Jag vet att det inte går att jämföra olika hus i olika delar av landet och beroende på hur många som bor hemma…

Men är det någon i villa som har någon form av data/statistik på hur mycket hushållsel som förbrukas i sitt hus.

Finns det något riktvärde
 
450kw per månad
 
  • Gilla
  • Haha
JSten och 2 till
  • Laddar…
Vem är nätägaren? Jag har Eon och går in dagligen på dess app och kollar dagsförbrukningen och rättar mig efter detta. Jag har inte timavtal.
 
yonna yonna skrev:
Vem är nätägaren? Jag har Eon och går in dagligen på dess app och kollar dagsförbrukningen och rättar mig efter detta. Jag har inte timavtal.
När jag kollar på nätet hos min nätägare ser jag bara totalförbrukningen/dygn. Jag kan inte se vad som är värme och vad som är hushållsel.

Försöker få en bild hur mycket jag förbrukar i hushållsel.
 
Buuzzz Buuzzz skrev:
När jag kollar på nätet hos min nätägare ser jag bara totalförbrukningen/dygn. Jag kan inte se vad som är värme och vad som är hushållsel.

Försöker få en bild hur mycket jag förbrukar i hushållsel.
Kolla sommarmånaderna, det är förenklat hushållsel då du troligen inte har värmen på då
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
Senaste 30 dagarna för oss

Stapelgraf över elförbrukning i kWh från 26 augusti till 26 september med totalt 497 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Två personer, 60-talshus 115m2. Arbete hemifrån med datorhörna som drar ca 250w kontinuerligt under arbetstid och sen ca 600w under några timmar på kvällen. Det som är i TV-bänken drar ca 350 stor del av kvällen. Utöver det så har vi inga större förbrukare och är väl rätt normala (nåja, allt är relativt) och vidtar inga direkta energisparande åtgärder så tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin går när det behövs.
 
Buuzzz Buuzzz skrev:
När jag kollar på nätet hos min nätägare ser jag bara totalförbrukningen/dygn. Jag kan inte se vad som är värme och vad som är hushållsel.

Försöker få en bild hur mycket jag förbrukar i hushållsel.
De elbolag som säger att värmen i just ditt hus drar si eller så och diskmaskinen ditt eller datt gissar bara. De har inga mätare per uttag/apparat o då vet de egentligen inte.

Enklast är att skaffa en energi mätare och mäta var pryl för sig och skriva ned resultaten.
sen kan du göra en bättre gissning än ditt elbolag.

Ps en dush i 10 min "kostar" ungefär 2.5 kWh
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Kolla sommarmånaderna, det är förenklat hushållsel då du troligen inte har värmen på då
Detta tips är så nära TS kan komma. Under de senaste veckorna vet jag nu hur hög min "standardförbrukning" är. Jag har sett till att jag bara använder en (1) högförbrukande maskin/dag för att särskilja och få ett ganska ungefärligt basvärde. Tex ena dagen tvättmaskin, nästa dag diskmaskin, tredje dagen bastu. Enpersonshushåll. Min bas är 7-8 kWh/dag. Med bara ett "tillägg" har jag maximerat upp till 12 kWh/dygn. Det blir större skillnad när jag startar golvvärmen...

Jag har sänkt min förbrukning med 54% genom dessa medvetna val. Nöden har ingen lag.
 
Ja dessa elenergimätare /smartplugs är verkligen bra till att jaga onödiga förbrukare. Hittade just en rackarns gammal ”lågenergilampa” CFL som drog 20W och gav ett knappt godkänt ljus efter fem minuters uppvärmning. Bytte till en 8 W LED som gav minst dubbla ljusutbytet, och omedelbart. Bara ett litet enkelt exempel.

Vi har verkligen ändrat om i vanorna här nu när det dragit ivag från tidigare fast pris ca 35 öre/kWh till rörligt i SE4. Tro mig, hade jag hittat vettiga fasta nya avtal hade jag tagit det men tyvärr det finns inte.

Nästa steg i våra optimeringar får bli att sätta en smart energimätare på diskmaskinen, utvärdera vad som ger bäst nytta vs förbrukning. Har en känsla att snabbprogrammet är effektivare än ”Auto”, mycket kortare iaf. ”Eco” går bort, diskar man i ljummet vatten så far maskinen illa. Vi får se!
___
PS. Extrafrysen i källaren har konstaterats dra 0,5 kWh/dygn mer eller mindre som en klocka. Kanske kan avveckla den helt, bara använda vid behov som vi tänkte från början. Det är vad TV-stereo-kabelbox drar per dygn, hemmakontoret runt 1 kWh/dygn med två maskiner och extraskärmar och normalanvändning. Tricket är att stänga ner grejer som inte används helt och hållet via en switch helt enkelt - alla dessa ”standby” drar förvånansvärt mycket.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
... snabbprogrammet är effektivare än ”Auto”, mycket kortare iaf. ”Eco” går bort, diskar man i ljummet vatten så far maskinen illa.
(y)
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
galento
TorpAnders TorpAnders skrev:
450kw per månad
Brukar ligga runt detta för oss också , ink AC körning av llvp.
 
Har en 3-fasmätare på bergvärmepumpen som jag läser av varje dygn nu under en period. Sedan ser jag totalen på husets förbrukning.
Så tänker under denna period se vad som är värme/vatten samt vad som är resterande förbrukning.
 
Ja det är ingen kul läsning, men november-Januari har jag legat på 40 kwh/ i hushålls el.

Total förbrukning på huset - förbrukningen på BVP ( har en egen elmätare på BVP) = 40kwh/dygn

(egentligen inte hela sanningen då jag även har en LVP i garaget också som går på totalen)
 
Vi har trimmat till det rätt bra nu, under halva förbrukn av hushållsel jfr januari 2022. Ca 10 kWh per dag. Elräkning ca 500 spänn i elområde 4 för januari, rörligt pris tillkommer överföring och abonnemang men det blir inga stora summor av detta. Januari var en rätt billig månad på rörligt, i december betalade vi ca 1500 kr pga ohemula elpriser där överlag. Men med låg förbrukning är det givetvis oproblematiskt oavsett.

Notera att att det enbart är drift av hemmakontor, litet tv-entertainment, litet belysning tvätt disk etc. Ingen uppvärmning eller varmvatten i detta det går på fjärrvärmen - som ligger på ett fast ok pris ca 70 öre per kWh.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.