Hej!
Vi har i vårt nya badrum tänkt att antigen sätta en spegelpanel med en höjd på ca 1 meter från golv, alternativt kakla med samma höjd från golv, och sedan måla i någon matt färg alternativt tapetsera resten av biten mot tak. Detta i våtzon 2. Men hur går man tillväga efter tätskiktet för att måla, alternativt tapetsera?
 
Enklast är att bara sätta tätskikt där det ska vara kakel. Sen målar man med ett godkänt system för målade våtrumsväggar. Att måla på tätskiktsduk blir inte bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har målat direkt på tätskiktet i mitt badrum och det funkade fint. Att skarva in väv sista mot taket fanns inte på kartan men det var väldigt mycket jobb att få det bra i jämförelse med att fortsätta med kakel och eftersom det inte finns någon färdig lösning är det lite på egen risk att allt funkar.

Jag har bara 40-50cm synligt så det syns inte alls för mig (inga problem att känna dom) men överlappen/skarvarna på tätskiktet bygger i höjd och är "omöjliga" att trolla bort helt.
 
Redigerat:
BirgitS
useless useless skrev:
Enklast är att bara sätta tätskikt där det ska vara kakel. Sen målar man med ett godkänt system för målade våtrumsväggar. Att måla på tätskiktsduk blir inte bra.
Komplettering:
Rätt sorts tätskikt för målade system ingår i det målade systemet, dvs. det ska inte vara vilket tätskikt som helst (om man vill följa branschreglerna så att försäkringsbolaget blir nöjt). Godkända målade system: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Komplettering:
Rätt sorts tätskikt för målade system ingår i det målade systemet, dvs. det ska inte vara vilket tätskikt som helst (om man vill följa branschreglerna så att försäkringsbolaget blir nöjt). Godkända målade system: [länk]
Kan man sen tapetsera på det då?
 
Rickard.
F Filip09 skrev:
Kan man sen tapetsera på det då?
Med papperstapet?
Känns inte särskilt lyckat i badrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
F Filip09 skrev:
Kan man sen tapetsera på det då?
Det går väl i princip att tapetsera på en målad yta. Om tapetseringen kommer att fungera i längden är en annan fråga eftersom tapeter normalt inte är gjorda för fuktiga miljöer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går väl i princip att tapetsera på en målad yta. Om tapetseringen kommer att fungera i längden är en annan fråga eftersom tapeter normalt inte är gjorda för fuktiga miljöer.
Nej nej, väljer man en papperstapet så får man ju typ klarlacka den eller liknande!
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har målat direkt på tätskiktet i mitt badrum och det funkade fint. Att skarva in väv sista mot taket fanns inte på kartan men det var väldigt mycket jobb att få det bra i jämförelse med att fortsätta med kakel och eftersom det inte finns någon färdig lösning är det lite på egen risk att allt funkar.

Jag har bara 40-50cm synligt så det syns inte alls för mig (inga problem att känna dom) men överlappen/skarvarna på tätskiktet bygger i höjd och är "omöjliga" att trolla bort helt.
Har du rollat tätskikt? Tätskiktsduk med skarvremsor och tjockt klet över alla skarvar går såklart att måla, men det blir inte så snyggt.
 
Rickard.
useless useless skrev:
Har du rollat tätskikt? Tätskiktsduk med skarvremsor och tjockt klet över alla skarvar går såklart att måla, men det blir inte så snyggt.
Nej jag har webers folie, snyggt eller inte är väl upp till beskådaren men vi är nöjda. Skarvarna och avsluten (en helmålad vägg) syns inte alls men man kan känna dom med handen om man vet var dom är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.