Jag har fått en offert på förarbete och läggning av 90kvm ölandssten (oregelbunden). Stenen har jag redan skaffat så det ingår inte i offerten. Priset? 173.000! Är det verkligen realistiskt?

Har redan tackat nej och avser att åtminstone göra förarbetet (grävning, bärlager) själv så får vi se sen om jag tar hjälp med själva läggningen.

-h
 
Låter helgalet. Vi fick priset ca 1000 kr per kvm inkl material från en riktig svensk firma med moms och allt.
 
Vi fick 150:- / kvm utan sten
 
Tippas. Var det 150kr/kvm för enbart läggning eller ingick det grävning och bärlager i det också?

-h
 
Jag lät hantverkare göra stenläggning i natursten i två etage (tot cirka 50 kvm), trappa (12 steg och svängd) och en lång stödmur (svängd). Jag gjorde all grävning och köpte allt material. De gjorde bärlager och la stenen, trappan o muren - pris 44000 ink moms. Till saken hör den att en tidigare offert jag fick från en annan hantverkare var 109000kr ink moms. Så det lönar sig att ta in offerter från olika hantverkare.
 
Fick en offert på 1250 kr/kvm med moms, men exklusive marksten, dock inklusive övrigt material 0/8 bärlager etc. i Stockholm.
- Tog inte den entreprenören, har skrivit kontrakt med en annan firma, som ligger på drygt halva priset....


/Abbe
 
det var enbart läggning.
 
Kan vara värt att kolla upp referensplatser av de olika firmorna för att bedöma hur duktiga de är och inte bara gå på priset. Särskilt när det gäller lite svårare arbete som läggning av oregelbunden natursten. Det är väldigt lätt att det blir ett dåligt resultat, eller iaf otillfredställande. Tar de bara halva priset så kanske de bara lägger ner halva tiden också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.