J
Hur fäster man läkten igenom 14-15 cm isolering? Om man kör med extralånga skruvar, finns det inte risk att de böjer sig? Instämmer med någon tidigare: mer detaljer tack :)
 
Svar på gammalt inlägg men jag tycker det var en väsentlig poäng....
Vid tilläggsisolering utanpå tak så är det märkligt tyst om längden på skruvar till läkten o dessas effekt på takets hållfasthet mot olika lastfall.

Dessutom borde ju skruvarna skruvas i vågrätt och vara styva tillräckligt för att klara vind o snölaster ???? Läkten i sin tur borde ju vara hållbar lika länge som takets dimensionerade livslängd
 
byggarätt skrev:
Svar på gammalt inlägg men jag tycker det var en väsentlig poäng....
Vid tilläggsisolering utanpå tak så är det märkligt tyst om längden på skruvar till läkten o dessas effekt på takets hållfasthet mot olika lastfall.

Dessutom borde ju skruvarna skruvas i vågrätt och vara styva tillräckligt för att klara vind o snölaster ???? Läkten i sin tur borde ju vara hållbar lika länge som takets dimensionerade livslängd
Jag har (som jag kanske skrev) 100 mm cellplast ovanpå råsponten.
och över det strö- och bärläkt och takpannor i betong.
Skruvarna som håller bärläkten är kanske 180 mm, vad vet jag?
Råsponten är på undersidan dubblerad med glespanel så skruvarna har bra fäste även där de inte går ner i takstolarna.

Det hela har legat alldeles utmärkt nu i över sex år, bland annat genom förra vinterns stormar Freja, Gorm och Helga.

Och det är alltid varmt och gott på vinden, har nog inte varit minusgrader en enda gång.

Kanonbra konstruktion skulle jag säga (y)
 
  • Gilla
Seyyed Morteza Hosseini och 4 till
  • Laddar…
Det var ett tag sen denna tråd var uppe men frågan verkar inte vara helt löst.
Är det bra att isolera utifrån och hur har PUR klarat en handfull år?

Nån som vet om PURisoleringen klarat de somrar som varit?

Jag funderar på att på ett oisolerat tak lägga på en fuktspärr eller ångbroms. Regla upp på gamla takstolar (ca cc90 men en smula varierande och lägga lägga isolering emellan och sen lägga på board eller distanspapp så jag får luftspalt och spika på råspont papp och tegel.
Då gör det inte så mycket att vindsbjälklaget är dåligt isolerat. jag får upp temperaturen på vintern och får ner temperaturen på sommaren. Materialet är beprövat, men inte så fina isoleringsvärden som PUR.
Farhågorna om skruvstrul ovan tror jag att jag kan hantera då mina reglar hamnar på de gamla med gammal spont emellan.
Tanken är att ha undertryck på vinden även på vintern så jag behöver kanske inte fuktspärr/ångbroms.
 
U utbygget skrev:
Det var ett tag sen denna tråd var uppe men frågan verkar inte vara helt löst.
Är det bra att isolera utifrån och hur har PUR klarat en handfull år?

Nån som vet om PURisoleringen klarat de somrar som varit?

Jag funderar på att på ett oisolerat tak lägga på en fuktspärr eller ångbroms. Regla upp på gamla takstolar (ca cc90 men en smula varierande och lägga lägga isolering emellan och sen lägga på board eller distanspapp så jag får luftspalt och spika på råspont papp och tegel.
Då gör det inte så mycket att vindsbjälklaget är dåligt isolerat. jag får upp temperaturen på vintern och får ner temperaturen på sommaren. Materialet är beprövat, men inte så fina isoleringsvärden som PUR.
Farhågorna om skruvstrul ovan tror jag att jag kan hantera då mina reglar hamnar på de gamla med gammal spont emellan.
Tanken är att ha undertryck på vinden även på vintern så jag behöver kanske inte fuktspärr/ångbroms.
Här var mycket som lät märkligt, menar du att du ska ha kvar gamla råsponten, sedan fuktspärr/ångbroms på den, sedan nya reglar o isolering mellan, sedan ETT TILL lager råspont med papp, läkt och pannor utanpå?

Det låter inte som utvändig isolering, det låter som att du flyttar ut innertaket så att gamla yttertaket blir nya innertaket och du bygger ett till yttertak ovanpå.

Hur tänkte du kring undertryck? Ska du ha någon fläkt då som trycker ut luft ur vinden? För det enda som händer då är att den kommer dra upp luft från resten av huset för att göra detta, med risk för att den bär med sig ännu mer fukt som kondenserar ut på den kallare vinden (även om du isolerar den kommer den vara kallare än resten av huset om du inte värmer upp den).
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Hur tänkte du kring undertryck? Ska du ha någon fläkt då som trycker ut luft ur vinden? För det enda som händer då är att den kommer dra upp luft från resten av huset för att göra detta, med risk för att den bär med sig ännu mer fukt som kondenserar ut på den kallare vinden (även om du isolerar den kommer den vara kallare än resten av huset om du inte värmer upp den).
Jag tänkte att om jag har lägre tryck i bostaden på övervåningen än på vinden så blir flödet utifrån in i vinden och ner i övervåningen. Ja jag tänkte värma vinden. Tanken är att tillföra lika mycket värme effekt som idag men tack vare isoleringen så blir det varmt även på vinden.
 
U utbygget skrev:
Det var ett tag sen denna tråd var uppe men frågan verkar inte vara helt löst.
Är det bra att isolera utifrån och hur har PUR klarat en handfull år?

Nån som vet om PURisoleringen klarat de somrar som varit?

Jag funderar på att på ett oisolerat tak lägga på en fuktspärr eller ångbroms. Regla upp på gamla takstolar (ca cc90 men en smula varierande och lägga lägga isolering emellan och sen lägga på board eller distanspapp så jag får luftspalt och spika på råspont papp och tegel.
Då gör det inte så mycket att vindsbjälklaget är dåligt isolerat. jag får upp temperaturen på vintern och får ner temperaturen på sommaren. Materialet är beprövat, men inte så fina isoleringsvärden som PUR.
Farhågorna om skruvstrul ovan tror jag att jag kan hantera då mina reglar hamnar på de gamla med gammal spont emellan.
Tanken är att ha undertryck på vinden även på vintern så jag behöver kanske inte fuktspärr/ångbroms.
Hej! Hur blev det?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har (som jag kanske skrev) 100 mm cellplast ovanpå råsponten.
och över det strö- och bärläkt och takpannor i betong.
Skruvarna som håller bärläkten är kanske 180 mm, vad vet jag?
Råsponten är på undersidan dubblerad med glespanel så skruvarna har bra fäste även där de inte går ner i takstolarna.

Det hela har legat alldeles utmärkt nu i över sex år, bland annat genom förra vinterns stormar Freja, Gorm och Helga.

Och det är alltid varmt och gott på vinden, har nog inte varit minusgrader en enda gång.

Kanonbra konstruktion skulle jag säga (y)
Ingen risk att det blir kondens i isoleringen under vintern då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.