O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får läsa den BBR som kom 1993:

[länk]

[bild]

T Tobbe_G skrev:
Enbergs minimikrav på luftväxling (tror jag), finns i olika utgåvor. Jobbar inte som Vent-projektör men har sett den ett par gånger. Anger bland annat 4 l/s per person i sovrum, minimum 10 l/s i kök och 15 l/s i badrum + ökning per m2 också har jag för mig.

håller på att bygga FTX hemma där jag dimensionerat efter 0,45 l/s,m2 med balans per plan. Stämmer väldigt bra med de krav som anges i Enbergs krav, något högre flöden eventuellt.

Tackar!

Hade lite lågt flöde i mina don, ca 5 l i badrum så nu har jag fått upp det till spec.

Men jag tänker också att man får anpassa det efter användning. Är ju ganska stor skillnad om en person bor ensam och duschar snabbt några gånger i veckan eller om det badas badkar varje dag? Är ju även skillnad på sommar och vinter. Trots mitt låga flöde i donen låg vi på 35-40% fuktighet i badrum och vardagsrum t rx.
 
Redigerat:
T
Ja det låter rimligt. Sedan kan det finnas andra orsaker, ex. radon, som gör att du vill hålla ett visst flöde.
 
BirgitS
De 0,35 l/s handlar också med husets välmående i största allmänhet, t.ex. det ska vara tillräcklig ventilation så att det inte blir kondens och därmed mögel på fönster, i hörn och bakom möbler.
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
De 0,35 l/s handlar också med husets välmående i största allmänhet, t.ex. det ska vara tillräcklig ventilation så att det inte blir kondens och därmed mögel i hörn och bakom möbler.
Precis, vi människor avger fukt hela tiden.
 
BirgitS
T Tobbe_G skrev:
Precis, vi människor avger fukt hela tiden.
Även utan människor så finns det fukt och det kan spridas olämpliga gaser från möbler.
 
O
Ja det är nog bara jag som är ovan. I tidigare bostäder har jag bott helt utan ventilation förutom pax fläkt i badrum. Annars bara självdragiga fönster. Tycker det blåser fasligt nu i våra rum med 10l/s.:p
 
O
Har någon här erfarenhet av Testo 417?

Funderar lite på vad F. FACT och K. FACT ska ha för värde? F verkar ha .0069 och K är 1.00 var redan inställt.

F är nog rätt för tratten tror jag då det är ett klistermärke med det på tratten. Men undrar om K ska ändras beroende på vilket don man mäter? Jag har ju klassiska runda med tallrik. 150mm diameter. Någon som vet vad dessa kan ha?
Vit rund takarmatur på en texturerad yta. Skuggor indikerar kupolformad design. Enkel och funktionell ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
O
BirgitS BirgitS skrev:
Även utan människor så finns det fukt och det kan spridas olämpliga gaser från möbler.

Boverket säger ju 0.35l per m2 golvarea eller 4l/s och person i bostäder. Vad menar de med 4l/s egentligen? 2 personer 8l/s måste ju vara för lite?
 
  • Svensk text om minskning av ventilation för energisparande och rekommenderade ventilationsflöden för att undvika olägenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
O Ocuf skrev:
Boverket säger ju 0.35l per m2 golvarea eller 4l/s och person i bostäder. Vad menar de med 4l/s egentligen? 2 personer 8l/s måste ju vara för lite?
Det är för enskilda rum eller för en etta. Om två personer sover i ett rum på 12 kvm så ska luftflödet vara minst 8 l/s fast det räcker med 0,35 x 12 med den andra regeln.
 
O
BirgitS BirgitS skrev:
Det är för enskilda rum eller för en etta. Om två personer sover i ett rum på 12 kvm så ska luftflödet vara minst 8 l/s fast det räcker med 0,35 x 12 med den andra regeln.
Aha jag förstår, tack!
 
K= kartor som man använder vid investering. På ett frånluftsdon förändras värdet beroende på käglans inställda värde. Värdet mäts med en speciell mätsticka. Värdet som man får räknas ut med en formel. Det flöde man får är uppmätt i ett lag som fabriken gjort. Beträffande vad flödet i ett specifikt rum är satt efter man anser är lämpligt. Det är väl samma sak som att det är satt vad man tex får köra för hastighet efter en väg. Sen om man frångår det, tja då blir det inte rätt. Men visst kan du ändra på dina värden men då blir det fel i hela systemet då du måste även följa med me tilluften. Men du om du bor i lägenhet rör inte donen då förändrar du hela anläggningen. Det är ju någon som gjort jobbet att injusterat anl. Vilket tar tid. Om du ska göra nå och bor i hus, ändra fläkten hastighet så går det att gå tillbaka till grundflödet. Men varför ändra nå som är gjort? Det är inte nå man bara har hitte på. Ñ5
 
K=faktor som man använder vid injustering ska det vara.
 
O
orom orom skrev:
K= kartor som man använder vid investering. På ett frånluftsdon förändras värdet beroende på käglans inställda värde. Värdet mäts med en speciell mätsticka. Värdet som man får räknas ut med en formel. Det flöde man får är uppmätt i ett lag som fabriken gjort. Beträffande vad flödet i ett specifikt rum är satt efter man anser är lämpligt. Det är väl samma sak som att det är satt vad man tex får köra för hastighet efter en väg. Sen om man frångår det, tja då blir det inte rätt. Men visst kan du ändra på dina värden men då blir det fel i hela systemet då du måste även följa med me tilluften. Men du om du bor i lägenhet rör inte donen då förändrar du hela anläggningen. Det är ju någon som gjort jobbet att injusterat anl. Vilket tar tid. Om du ska göra nå och bor i hus, ändra fläkten hastighet så går det att gå tillbaka till grundflödet. Men varför ändra nå som är gjort? Det är inte nå man bara har hitte på. Ñ5

Well när vi flyttade in i höstas så fotade jag och skruvade ut käglorna för att rengöra. Okunnig som jag var visste jag inte att man inte skulle röra dom. Upptäckte sen att man kunde skruva ut hela donet vid rengöring istället och inte röra käglan. Sen ersatte vi FLVP med en luftvatten och fick således sätta en fläkt för ventilationen som jag fått justera in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.