F fsn skrev:
Jag har svetsat lite högkvalitets fluxtråd, ESAB Coreshield 15 tror jag det var senast.
Tack för tipset! Tyvärr verkar den bara säljas i 4,5-rullar.
 
F
Ellagård Ellagård skrev:
Tack för tipset! Tyvärr verkar den bara säljas i 4,5-rullar.
Ja, det vanliga är väl att svetstråd säljs på 200mm resp. 300mm spole. Typ 5kg och 15kg ungefär. Men på riktigt, skillnaden på fluxtråd och fluxtråd är betydligt större än det är på standard blank eller kopparbelagd solidtråd (är man sällansvetsare så lägger man till det lilla extra för kopparbelagd annars rostar den direkt).

Jag har provat Biltema och Stanley fluxtråd samt en annan jag inte minns namnet på och skillnaden mot en märkestråd är stor.
 
F
S sk007 skrev:
Med tanke på att det finns massor med svetsare som använder flusstråd professionellt så kan jag lugnt säga att det inte är bara skit.
En bekant som sysslar med en del montage körde förut med en enfas inverterpinne som han hade med i servicebilen. Men efter att ha provat flusstråd hemma på verkstan har han numer en mindre mig med flusstråd även i servicebilen.

Frågar man någon som bara svetsat med gassvets så är nog de avigt inställda till en pinnsvets...
gaslös FCAW är sämre än pinne (MMA) och det är sämre än tråd med gas. Det kan vara smidigt då man slipper gas och kan svetsa utomhus på ett annat sätt men det finns ingen som använder det för att det är så jävla bra, utan just för att det kan vara smidigt.

För att krångla till det ytterligare så finns det FCAW trådar som skall användas med gas. Antar att det är mer specialapplicationer men det är inget ovanligt. Så när man pratar med proffs som säger att dom svetsar med slaggande tråd och att det är det bästa som finns så måste man göra skillnad på om det verkligen är självskyddande eller inte.
 
Som ren amatör så tycker jag pinne är lättare. Har du bara rätt pinne för materialet du svetsar så är det inte så svårt. Det enda du behöver fokusera på är själva svetsningen.

Och som nybörjare så finns det billiga svetsar som nöjer sig med 10A, fram till dess att du vet vad du behöver alltså.

Lidl hade väl en billig häromveckan, jag hittade denna på Amazon:

https://www.googleadservices.com/pa...39AhV-R_EDHYBmDgcQwg8oAHoECAQQCw&nis=8&adurl=
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Att kunna svetsa ute är två faktorer som jag angav som en absolut förutsättning när jag skapade tråden. Därav skulle endast alternativen MIG med flusstråd och pinne ställas mot varandra. Gas är inget alternativ. Jag kommer stå ute på en asfaltplan och det finns inte förutsättningar för att bygga vindskydd eller motsvarande. Det är också så att svetsningen kommer vara en hobby-grej några ggr per år och det motiverar inte inköp av mer avancerad svetsutrustning med gasflaskor etc. Smidighet väger betydligt tyngre än snygg fog. Faktum är att det väger så tungt att jag i nuläget lutar åt fluss framför pinne.


F fsn skrev:
gaslös FCAW är sämre än pinne (MMA) och det är sämre än tråd med gas. Det kan vara smidigt då man slipper gas och kan svetsa utomhus på ett annat sätt men det finns ingen som använder det för att det är så jävla bra, utan just för att det kan vara smidigt.

För att krångla till det ytterligare så finns det FCAW trådar som skall användas med gas. Antar att det är mer specialapplicationer men det är inget ovanligt. Så när man pratar med proffs som säger att dom svetsar med slaggande tråd och att det är det bästa som finns så måste man göra skillnad på om det verkligen är självskyddande eller inte.
 
Har du testat både pinne och Mig med fluss? Jag har hört vissa argument som talar för pinne såsom att svetsen är billig, det är en allround svetsmetod och att du har större möjlighet att få till en bra genombränning i lite grövre material. Men jag har aldrig hört att någon tyckt att själva svetsningen är smidigare med pinne än mig med flusstråd utan snarare tvärt om: Nämligen att det kan vara trixigts att komma igång och få till det med pinne och att elektroderna / pinnarna fastnar och jävlas i största allmänhet.



pacman42 pacman42 skrev:
Som ren amatör så tycker jag pinne är lättare. Har du bara rätt pinne för materialet du svetsar så är det inte så svårt. Det enda du behöver fokusera på är själva svetsningen.

Och som nybörjare så finns det billiga svetsar som nöjer sig med 10A, fram till dess att du vet vad du behöver alltså.

Lidl hade väl en billig häromveckan, jag hittade denna på Amazon:

[länk]
pacman42 pacman42 skrev:
Som ren amatör så tycker jag pinne är lättare. Har du bara rätt pinne för materialet du svetsar så är det inte så svårt. Det enda du behöver fokusera på är själva svetsningen.

Och som nybörjare så finns det billiga svetsar som nöjer sig med 10A, fram till dess att du vet vad du behöver alltså.

Lidl hade väl en billig häromveckan, jag hittade denna på Amazon:

[länk]
 
Aldrig svetsat med flusstråd. Men om jag fick alternativet att bara ha en svets så blev det en MIG 7 dagar i veckan.
 
J Jesper Ronn skrev:
Har du testat både pinne och Mig med fluss? Jag har hört vissa argument som talar för pinne såsom att svetsen är billig, det är en allround svetsmetod och att du har större möjlighet att få till en bra genombränning i lite grövre material. Men jag har aldrig hört att någon tyckt att själva svetsningen är smidigare med pinne än mig med flusstråd utan snarare tvärt om: att det kan vara trixigts att komma igång och få till det och att pinnarna fastnar och jävlas i största allmänhet.
Nu är det några år sedan jag lekte med svetsar senast, men då hade jag tillgång till "alla" olika typer. Jag svetsade då med både rostfritt och blötjärn osv. Min erfarenhet var att MIG var lättast att komma igång med, men att resultatet blev dåligt hela tiden. Pinne krävde lite mer känsla, men det blev ett mycket bättre resultat. Och när man skall svetsa i exempelvis rostfritt, då var pinne det enda jag lyckades med. MIGen fungerar å andra sidan bättre om man skall svetsa i plåt. Där är pinnsvetsen väldigt svårarbetad.

Utifrån vad jag har för "behov" så hade dock pinnsvetsen varit första alternativet, men har du tänkt laga plåten på en gräsklippare eller liknande ja då är nog MIG lättare att använda.

Men nu får du ta en amatörs amatöranalys utifrån hur lätt det var att komma igång. Jag kan ju haft tur och direkt hittat känsla för hur man svetsar ned pinne och haft otur och inte hittat känslan med MIG också...
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Är glad amatör själv men kör med ESAB:s flusstråd i en Rallymig. Jag har inte gjort det (ännu) men den kan svetsa pinne också. Liten, smidig och bärbar (tror den väger 18 kg med 5kg trådrulle). Stark nog för 5 mm gods

Just ja, jag har svetsat pinne tidigare i livet både ren transformator (Usch) och inverter (ja tack)
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Jag har tillgång till alla typer av svetsar som diskuteras, migen med flusstråd(en billig maskin som jag inte kommer ihåg vad den heter..)en gammal "humla"pinnsvets..
Ingen av dem kommer fram om det inte är riktigt kris...
Däremot har jag dyra finmaskiner på jobbet, och åker hellre dit än använder dom andra.. (utom möjligen när det gått åt skogen på garageuppfarten kl 02,41 och bilen behöver rulla på morgonen...)
Med det sagt, fastnar pinnen är det handhavande oftast...
Jag skulle satsa på pinne om du inte tänker svetsa tunnplåt. Hellre en begagnad kvalitetsmässigt än en ny noname..
Det går inte jämföra.
Min hemmamig har dessutom en konstig funktion att den "tänder" tråden vid kontakt mot matrial och inte med avtryckaren..
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
F
J Jesper Ronn skrev:
Har du testat både pinne och Mig med fluss? Jag har hört vissa argument som talar för pinne såsom att svetsen är billig, det är en allround svetsmetod och att du har större möjlighet att få till en bra genombränning i lite grövre material. Men jag har aldrig hört att någon tyckt att själva svetsningen är smidigare med pinne än mig med flusstråd utan snarare tvärt om: Nämligen att det kan vara trixigts att komma igång och få till det med pinne och att elektroderna / pinnarna fastnar och jävlas i största allmänhet.
Jag har svetsat med båda. Skall du tacka eller köra tunt material, säg upp till runt 3mm så kommer det vara lättare för dig med en FCAW, skall du svetsa över den tjockleken så tror jag på pinne. Att det tänder dåligt beror väldigt ofta på svetsen och dåligt med effekt i startögonblicket i kombination med en pinne som kräver mycket effekt i starten. Det är väldigt stor skillnad på pinnar och det har man nytta av beroende på vilka svetslägen eller material man svetsar. Med den budget och den typen av maskiner du tittar på så skall du absolut räkna med rätt svaga starter och att det kan bli lite knepigt att få fyr på en 48.00 pinne.

Med FCAW kommer du att ha andra problem. Första gången går nog bra men är det långt mellan gångerna så tror jag du har problem redan andra gången med rostig tråd, rost som fastnar i linern med resultatet att motorn inte orkar mata fram, trådar som värmenyper i mynstycket mm.

Men oavsett vilket, skall du igång fort så ör nog FCAW det du skall ha. Och det finns superbilliga CC/CV och då så behöver du inte välja, du kan svets både FCAW och pinne med samma svets, det borde vara det optimala för dig.


J Jesper Ronn skrev:
Att kunna svetsa ute är två faktorer som jag angav som en absolut förutsättning när jag skapade tråden. Därav skulle endast alternativen MIG med flusstråd och pinne ställas mot varandra. Gas är inget alternativ. Jag kommer stå ute på en asfaltplan och det finns inte förutsättningar för att bygga vindskydd eller motsvarande. Det är också så att svetsningen kommer vara en hobby-grej några ggr per år och det motiverar inte inköp av mer avancerad svetsutrustning med gasflaskor etc. Smidighet väger betydligt tyngre än snygg fog. Faktum är att det väger så tungt att jag i nuläget lutar åt fluss framför pinne.
Ja, är med på det. Det blir lite diffust när du kallar det MIG då IG står för just inert gas så jag blev tillfälligt lite förvirrad. Det rätta namnet borde vara FCAW tror jag och skall man ”snacka samma språk” så är då svets utan slaggande tråd och med gas istället GMAW (alltså MIG och MAG)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Kommer inte svetsa i plåt utan första projektet är att bygga verktyg till en svängpress. Olika typer av press-huvuden ska svetsas på 25, mm eller möjligen 19 mm rundstång. Kraften kommer uppifrån så det behöver bara sitta ihop skapligt. :)

pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det några år sedan jag lekte med svetsar senast, men då hade jag tillgång till "alla" olika typer. Jag svetsade då med både rostfritt och blötjärn osv. Min erfarenhet var att MIG var lättast att komma igång med, men att resultatet blev dåligt hela tiden. Pinne krävde lite mer känsla, men det blev ett mycket bättre resultat. Och när man skall svetsa i exempelvis rostfritt, då var pinne det enda jag lyckades med. MIGen fungerar å andra sidan bättre om man skall svetsa i plåt. Där är pinnsvetsen väldigt svårarbetad.

Utifrån vad jag har för "behov" så hade dock pinnsvetsen varit första alternativet, men har du tänkt laga plåten på en gräsklippare eller liknande ja då är nog MIG lättare att använda.

Men nu får du ta en amatörs amatöranalys utifrån hur lätt det var att komma igång. Jag kan ju haft tur och direkt hittat känsla för hur man svetsar ned pinne och haft otur och inte hittat känslan med MIG också...
 
F
J Jesper Ronn skrev:
Kommer inte svetsa i plåt utan första projektet är att bygga verktyg till en svängpress. Olika typer av press-huvuden ska svetsas på 25, mm eller möjligen 19 mm rundstång. Kraften kommer uppifrån så det behöver bara sitta ihop skapligt. :)
Har du budgeten så gå på Mats förslag. En Migatronic Rallymig 161 är den billigaste riktiga svetsen på marknaden. Det är ett utmärkt allround-val i ett hobbygarage.
 
Ser trevlig ut men som instegsutrustning tycker jag den är i häftigast laget prismässigt. Hade hoppats på något i prisklassen 2 000-4 000, väl medveten om att man ofta får vad man betalar för.


F fsn skrev:
Har du budgeten så gå på Mats förslag. En Migatronic Rallymig 161 är den billigaste riktiga svetsen på marknaden. Det är ett utmärkt allround-val i ett hobbygarage.
 
F
J Jesper Ronn skrev:
Ser trevlig ut men som instegsutrustning tycker jag den är i häftigast laget prismässigt. Hade hoppats på något i prisklassen 2 000-4 000, väl medveten om att man ofta får vad man betalar för.
Förstår. Men undvik den enklaste typen av skit där man tex har två fasta spänningsläge och sen får jollra med trådmatning, det blir sällan bra även om det finns nån som direkt kommer att länka till nån garagetomte i foppatofflor på Youtube som tycker den funkar bra utan att ha nån referens eller kunna nåt om svetsar öht.

Satsa på nåt med steglös inställning av spänning och trådmatning.
 
  • Gilla
BurnedCPU och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.