P Putte 9497 skrev:
Både och men tycker det är svårare att få en bra svets med pinne.

Pinnsvets är fostrande. Det är du och svetsen. Inget annat. Extra fostrande är det när man slår loss slaggen och inser att fogen inte blev så bra som man trodde, och som tack landar den heta slaggen i nacken innanför tröjan.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
precis den typen av upplevelser jag klar mig utan :)

S stugan_i_skogen skrev:
Pinnsvets är fostrande. Det är du och svetsen. Inget annat. Extra fostrande är det när man slår loss slaggen och inser att fogen inte blev så bra som man trodde, och som tack landar den heta slaggen i nacken innanför tröjan.
 
Jag har en MMA och en flusstrådssvets. Pinnen tar jag om det ska bli snyggt och materialet är lite tjockare, flusstråden om jag ska svetsa plåt under 1,5mm.

Min MMA är en ESAB Buddy Arc. Basic med trevlig, dock ingen större skillnad mot den italienska Awelco 110 jag började med. Flusstrådsvetsen är Lidls senaste variant. Funkar fint, men det verkar vara stor skillnad på vilken tråd man kör med, hur mycket det skvätter alltså. Fick hem en rulle från Telwin nyss. Ska vara bra enligt internet, men det får bli mildväder först. MMA och flusstråd är utomhussporter i min värld, med ESAB:en kan jag TIG:a inomhus.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Tack för ett bra svar. Jag kommer inte svetsa i plåt (vad jag vet) men det är fråga om ganska klena konstruktioner. Lutar åt en mig med flusstråd. Tycker det verkar lite halvpilligt med pinne som emellanåt jävlas och fastnar och har sig om man inte har tekniken inne. Kanske blir något snäpp över Lidl / Jula etc i pris och förhoppningsvis kvalitet men fortfarande hobbyutrustning.

Ellagård Ellagård skrev:
Jag har en MMA och en flusstrådssvets. Pinnen tar jag om det ska bli snyggt och materialet är lite tjockare, flusstråden om jag ska svetsa plåt under 1,5mm.

Min MMA är en ESAB Buddy Arc. Basic med trevlig, dock ingen större skillnad mot den italienska Awelco 110 jag började med. Flusstrådsvetsen är Lidls senaste variant. Funkar fint, men det verkar vara stor skillnad på vilken tråd man kör med, hur mycket det skvätter alltså. Fick hem en rulle från Telwin nyss. Ska vara bra enligt internet, men det får bli mildväder först. MMA och flusstråd är utomhussporter i min värld, med ESAB:en kan jag TIG:a inomhus.
 
Som referens så var mitt första svetsprojekt en grillvagn i 1,5mm fyrkantrör. Fick testa lite i början, men tycker inte att det var några problem. Båda sorterna på svets kommer att fungera för det du vill göra! Jag kopplar oftast in mina på 13A, men är jag lat blir det 10A-uttaget. Har aldrig dragit en säkring, men så svetsar jag varken grova saker eller långa fogar.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Finns det ett vedertaget kortnamn för ”mig med flusstråd”?
 
FCAW - Flux Cored Arc Welding
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
J Jesper Ronn skrev:
Den såg ju väldigt gedigen (riktiga proffs grejer) ut och låg i en prisklass som jag inte kan försvara då den gissningsvis kommer vara framme några gånger årligen.
Du skall inte ha en sån ändå, det är en 3-fas och det är en step. Det är gammal och pålitlig teknik men inte med samma ”snits” och framförallt så är det dålig verkningsgrad så det krävs mycket säkring. Du skall ha en inverter och befinner du dig en bit ifrån din elcentral (räknat i meter ledning) eller har ambition att svetsa tex utomhus med förlängningssladd så kanske du skall ha PFC med om du bara har 10A.

Jag har svetsat lite högkvalitets fluxtråd, ESAB Coreshield 15 tror jag det var senast. Den är bättre än allt från Stanley, Biltema och Lidl och även Telwin skulle jag tro men det är ingen överdrivet angenäm upplevelse och svetsarna blir aldrig direkt snygga, det ser alltid lite ”kallt” ut. Man får köra med mycket utstick, svetsen skall polvändas med, det är viktigt. Tråden får ingen kylning så det är inte ovanligt att tråden nyper lite i munstycket så att matningen hackar. Med rätt pinne blir det alltid snyggare, åtminstone om materialet är från 2-3mm och uppåt eller nåt sånt, det blir starkare med.

Om du går för fluxtråd (fcaw) så ha med dig att röken från den är ordentligt hälsovådlig, betydligt farligare än röken från pinne, även om den inte heller är nån direkt hälsokost. Flux svetsar man absolut inte inomhus utan extremt bra punktutsug just av den anledningen.
 
  • Gilla
Jesper Ronn och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar. Bra synpunkter

F fsn skrev:
Du skall inte ha en sån ändå, det är en 3-fas och det är en step. Det är gammal och pålitlig teknik men inte med samma ”snits” och framförallt så är det dålig verkningsgrad så det krävs mycket säkring. Du skall ha en inverter och befinner du dig en bit ifrån din elcentral (räknat i meter ledning) eller har ambition att svetsa tex utomhus med förlängningssladd så kanske du skall ha PFC med om du bara har 10A.

Jag har svetsat lite högkvalitets fluxtråd, ESAB Coreshield 15 tror jag det var senast. Den är bättre än allt från Stanley, Biltema och Lidl och även Telwin skulle jag tro men det är ingen överdrivet angenäm upplevelse och svetsarna blir aldrig direkt snygga, det ser alltid lite ”kallt” ut. Man får köra med mycket utstick, svetsen skall polvändas med, det är viktigt. Tråden får ingen kylning så det är inte ovanligt att tråden nyper lite i munstycket så att matningen hackar. Med rätt pinne blir det alltid snyggare, åtminstone om materialet är från 2-3mm och uppåt eller nåt sånt, det blir starkare med.

Om du går för fluxtråd (fcaw) så ha med dig att röken från den är ordentligt hälsovådlig, betydligt farligare än röken från pinne, även om den inte heller är nån direkt hälsokost. Flux svetsar man absolut inte inomhus utan extremt bra punktutsug just av den anledningen.
MIG är svetstype

S stugan_i_skogen skrev:
Finns det ett vedertaget kortnamn för ”mig med flusstråd”?
 
F
J Jesper Ronn skrev:
Tack för ett utförligt svar. Bra synpunkter



MIG är svetstype
MIG/MAG ja. På vilket sätt menar du att det har nåt med det jag skrev att göra? Jag är inte säker på att du förstår vad jag menar, fråga så skall jag förklara.
 
Förlåt jag fumlade med tangenterna. Det sista ”MIG är svetstyp” var något avsett för en helt annan diskussion. Det var allmänt bra ”input” du kom med och det ville jag tacka för .

F fsn skrev:
MIG/MAG ja. På vilket sätt menar du att det har nåt med det jag skrev att göra? Jag är inte säker på att du förstår vad jag menar, fråga så skall jag förklara.
 
Svetsbord ska detta bli någongång. Flusstråd och sitter ihop. Metallram på verkstadsbord, verktyg i bakgrunden, blå presenning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Svetsbord ska detta bli någongång. Flusstråd och sitter ihop.[bild]
kan du ta en detaljbild på ett par svetsar?

Du svetsade detta inomhus? Tänk på din hälsa, det är ordentligt farlig skit. En 5 liters gasflaska kostar begagnad en tusenlapp. En fyllning (200 bar) kostar runt 600kr tror jag. Bra flusstråd är jättedyr och skaplig 0,8 solid är billigt så det är inte så dyrt med gas som det ser ut och DET ÄR VÄRT DE PENGARNA, hälsan är viktigare.
 
Har garageporten lite öppen vid svetsning
 
F
P Putte 9497 skrev:
Har garageporten lite öppen vid svetsning
Men vad bra, du vet inte vad du gör och du vet inte vad du snackar om. Lycka till.
 
  • Gilla
  • Haha
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.