Är sedan ett halvår ägare till ett tvättäkta AB Elementhus-hus från 1957. Komplett med längsgående takbjälkar istället för takstolar, röd aluminiumfasad, enkelrörsystem för värmen, lagom svikt i vardagsrumsgolvet etc.
Har nu äntligen och mest tack vare detta forum lyckats begripa ungefär hur det hela är konstruerat.
Fick i veckan tag på en trevlig och informativ publikation från 1959 benämnd "Hus i Paket", utgiven av AB Elementhus Mockfjärd. Tänker att fler kan ha glädje av den så jag bifogar skannad version här. Tänker att det upphovsrättsligt borde vara okontroversiellt att sprida den?
 
  • Gilla
pjgb och 10 till
  • Laddar…
Har själv inget Mockfjärdshus men det här var ändå intressant läsning. Kul att se!
 
E
Rolig läsning. Undra hur ett sånt här projekt skulle sett ut idag.
 
Genialisk konstruktion, bara man låter bli att bryta upp golv och såga hål i konstruktionen.
Gör man det utan rätt kunskap har man problem. Huset blir som en blöt kartong.
 
Fantastiskt, mycket intressant! Sitter själv i ett sånt här hus från 1966, det var även då uppbyggt på samma sätt. Stort tack!
 
H havrepanna skrev:
Är sedan ett halvår ägare till ett tvättäkta AB Elementhus-hus från 1957. Komplett med längsgående takbjälkar istället för takstolar, röd aluminiumfasad, enkelrörsystem för värmen, lagom svikt i vardagsrumsgolvet etc.
Har nu äntligen och mest tack vare detta forum lyckats begripa ungefär hur det hela är konstruerat.
Fick i veckan tag på en trevlig och informativ publikation från 1959 benämnd "Hus i Paket", utgiven av AB Elementhus Mockfjärd. Tänker att fler kan ha glädje av den så jag bifogar skannad version här. Tänker att det upphovsrättsligt borde vara okontroversiellt att sprida den?
Tack för att du delar med dig av ritningarna, har du hittat fler liknande under dina sökningar?

Vet du vilken husmodell/typbeteckning du har eller åtminstone yttermåtten? Jag tror att vi äger ett "K-hus" som är lika långt som brett ca 10,9x10,9m. 1,5plan med källare. Byggt 1969. Söker fasadritningar på själva gavelspetsens infästning bland annat. Och sviktande härliga golv som "alla andra" med dessa elementhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.