egenkostnad ska uppgå till typ 65 000… Vi har fått en lång specifikation av vad varje skruv och mutter kommer kosta (typ), men förstår ändå inte varför vissa delar kommer ersättas och vi ska betala vissa själva. Största posterna verkar vara nytt golv med förstärkt bjälklag, samt laga taket i hallen under som de öppnade för att inspektera (fast de sade i början att det skulle ingå i återställandet). Brukar man inte få någon sorts beslut från försäkringsbolaget också?

Har sökt vår handläggare men han är helt omöjlig att få tag på. Han skickade till slut ett brev i Kivra, ”här kan ni skriva om ni har några frågor”. Går inte att skicka meddelanden från Kivra. Går inte att skicka från deras Mina Sidor heller. Svarade i mail till deras generella adress och hoppas det kommer rätt. Bara det…

Ni som varit med förut, vet ni hur det funkar om man inte vill ha det exakt enligt deras förslag? Vi har tex eget kakel. Inte alldeles lätt att förstå hur allt funkar.
 
Det ser väl ut som om TS gått vinnande ur "striden" trots det då avskrivna badrummet.
Jag har fått nytt, 17årigt, badrum via FB. Skillnaden mellan våra FB's hantering är att FB hanterat hela min ombyggnad. Jag har successivt fått godkänna, det är allt. Min kostnad har blivit a) avskrivning 16.000 samt b) flyttning av fyra golvbrunnar 24.000. Den senare kostnaden är visserligen vansinnig men den täcker uppdatering så att badrummet idag betraktas som godkänt enligt 2022' års standard. Hade jag tagit in egen entreprenör riskerade jag problem. Jag hade också kunnat behålla brunnarna men eftersom huset ska gå i arv och inte säljas känns det bra att badutrymnet försäkringsmässigt helt täcks de närmaste 30 åren.

Jag har föreslagit kakel/klinker som FB godkänt och inhandlat.

Del av förklaringen till TS är att FB inte täcker modernisering av skadereparation. Det har hänt mycket avseende våtrumsbestämmelser sedan TS badrum byggdes. Hos mig gällde det inte bara placering av golvbrunnar samt ändring av ingående vatten utan också byte av vägg mot teknikutrymme/bastu - det senare utan att belasta mig.

TH har hanterat renoveringen hos mig med gott betyg. Huvudentreprenören har varit kontaktbar hela tiden och jag har klagat på en hel del och allt har åtgärdats utan problem eller sura miner. Det tog dock lång tid.
 
Redigerat:
Tack för svar. Den biten i försäkringen som ger att åldersavdrag blir högst 10 000 var ju bra. Men helt avskrivet var inte badrummet för det skulle blivit ca 60 000. Moderniseringen är egentligen bara två rör som ska flyttas. Men sedan är det golvet som ska förstärkas.

Visst ”vinner” vi på ett sätt för vi slipper ju betala ett helt nytt badrum. Men nya i hus med räntor, mat och el och ni vet ekonomin, det här är inte en post vi skulle valt just nu. Jag skulle verkligen vilja veta vad det är som gått igenom eller ej, jag tycker inte det känns som att vår handläggare har någon koll överhuvudtaget. Men i det långa perspektivet så får vi ju, som du säger, ett badrum i 30 år till.


yonna yonna skrev:
Det ser väl ut som om TS gått vinnande ur "striden" trots det då avskrivna badrummet.
Jag har fått nytt, 17årigt, badrum via FB. Skillnaden mellan våra FB's hantering är att FB hanterat hela min ombyggnad. Jag har successivt fått godkänna, det är allt. Min kostnad har blivit a) avskrivning 16.000 samt b) flyttning av fyra golvbrunnar 24.000. Den senare kostnaden är visserligen vansinnig men den täcker uppdatering så att badrummet idag betraktas som godkänt enligt 2022' års standard. Hade jag tagit in egen entreprenör riskerade jag problem. Jag hade också kunnat behålla brunnarna men eftersom huset ska gå i arv och inte säljas känns det bra att badutrymnet försäkringsmässigt helt täcks de närmaste 30 åren.

Jag har föreslagit kakel/klinker som FB godkänt och inhandlat.

Del av förklaringen till TS är att FB inte täcker modernisering av skadereparation. Det har hänt mycket avseende våtrumsbestämmelser sedan TS badrum byggdes. Hos mig gällde det inte bara placering av golvbrunnar samt ändring av ingående vatten utan också byte av vägg mot teknikutrymme/bastu - det senare utan att belasta mig.

TH har hanterat renoveringen hos mig med gott betyg. Huvudentreprenören har varit kontaktbar hela tiden och jag har klagat på en hel del och allt har åtgärdats utan problem eller sura miner. Det tog dock lång tid.
yonna yonna skrev:
Det ser väl ut som om TS gått vinnande ur "striden" trots det då avskrivna badrummet.
Jag har fått nytt, 17årigt, badrum via FB. Skillnaden mellan våra FB's hantering är att FB hanterat hela min ombyggnad. Jag har successivt fått godkänna, det är allt. Min kostnad har blivit a) avskrivning 16.000 samt b) flyttning av fyra golvbrunnar 24.000. Den senare kostnaden är visserligen vansinnig men den täcker uppdatering så att badrummet idag betraktas som godkänt enligt 2022' års standard. Hade jag tagit in egen entreprenör riskerade jag problem. Jag hade också kunnat behålla brunnarna men eftersom huset ska gå i arv och inte säljas känns det bra att badutrymnet försäkringsmässigt helt täcks de närmaste 30 åren.

Jag har föreslagit kakel/klinker som FB godkänt och inhandlat.

Del av förklaringen till TS är att FB inte täcker modernisering av skadereparation. Det har hänt mycket avseende våtrumsbestämmelser sedan TS badrum byggdes. Hos mig gällde det inte bara placering av golvbrunnar samt ändring av ingående vatten utan också byte av vägg mot teknikutrymme/bastu - det senare utan att belasta mig.

TH har hanterat renoveringen hos mig med gott betyg. Huvudentreprenören har varit kontaktbar hela tiden och jag har klagat på en hel del och allt har åtgärdats utan problem eller sura miner. Det tog dock lång tid.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.